Zmatek s modrými fajfkami. „Ověřený“ účet jedním tweetem seslal dolů akcie farmaceutických firem

Symbol, který na Twitteru léta sloužil jen pro oficiální účty, si najednou může kdokoliv koupit za osm dolarů. Výsledkem je ráj pro internetové trolly.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

elon-musk_1

Foto: NASA/Kim Shiflett / CzechCrunch

Nová pravidla Elona Muska na Twitteru otevřela brány internetovým trollům

0Zobrazit komentáře

Uběhly dva týdny od momentu, kdy sociální síť Twitter převzal do svých rukou Elon Musk. Říct, že je na ní od té doby zmatek, by bylo možná slabé slovo. Asi nejviditelnějším úkazem tohoto nejistého období se staly takzvané modré fajfky, neboli ukazatele, které na Twitteru získávaly za jméno ověřené účty osobností, firem nebo institucí všeho druhu. Nově si ho ale může kdokoliv koupit za pouhých osm dolarů měsíčně. A následky na sebe nenechaly dlouho čekat.

Elon Musk ke změně přistoupil zřejmě za účelem zlepšení finanční situace Twitteru. Ta totiž rozhodně není dobrá. Přestože je na trhu už 16 let, jen v několika málo čtvrtletích za svou historii se překlopil do provozního zisku. Podle jeho nového majitele dnes prodělává síť čtyři miliony dolarů denně, takže nepřekvapivě začal Musk krátce po převzetí firmy razantně propouštět. Padlo například celé komunikační oddělení. Rozhodl se také natvrdo zakázat home office, což je pro Twitter obrat o 180 stupňů.

Musk zároveň jasně deklaroval, že chce, aby se Twitter „stal zdaleka nejspolehlivějším zdrojem informací na světě“. Tím, že se symbol ověření stal takřka přes noc symbolem pro uživatele prémiového předplatného Twitter Blue, způsobil ale přesný opak. Jak už to totiž na internetu bývá, na síti se objevila vlna účtů, které věrohodně začaly imitovat globální značky i politiky. A využívaly tak umně právě modré fajfky za jménem.

Některé příklady tohoto trollingu jsou spíš úsměvné. Falešný účet banánového koncernu Chiquita například napsal, že svrhl vládu Brazílie. Skutečná Chiquita na to odpověděla, že žádnou vládu ve skutečnosti nesvrhla od roku 1954. Jedná se o referenci na převrat v Guatemale v tomto roce, v níž měl její zastřešující koncern United Fruit Company nemalou roli.

Jiné výtvory internetových vtipálků ovšem zašly o dost dál a stály doslova několik miliard dolarů. Stalo se tak v případě americké farmaceutické firmy Eli Lilly and Company, jejíž falešný, avšak modrou fajfkou „ověřený“ účet, ve čtvrtek napsal, že inzulin je od nynějška zdarma. Hormon užívaný diabetiky je v USA drahou komoditou, na níž velké farmaceutické firmy profitují a jsou za to taktéž často kritizovány.

V panické reakci na toto zdánlivě oficiální vyjádření spadly akcie Eli Lilly o téměř šest procent a z její tržní kapitalizace tak jediný tweet zvládl odmazat přibližně 20 miliard dolarů (491 miliard korun). Stejnou trajektorii nabraly v důsledku i akcie dalších farmaceutických firem jako Johnson & Johnson, Pfizer, AbbVie nebo AstraZeneca. Co víc, ze zmatku se Eli Lilly nevzpamatovala ani při pátečním obchodování.

V tuto chvíli už inkriminovaný tweet neexistuje a účet, z něhož pocházel, je na Twitteru soukromý a bez jakéhokoliv obsahu. Skutečné Eli Lilly zprávu krátce na to dementovalo. Zároveň se u jména pravého účtu objevil kromě modré fajfky i další odznáček, tentokrát šedivý s popiskem Oficiální.

Právě tento šedivý znak by měl být od nynějška tím, který bude opravdu označovat ověřené a oficiální účty firem, jednotlivců či úřadů. Na síti tak nyní lze narazit na kombinace obou odznáčků, jen modrého, nebo jen šedivého.

V reakci na incident Musk v pátek napsal, že pravidla ohledně podobných účtů na síti přitvrdí. Že se jedná o parodii, bude muset mít účet napsáno nejen v popisku profilu, ale zároveň přímo v názvu účtu. Na Twitteru by se také brzy měl objevit popisek Parodický, který by měl situaci zpřehlednit.