Změníme způsob, jakým si vybíráte potraviny, plánuje Václavek a po dlouhém vývoji míří s Foodgrootem do mobilů

Iva BrejlováIva Brejlová

petr-vaclavek

Foto: Foodgroot

Petr Václavek, zakladatel platformy Foodgroot

Jsme možná jen pár týdnů od chvíle, kdy začneme hledět při nákupu na potraviny výhradně přes kameru na mobilu. Zhruba takové ambice má aplikace Foodgroot, která věří v to, že Čechy skutečně zajímá kvalita potravin a nejen jejich cena. Aplikaci, za kterou stojí marketér Petr Václavek, tým vyvíjel nezvyklé dva roky. Zatím je možné o přístup k ní požádat a ještě dva týdny potrvá, než bude ke stažení přes Google Play nebo App Store. „I já jsem byl mnoha výsledky osobně raněn,“ říká Václavek.

K tomu, aby se člověk dostal k hodnocení potravin, stačí naskenovat jejich čárový kód. A trefit se do databáze, kterou Foodgroot disponuje. Pak se dozvíte celkové hodnocení, ale i jednotlivé parametry. „Nazýváme to hacking potravin. Jsme schopni poskytnout jejich komplexní skóre,“ hlásí Václavek.

Aplikace nabízí celkem přehledný „semaforový“ systém, který ukazuje odstíny od červené po zelenou podle skóre potravin. Takže je na první pohled zřejmý třeba rozsah zpracování, udržitelnost, přidané látky nebo míra organické produkce. Nakonec má být dostupná kompletní stopa všech složek potravin, třeba i informace ze satelitních snímků o místě, kde plodiny rostou.

foodgroot

Aplikace Foodgroot

To je ale opravdu otázka daleké budoucnosti. Parametrů je slíbených 70 a zatím jich je dostupných přesně šest. Další mají přibývat v řádu týdnů. Václavek přitom představuje aplikaci už téměř celé dva roky, které zabraly její vývoj.

„Samotný vývoj ale zabral menší část této doby,“ vysvětluje sedmačtyřicetiletý tvůrce myšlenky. „První rok jsme řešili, jak na to, a pokaždé jsme narazili na slepou uličku,“ dodává. Sám si původně myslel, že vytvořit takovou aplikaci zabere řádově měsíce. „Jenže my jsme stáli před zadáním, které nikdo jiný jinde neudělal. Jako by se borci z Googlu zavřeli do garáže a začali indexovat internet,“ přirovnává s lehkou nadsázkou.

Kromě Václavka má Foodgroot další dva spoluzakladatele, Marek Papež funguje jako CTO a Jakub Podlaha řeší back-end. Vedle nich jsou součástí nutriční specialisté, pracovníci z Institutu funkční medicíny a výživy, projektů Fér Potravina, Sklizeno, nebo z Univerzity Karlovy. Všichni slyší na záměr změnit způsob, jakým především Češi hledí na potraviny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Žijeme v určitém nevědomí a probudí nás až nemoc. Chci, aby se lidé probudili mnohem dřív, a Foodgroot beru jako vlajkovou loď preventivního programu zdraví,“ říká Jan Vojáček z Institutu funkční medicíny a výživy.

Vývoj stál zatím čtyři miliony korun a je podpořený angel investory, ale i zajímavými jmény tuzemského byznysu. Pětinu ve firmě drží Tomáš Čupr (prostřednictvím Rohlik.cz investment a.s.) a desetinu Jiří Vojkovský (Richfox Capital, s.r.o.). Z partnerství s Tomášem Čuprem, který stojí za online supermarketem Rohlik.cz, vychází i hlavní databáze potravin, kterou ve Foodgrootu najdete – jde o položky z Rohlíku.

„V betě funguje řádově 12 500 položek, máme přichystaných asi 40 dalších. Do měsíce všichni uživatelé budou mít řádově 50 tisíc produktů a předpokládáme, že je to 70 až 80 procent trhu,“ věří Mirek Papež.

