Živý kapr v síťovce? Vánoční přežitek, který stresuje ryby, říkají v akvaponické farmě Rybí zahrada

V Lážovicích u Berouna vsadili na akvaponii – farmaření budoucnosti. Rybí zahrada vedle chovu ryb pěstuje také rostliny a získala investici od Mitonu.

rybi-zahrada-nahled

Foto: Rybí zahrada

Michal Hrášek, Petr Velich a Jan Dušek z Rybí zahrady

Vánoce jsou za rohem. Což znamená, že se blíží doba, kdy náměstí a jiná veřejná prostranství našich měst zaplní kádě plné cákajících kaprů. Právě tento způsob nákupu ryb se každým rokem setkává se stále větší kritikou. Stresující výlov, následný transport a přechovávání ve stísněných podmínkách přitom nemusí předcházet okamžiku, kdy se kapr dostane na štědrovečerní tabuli. V nesrovnatelně etičtějších podmínkách ryby chovají například v Rybí zahradě v Lážovicích u Berouna.

Za projektem Rybí zahrada stojí Jan Dušek a Michal Hrášek, k nimž se později přidal i Petr Velich. Od roku 2017 jsou průkopníky inovativního akvaponického zemědělství. To spočívá v uzavřeném systému, ve kterém mohou žít pěstované rostliny v dokonalé symbióze s rybami. Ryby zde chovají v prostorných kádích, kde se krmí a vylučují. Vzniklé odpadní látky a zbytkové minerály z krmiva putují trubkami do oddělení zeleniny a bylinek.

Voda následně samospádem protéká kořenovým systémem a rostliny z ní vytahují dusíkaté látky, které by rybám uškodily. Zpět do kádí se dostává naprosto čistá voda. Proces se opakuje několikrát denně, což zajišťuje, že je vše dobře vyvážené a ani rostliny, ani ryby nijak nestrádají. Jde o důmyslný systém, který v Rybí zahradě neustále zdokonalují, mimo jiné také ve spolupráci s odborníky z České zemědělské univerzity.

V Rybí zahradě se momentálně v kádích prohánějí dva druhy pstruhů, dva druhy sumečků, tilápie nilské, jeseteři sibiřští a také kapři obecní. Ty se akvaponičtí podnikatelé rozhodli zařadit do nabídky minulý rok. „V letošním roce se na nás obrátilo větší množství zákazníků, protože s našimi kapry byli v loňském roce velmi spokojeni. Letos jsme tak obstarali téměř dvojnásobné množství,“ říká Petr Velich.

Vánoční kapr etickou cestou

U kaprů z akvaponie totiž nehrozí, že bude jejich maso zatížené chemií, těžkými kovy nebo mikroplasty. Neabsolvují bezčetné přemísťování – po převozu do Rybí zahrady už si hoví jenom v kádi zásobené vodou z akvaponického oběhu. Nenechávají se vyhladovět, což je proces, který kapři mnohdy podstupují, aby se jejich maso zbavilo tuku a odboural se pach z rybníku.

„Pokud jde na stůl rovnou z výlovu nebo sádek, může chutnat bahnitě. U nás kapry nejprve takzvaně vyplavujeme na čisté vodě, abychom je vyčistili. A potom není po bahnité příchuti ani stopy,“ upřesňuje Velich, jak postupují v Rybí zahradě, aby kapří maso zbavili chuti, která mu často dělá špatný obrázek. Díky tomu, že voda není zatížená odpady, také nehrozí, že budou kapři zaplísnění a vzhledem k minimálnímu převážení také nejsou poranění nebo nějak viditelně poškození.

rybi-zahrada-sklenik

Foto: Rybí zahrada

Díky investici od Meritonu mohli v rámci projektu vybudovat unikátní skleník

Někteří lidé možná spatřují kouzlo v tom, že si před Vánoci přinesou domů ještě živého kapra, kterého si pořídí přímo u výlovu z rybníku nebo právě ve stánku se sudy. Velich ale tuto praktiku rozhodně nedoporučuje. „Takovýto způsob je sice tradiční, ale postupně se od něj již ustupuje. Přenášení živých ryb domů v igelitové tašce nebo síťovce se totiž rovná týrání zvířat. Ryba je v tu chvíli ve velkém stresu, není ve vodě a nemůže dýchat,“ vysvětluje.

A to není jediná potíž, která jde s přenesením kapra domů ruku v ruce. „Voda v domácnostech napojených na vodovodní řád bývá zpravidla chlorovaná, což rybám poškozuje dýchací ústrojí. Voda z vodovodu ani studny navíc není prokysličená a velmi často mívá vysokou teplotu,“ doplňuje Velich další důvod, proč je lepší si kapra domů donést již usmrceného nebo rovnou naporcovaného.

