Zlaté glóby letos nikdo neviděl. Ceny předané za zavřenými dveřmi ovládlo HBO a western Síla psa

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

THE POWER OF THE DOG

Foto: Kirsty Griffin/Netflix

Western Síla psa vyhrál tři Zlaté glóby

0Zobrazit komentáře

Jestli si někdo v posledních letech myslel, že Zlaté glóby ztrácejí část ze své prestiže mezi kritickou obcí i diváky, netušil, co ceny čeká letos. Kdyby jejich výsledky nebyly dostupné na oficiálním webu a nepsala o nich média, prakticky by se o nich nikdo nedozvěděl. Vyhlašování cen totiž nebylo nikde vysíláno, ani na ně nepřišly skoro žádné známé osobnosti. Přesto Zlaté glóby nabídly několik zajímavostí.

Například znovu potvrdily kulturní sílu Netflixu, jehož hity se stávají centrem pozornosti stovek milionů diváků a zároveň přináší umělecky hodnotná díla. Tím asi nejdiskutovanějším byl za uplynulý rok nekonvenční western Síla psa od režisérky Jane Campion. Snímek, který do prostředí divokého západu zasazuje rodinné drama a zkoumání toxické maskulinity, proměnil tři ze sedmi nominací.

Konkrétně Síla psa vyhrála Zlatý glóbus za nejlepší filmové drama, nejlepšího režiséra (respektive režisérku) a nejlepšího herce ve vedlejší roli. Jednak tím získala nejvíce cen, jednak Netflixu pomohla ovládnout ty nejviditelnější kategorie. Celkově si streamovací služba odnesla pět sošek – druhé nejvyšší číslo pro jednu společnost.

Více Zlatých glóbů (a to navíc jen v televizních kategoriích) vyhrálo HBO a HBO Max. Z celkem šesti cen dostal hned tři seriál Boj o moc, jehož třetí řada je považována za jednu z televizních událostí roku. Dvě sošky získala komedie Hacks a Kate Winslet jako nejlepší dramatická herečka zajistila cenu pro minisérii Mare z Easttownu.

boj-o-moc-succession-hbo

Foto: HBO

Seriál HBO Boj o moc

Mezi filmy uspěl i první muzikál Stevena Spielberga, nová verze legendárního West Side Story. Snímek, který navíc narazil na obvinění hlavní hvězdy Ansela Elgorta ze sexuálního zneužití, v kinech propadl, uznání se mu ale dostalo alespoň ze strany Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu, pořadatelů cen. Ta mu udělila sošky za nejlepší muzikál či komedii, herečku v hlavní a herečku ve vedlejší roli.

Historickou cenu si tentokrát odnesl seriál Hra na oliheň, který zajistil první Zlatý glóbus pro umělce z Jižní Koreje. V kategorii pro nejlepšího herce ve vedlejší roli v seriálu, minisérii nebo TV filmu zvítězil O Yeong-su, který v dystopickém thrilleru o vražedné reality show ztvárnil hráče číslo 001. Seriál byl nominován také ve dvou dalších kategoriích a chystá se pokračování (byť zatím oficiálně neschválené).

Na Zlatých glóbech se letos poprvé v historii objevila také česká stopa ve formě nominace pro snímek Moje slunce Mad v kategorii nejlepší celovečerní animovaný film. Dílo režisérky Michaely Pavlátové představuje skutečností inspirovaný příběh Češky Heleny, která se zamiluje do muže z Kábulu a odjíždí tam s ním žít. Ačkoliv Zlatý glóbus za animovaný film nakonec bralo Encanto od Disney, už samotná nominace je pro tuzemskou tvorbu úspěchem.

Možná největší zajímavostí letošních cen byl ale samotný fakt, že vůbec proběhly. Jako kdyby jejich relevanci neubíral neustále klesající zájem diváků, americká televize NBC s výhradním právem na vysílání loni v květnu odmítla vyhlášení Zlatých glóbů pustit na obrazovky.

Hlavním důvodem byla nedostatečná reakce pořadatelů na kritiku chybějící diverzity hlasujících. Skoro stejně problematickou je ovšem také korupce v Asociaci zahraničních novinářů v Hollywoodu, jejíž členové si od nominantů vymáhali různé dárečky výměnou za svou přízeň.

V důsledku těchto problémů mnoho hollywoodských osobností i firem jako Netflix, Amazon a WarnerMedia vyzvalo k bojkotu cen. Je otázkou, zda právě kvůli tomu se na včerejším ceremoniálu neobjevila žádná větší celebrita – podle pořadatelů akce to prý bylo kvůli koronaviru. Jasné je, že Zlaté glóby zažívají možná nejtěžší období ve své historii, a je otázkou, zda je diváci i tvůrci audiovizuálního umění vlastně potřebují.

Kompletní seznam oceněných je na oficiálním webu.