Bílé místo jsou třeba potraviny z Lidlu, což je podle Václavka nezvykle uzavřený řetězec. Tam hodlá jednoduše poslat zákazníky, aby čárové kódy sami nasbírali a daty je podpořili pracovníci Foodgrootu. Podobně na tom budou privátní značky řetězců.

foodgroot-app

Obecně se podle Václavka mají obchodní řetězce zapojovat z vlastního zájmu. „Je to je trochu apel na výrobce, abychom mohli data zpřístupňovat a ukazovat jejich otevřenost,“ říká Jakub Podlaha. „Pochopí, že nejsme proti nim,“ věří Václavek.

V aplikaci nenajdete ani data o alkoholu nebo o nebalených potravinách. Alkohol není aktuálně prioritou, nebalené potraviny by se ale mohly dočkat. „Koketujeme se spektrální analýzou, je fakt, že je to ale zatím science fiction. Dělá ji zatím jedno výzkumné centrum v Německu a teprve potřebujeme zjistit jeho funkčnost,“ plánuje Václavek. Spektrální analýza by mohla jednoduše zjistit složení a výživové hodnoty.

Daleko blíž jsou jiné fáze Foodgrootu. V příštích dvou týdnech je možné používat aplikaci jen s přístupovými údaji, které člověk  získá z facebookové skupiny Foodgroot Beta. Pak už by mělo být možné stáhnout ji klasicky rovnou do telefonu. Během druhého až třetího čtvrtletí letošního roku se má spustit takzvaná potravinová personalizace.

johnson

Přečtěte si takéJejí výpočty dostaly Američany do vesmíru a na Měsíc. Slavná matematička Katherine Johnsonová se dožila 101 letJejí výpočty dostaly Američany do vesmíru a na Měsíc. Slavná matematička Katherine Johnsonová se dožila 101 let

„Smartphone už o vás ví, jak se pohybujete, jak spíte, občas i to, jak se stresujete. K tomu si můžete nastavit diagnózy, intolerance. A data z retailu znají vaše předchozí nákupy. Vytváříme proprietární systém na odběr moči, potravinové intolerance a končíme velkou novinkou, která se jmenuje metabolotické testování. To by mělo dát vhled do vašeho zdraví a personalizovat výběr potravin na míru každému člověk konkrétně,“ představuje si Václavek.

Pak by se celý systém mohl jako „modul“ vsunout do potravinového online retailu. Do takové fáze se má projekt posunout ke konci letoška. Nákupy by se tak v online obchodech uživateli „samy“ nabízely na míru podle toho, co má rád a co je pro něj dobré. Ani tady však ambice aplikace nekončí. Dalším milníkem je rozšíření po Evropě. To se podle přestav Václavka stane někdy mezi letoškem a rokem 2023.

„Česko je asi čtvrtá země od konce v žebříčku toho, jak se lidé zajímají o kvalitu a bezpečnost potravin. Asi vás nepřekvapím, že cena je faktorem číslo jedna. Cíle jsou jasné. Zlepšit lidem zdraví a sesbírat škálu dat,“ říká Václavek s tím, že v ideálním případě by se dala i ovlivnit nabídka potravin v obchodech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jestli se však velkolepé plány a vize podaří v daných termínech zrealizovat, není úplně jasné – dlouhé testování, kterého jsme se účastnili, se zdánlivě posouvalo kupředu jen minimálně. Ještě pomaleji vypadá plnění databází konkrétními potravinami, což může ovšem změnit skutečnost, že aplikaci bude používat kritická masa uživatelů. Jen během tiskové konference, kde se Foodgroot představoval, se o něj přihlásilo skoro 50 lidí.