Na štědrovečerní tabuli i pod stromeček

Pokud přece jen neholdujete kapřímu masu, sáhnout můžete po některé z jiných ryb, které má Rybí zahrada ve stálé nabídce. Ty se nyní snaží zakladatelé projektu dostat ještě blíže k lidem – spustili tak rybí předplatné. Vytrhávají tím hned dva trny z paty. Těm, kdo mají na starosti štědrovečerní večeři, poskytují potřebné, navíc udržitelné suroviny, a těm, kdo nevědí, čím obdarovat své blízké, nabízejí ideální inspiraci.

Zásobit se surovinami z akvaponické farmy lze jednou, dvakrát nebo čtyřikrát do měsíce. V každém případě vždy na adresu dorazí nejen čerstvé ryby, ale také zelenina, bylinky a další produkty, jejichž výrobě se v Rybí zahradě věnují. Jsou jimi třeba bazalkové pesto nebo mátový sirup.

rybi-zahrada-1

Foto: Rybí zahrada

Čerstvě v akvaponickém projektu představili rybí předplatné

„Jsme si vědomi toho, že produkce Rybí zahrady není pro každého. Jedná se o vysoce kvalitní produkt, jenž je zajímavý pro lidi, kteří vidí smysl v lokálním a udržitelném zemědělství a chovu ryb. A právě těmto lidem chceme co nejvíce usnadnit možnost, jak naše produkty dostat na jejich stůl,“ říká o novém produktu Jan Dušek.

Zákazník přitom předem neví, co se bude v krabici ukrývat. „Dopředu ale informujeme o tom, že balíčky vždy ctí sezóny. Na Vánoce tak pošleme kapra, v létě zase více ryb na gril s marinádami a svěží limonádou. Balíček má hodnotu vždy kolem 1 150 korun, takže člověk ušetří 150 korun na každém předplatném. A navíc ho čeká i překvapení v podobě ručních výrobků z Charity Beroun,“ popisuje vedoucí marketingu Rybí zahrady Pavlína Cuberková.

Akvaponický projekt tak úspěšně pokračuje ve svém růstu podpořeném také investiční skupinou Meriton, která je širší součástí známé skupiny Miton. Do projektu investovala v řádech desítek milionů korun, díky čemuž mohli zakladatelé Rybí zahrady vybudovat další senzaci – skleník o rozloze 900 metrů čtverečních, kde se zapojením České zemědělské univerzity vzniká dvousmyčková akvaponie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Investiční příležitost se ale nyní rozšiřuje i na zákazníky, a to prostřednictvím věrnostního programu Zlatá rybka, jehož nejvyšší příčkou je získání minoritní akcie Rybí zahrady. Do programu je vyčleněno osm procent základního kapitálu společnosti a akcii může zákazník získat tak, že v rámci 24 měsíců utratí na e-shopu alespoň 12 tisíc korun. V případě první stovky zákazníků se lze k první akcii dostat už po pokoření hranice 5 tisíc korun.

„Samozřejmě se jedná spíše o prestižní záležitost. Ale podívejme se na to v širším kontextu. Rybí zahrada nabízí zákazníkům nejen možnost zajistit si kvalitní a dostupnou produkci potravin v turbulentní době, ale také příležitost podílet se na utváření a zlepšování produktového portfolia farmy. Farma umí vyprodukovat 320 tun ryb a až 280 tisíc salátů ročně,“ upřesňuje Martin Řezáč, hlavní investor ze skupiny Meriton.

Partnerem článku je Rybí zahrada. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nomádem na vlastní kůži. Naše rady a tipy pro ty, kteří se chystají poprvé cestovat obytným vozem

Zima přichází, tak proč si nezajet za teplem – a třeba v obytném voze. Kdo se chystá na takovou cestu poprvé, by ale měl vědět alespoň nutné minimum.

campirri10-min

Foto: Campiri

Cestování obytným vozem je jedno velké dobrodružství

Svobodné cestování s obytným vozem je trend, který v posledních letech výrazně rezonuje také v Česku. Kombinace mezi klasickým kempováním pod stanem a obýváním apartmánu je zkrátka lákavou představou, která vábí i méně zkušené dobrodruhy. Proto vzniklo toto informativní minimum, které může posloužit jako odrazový můstek pro ty, kteří se na cestu karavanem vydávají vůbec poprvé.

My jsme čerpali zkušenosti na naší 3,5 tisíce kilometrů dlouhé cestě ze severu Čech do Málagy na jihu Španělska, na kterou jsme se vydali ve voze Adria Matrix 670 SL Axess. Ten jsme si zapůjčili od českého startupu Campiri, tedy platformy, která se zaměřuje na zprostředkovávání pronájmu obytných vozů, a to nejen na domácím trhu, ale také za hranicemi. Mohou si přes ni svůj obytný vůz půjčovat i soukromí majitelé obytných vozů.

