Žluté kamiony ze Sedlčan útočí na výhru a jsou i dobrý byznys. Martin Cígler píše z Dakaru, kde vzpomínají na Karla Lopraise
Dakarské posádky dvou kamionů české stáje Big Shock Racing
Martin Cígler je v podnikatelském světě známý zejména jako spoluzakladatel velkého technologického holdingu Solitea, z něhož se stal miliardový byznys. Na přelomu roku však často pohodlí své kanceláře a počítač vymění za vybavení do pouště a přes rameno si hodí foťák. Již několik let totiž sedmapadesátiletý dobrodruh jezdí na slavnou Rallye Dakar, a to jako řidič doprovodného vozidla a také fotograf Martina Macíka jr., pilota kamionu týmu Big Shock Racing.
O tom, jak dokázal během třiceti let vybudovat velký technologický holding, hovořil Martin Cígler nedávno v našem podcastu. Teď ve svých zápiscích ze Saúdské Arábie, kde se již potřetí slavný motoristický vytrvalostní závod v náročném terénu koná, píše o tom, jak to vypadá na startu, jaké jsou šance českých řidičů, jak vlastně Macík a spol. řeší náročné financování, a nechybí ani vzpomínka na zesnulou motoristickou legendu Karla Lopraise.
***
Dakar 2022 je podobně jako loni poznamenán pandemií koronaviru. Závodníci i další členové týmů byli po absolvování dvou PCR testů uzavřeni do závodní bubliny, podle regulí je omezen nejen jakýkoliv styk s místními obyvateli, ale i komunikace mezi různými týmy. Většina české výpravy letěla do Džiddy charterovým letem z Prahy a musím říci, že na palubě probíhala cesta úplně jinak než v médii propíraném letu české výpravy na olympiádu. Jednotlivé týmy na letišti tvořily oddělené hloučky, v letadle všichni seděli na svých místech a měli roušky celou dobu. Nikdo nechtěl sobě nebo svému týmu pokazit rok příprav.
Na Dakar poprvé vyjíždí Audi se svým elektrickým závodním speciálem Audi RS Q e-tron. On to zase až tak úplně elektromobil není, to by asi jen baterky vážily více než celý kamion. Monopost má pro každou nápravu jeden elektromotor, oba motory dohromady mají výkon 500 kW (680 koní) a energii získávají z baterií o kapacitě 50 kWh a s váhou 370 kilogramů.
Asi každému, kdo se někdy zajímal o elektrická auta, je jasné, že s těmito baterkami by auto v terénu ujelo možná 20 kilometrů. Takže v autě je současně i přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 TFSI. Ten pracuje v optimálním režimu jako generátor, bez ohledu na rychlost a zatížení auta. Díky nádrži na 295 litrů benzinu poctivě prodlužuje dojezd. Pracovní otáčky motoru jsou 4 500 až 6 000 otáček za minutu a Audi uvádí, že emise CO2 nejsou vyšší než 200 gramů na každou vyrobenou kWh.
Baterie jsou umístěné v podlaze, stejně jako 295 litrová nádrž. Dvě náhradní kola si pak RS Q e-tron veze na bocích, jako to mají třeba dakarské buginy. Ptal jsem se legendy a trojnásobného vítěze Dakaru, Katařana Násira al-Attíji, co si o této konkurenci myslí, a jeho odpověď byla jednoduchá: „První den nám to ukáže.“
Neuvěřitelným vývojem za poslední rok prošel tým Big Shock Racing Martina Macíka. Nejenže na trati bude mít dva svoje kamiony ve žlutých týmových barvách, ale zajišťuje servis dalším třem závodním strojům z dílen MM Technology ze Sedlčan. Tým má na Dakaru 37 lidí, z toho je 20 mechaniků, jejichž úkolem je full servis tří kamionů – obou ze stáje Big Shock Racing a týmu Project 2030, k tomu navíc pomáhají servisovat kamiony týmů ItalTrans a Dakar Speed.
Prodejem kamionů na špičku
MM Technology je nový projekt otce a syna Macíkových, ve kterém zúročují své dvacetileté zkušenosti z výzkumu a vývoje závodních trucků. Martin Macík o projektu říká, že je to velmi úspěšný krok. Vývoj závodního kamionu nutně potřebuje nejen zkušené lidi, ale i stovky milionů korun. Tak velkou částku není možné pokrýt pouze příspěvky sponzorů. Komerční prodej závodních kamionů je tak cestou, jak se udržet v absolutní špičce.
Na otázku, s čím jede do první půlky Dakaru, Martin Macík jr. odpovídá: „Mým cílem je být v Rijádu v TOP 5, nebo těsně v závěsu. Hlavně nenabrat žádnou velkou časovou ztrátu. Dakar se nikdy nevyhrává v prvních etapách, rallye je dlouhá, rozhodující je i výdrž techniky.“
Těsně před Dakarem se musel Martin rozhodnout, zda osedlá nového Arnošta, vyzkoušeného v Rallye du Maroc, nebo starého osvědčeného Karla, který by jel již svůj třetí Dakar. Na otázku, proč nakonec vsadil na zajetý kamion zvaný Karel, odpovídá upřímně: „Nevím. Asi jen čistá intuice, nemám pro to rozhodnutí žádný racionální základ. Snad tu hrají roli některá technická vylepšení, která jsme mezitím stihli udělat na Karlovi, ale na Arnošta už nám s nimi nezbyl čas.“