Správný domov na čtyřech kolech

Půjčení karavanu je tou nejlepší volbou pro každého, kdo si chce vyzkoušet svobodné cestování, ale nehodlá putováním trávit dlouhé měsíce. Investice do koupě vlastního obytňáku dává smysl až v momentě, kdy jej můžete maximálně vytěžit, pokud to okolnosti – jako je zaměstnání či rodina – dovolují. V opačném případě riskujete určitou sebetrýzeň pokaždé, kdy vám ulpí zrak na zaparkované obytce osaměle čekající na další dobrodružství.

Ať už si budete karavan půjčovat či pořizovat a následně pronajímat, vždy se zamyslete nad tím, jaký typ vozu je pro vaše potřeby ideální. Na trhu najdete pojízdné královské paláce, ale i zcela skromné malé mobilní pokojíčky. Výběr záleží především na počtu cestujících, ale také míře komfortu, který si chcete dopřát.

Komu nevadí cestovat nalehko (bez toalety, sprchy a velké postele), bohatě si vystačí s vestavbou do některé z klasických dodávek. Kdo si ovšem potrpí na komfort nebo má početnější rodinu, pro toho je ideální obytný vůz, tedy automobil stojící na podvozku konvenční dodávky s kompletně předělanou karoserií.

campirri5-min

Foto: Campiri

Obytných vozů existuje celá řada druhů

První typ nabízí díky svým rozměrům agilitu, o něco pohodlnější parkování, nižší spotřebu a také tišší jízdní projev. Ve druhém případě je k dispozici podstatně více úložného prostoru, většinou nechybí vlastní kuchyňka, splachovací toaleta, sprcha a jídelní stůl – a královské možnosti pohodlného spánku.

Je potřeba počítat s tím, že čím větší karavan, tím náročnější bude jeho řízení. Přece jen vůz přesahující sedm metrů se ovládá jinak než pětimetrová dodávka. Větší pozor si musíte dávat v užších uličkách, kde kontrolujte především zrcátka – a v ostřejších zatáčkách také boky zadního nárazníku. Vždy si dávejte více prostou a snažte se, aby byla jízda co nejplynulejší.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nečekejte, že se bude vůz v rychlosti 120 kilometrů za hodinu chovat stejně jako při jízdě 50 km/h. Nárazy větru mají tendenci s ním kymácet, což poznáte především v momentě, kdy vás někdo – nebo vy někoho – začne předjíždět. V této rychlosti také bude mít vůz daleko větší apetit, protože prorážet stále hutnější masu vzduchu stojí energii.

My jsme se s naším Matrixem v průměru pohybovali okolo deseti litrů na sto kilometrů, což pro nás a naši přes tři tisíce kilometrů dlouhou pouť v praxi znamenalo tankování plné nádrže zhruba každý třetí den.

Doplnit a vypustit

Ukazatel stavu paliva je ovšem jen jedním z řady ukazatelů, které byste měli u obytného vozu sledovat. Kontrolovat je nutné stavy energie uložené v baterii, která napájí obytnou část vozu, dále plyn, stav vody (ať už čisté či „šedé“) a v neposlední řadě také míru naplnění toalety. V momentě, kdy ukazatelé hlásí prázdno, případně plno, je zapotřebí udělat takzvaný servis.

Ten spočívá ve vypuštění šedé vody, tedy odpadové vody po sprchování či vaření, napuštění čisté užitkové vody a vyprázdnění toalety. Všechny tyto úkony je ideální provádět na místech k tomu určených, která jsou běžnou součástí kempů, případně na ně lze narazit na parkovištích určených právě pro karavany.

V podstatě jde o speciální parkovací místo vybavené kanálem, nad který s vozem najedete a vypustíte do něj obsah nádrže s šedou vodou. Zároveň zde najdete kohout s čistou vodou, kterou naopak do vozu doplníte. Často se jedná o vodu, která je označená jako pitná, přesto je lepší obezřetnost a tuto vodu využívat jen jako užitkovou. Pro maximální časovou efektivitu je ideální začít s načerpáním vody a vyprazdňováním nádrže na šedou vodu, protože tyto úkony zaberou pár minut.

campirri4-min

Foto: Campiri

Místa, kde lze provádět servis, bývají dobře označena

Pokud je to potřeba, lze mezitím vyprázdnit toaletu. Nejčastěji se setkáte s chemickou toaletou v podobě speciální kazety umístěné pod záchodovou mísou, která je vybavena kolečky a výpustním hrdlem. Obsah toalety vždy vylévejte do k tomu určeného odpadu. Obsahuje totiž chemii, kterou je nutné poslat potrubím na místa, kde si s ní poradí. Při vyprazdňování kazety hledejte knoflík, který po stisknutí dovnitř pustí vzduch, díky čemuž bude vylévání obsahu daleko jednodušší.

Kapitolou samou pro sebe je energie. Ta je do vozu distribuována buď z baterie, případně spalováním plynu z plynových lahví. Mohlo by se zdát, že obytný vůz bude na energie náročný. Jak jsme se ale přesvědčili, není to žádný problém. Jedna plynová lahev poslouží klidně i celý měsíc. Baterie je navíc dobíjena během jízdy, takže si večer po delším přesunu rozsvítíte, aniž byste se museli připojit k síti. Pokud však chcete nabíjet počítač či zapínat jiné spotřebiče, bez připojení do sítě se neobjedete.

Kempy jako bezpečný přístav

Pro tyto účely je ideální vyhledat některý z kempů. Jejich ceny za jednu strávenou noc se různí, zpravidla se však na naší trase pohybovaly od pěti do dvaceti eur, tedy od zhruba 120 do 500 korun. Některé kempy již mají v této ceně započítáno připojení k elektrické síti, využití sprch či toalet, jinde je ovšem nutné za tyto služby platit zvlášť. Často si zde také můžete vyprat prádlo, zakoupit občerstvení nebo se připojit k Wi-Fi.

Jedná se také o skvělé místo, kde se potkat a popovídat si s komunitou cestovatelů v obytných vozech. Připravte se na to, že vás na silnici budou jiní cestovatelé v obytkách zdravit a v kempech mezi sebou nadšeně debatovat u rozkládacích stolků pod pergolami. V kempech najdete také bezpečí, jelikož jsou povětšinou obehnány plotem, takže se k vašemu vozu jen tak někdy nedostane.

campirri3-min

Foto: Campiri

Kempy jsou malou oázou klidu na vaší cestě za dobrodružstvím

Trávení nocí v kempech je však jen jednou z alternativ. Další možností jsou již zmíněná, volně dostupná parkoviště určená pro karavany, případně volné spoty v přírodě. Zde je ovšem velice důležité umět správně vybírat. Ne všude je povoleno v noci přespávat. A ne všude je bezpečno.

S výběrem nejlépe pomohou speciální aplikace tipu Park4Night či Camperguru, do kterého investoval i český Miton. Na nich si lze pomocí nejrůznějších filtrů vygenerovat jednotlivá místa ve vybrané lokalitě, kde lze s obytným vozem strávit noc. Najdete zde recenze od předchozích návštěvníků, informace o místu, cenách či přístupnosti i fotky spotu.

Kontrolou nic nezkazíte

Podobné aplikace přijdou vhod také v momentě, kdy potřebujete například někde na pár hodin zaparkovat. Nejenže si díky nim můžete vybrat místo, na které se s velkým obytňákem vejdete, ale také místo, které je bezpečné. Bohužel ani karavanům se nevyhýbají zloději. Proto je vždy dobré ve voze nenechávat žádné cennosti, pokaždé zatemnit všechna okna a zkontrolovat, zda jste vše správně zamknuli.

Důkladná kontrola je nutná také při odjezdu. Nezapomeňte zkontrolovat, zda jste zavřeli všechna okna, veškerý rozložený nábytek a další věci vrátili do vozu, zda jste uklidili vyrovnávací klíny, které slouží pro vyrovnání automobilu pro spánek ve vodorovné poloze, zavřeli jste dvířka garáže a zasunuli schůdky u bočních dveří.

campirri9-min

Foto: Campiri

Kde to není vyloženě zakázáno, lze s obytkou parkovat kdekoliv

Pokud budete na všechny tyto detaily myslet, nemělo by vás během vašich cest nic zaskočit. Detailů kolem provozu celého obytného vozu je samozřejmě víc, rozhodně se však nejedná o raketovou vědu – a na většinu věcí přijdete velice rychle. Nezapomeňte si vždy dopředu nastudovat podmínky provozu obytného vozu v zemích, kterými projíždíte, protože neznalost neomlouvá. Pro více rad a inspirací si můžete dojít například na blog Campiri.

Především si ale své cestování obytným vozem pořádně užijte. Vychutnávejte si svobodu, jezděte naslepo, případně podle předem jasně načrtnutých plánů, kterých se však nikdy nedržte za každou cenu. Těšte se zkrátka na každý nový zážitek, který vám dovolená v obytném voze přinese, a věřte, že jich bude daleko více než v apartmánu nebo hotelu s all inclusive.

Partnerem článku je Campiri. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.