Zatímco aplikace se tak spouští s velkou pompou, tým ještě nemá úplně promyšlené to, jak na ni vlastně chce vydělávat. Pro uživatele má být vždy minimálně základní verze aplikace zadarmo. Největší prostor je tak podle Václavka na druhé straně, tedy hlavně u obchodníků.

„Systém je časem zapasovatelný coby modul do online retailu. Chceme stavět hlavně na sdílení dat. Data jsou nová ropa, jak se dnes říká. A my budeme mít data jako nikdo jiný na světě a budeme je schopni sdílet s řadou subjektů,“ věří Václavek. Data o kvalitě potravin má dokonce aplikace ambici nabídnout Evropské unii, aby tak bylo jasné, jak jsou odlišné v různých zemích.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Chceme převrátit princip splátek, hlásí Michal Šmída. Přes jeho Twisto loni protekly 2 miliardy korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal-smida-boxedInsider

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Šmída, zakladatel a šéf startupu Twisto

0Zobrazit komentáře

Prosadit se ve světě finančních technologií a vybudovat globálně úspěšný a ekonomicky fungující produkt je nesmírně složité. To vám věčně dobře naladěný Michal Šmída řekne zcela upřímně. Ví to moc dobře. Již sedmým rokem šéfuje českému fintechovému startupu Twisto a zdá se, že teprve teď se skutečně nadechuje do velkých obrátek.

Začněme faktograficky. Twisto má za sebou z pohledu čísel slušný rok 2019. Přes firmu, která se formou kreditu soustředí na služby pro každodenní placení, se loni protočily v platbách uživatelů dvě miliardy korun. Rok předtím to byla miliarda. Původní plán pro loňský rok byl sice o něco vyšší, ale Šmída to přesto bere jako úspěch.

Samotné dvě miliardy jsou sice pěkné číslo, ale přes Twisto skutečně jen protečou. Pro firmu jsou mnohem zásadnější výnosy, které se počítají z několika hlavních služeb a z nichž se pak pochopitelně počítá i zisk. Zatímco v roce 2018 se jednalo o střední desítky milionů, loni už byly výnosy na úrovni 120 až 140 milionů korun, jak prozradil Šmída pro CzechCrunch.

twisto-karta

Foto: Twisto

Platební karta Twisto

Dvojnásobně navíc nerostly jen profinancované prostředky a výnosy, ale také počet zaměstnanců. Před rokem mělo Twisto 70 lidí, dnes je na dvojnásobku a vedle zaměstnanců masivně investuje také do expanze. V Polsku rozběhlo velkou marketingovou kampaň a připravuje se na vstup do Rumunska. Proto firma stále není v zisku. I tento plán se odkládá.

Za všechno může Polsko. „Je to kvůli tomu, že jsme Polsko spustili oproti původním plánům o tři měsíce později. Přecházeli jsme na nové platební řešení od Marqety, se kterou jsme spustili spolupráci jako první v Evropě,“ vysvětluje Šmída s tím, že díky novému partnerovi je teď firma schopná mnohem jednodušeji a rychleji expandovat.

Teď do toho šlápneme

Zahraniční expanze je ostatně v Twistu dlouhodobé téma. Už před rokem a půl nám Michal Šmída říkal, že by rád vybudoval takzvaného panevropského šampiona a obsadil několik okolních trhů, a jak nyní přiznává, sice to trvalo déle, ale konečně je na to připraven.

„Zůstali jsme v Česku příliš dlouho. Měli jsme jít do Polska i do Rumunska mnohem dříve, ale teď do toho šlápneme a Polsko nás po prvních měsících plného provozu velmi mile překvapuje. Máme tam už kolem 60 tisíc účtů a oslovili jsme 200 tisíc lidí. Stejný potenciál vidíme i v Rumunsku,“ říká Šmída s tím, že do třetí země chce vstoupit kolem června a července.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Česku a Polsku má dnes Twisto 140 tisíc účtů. Jde o uživatele, kteří mají platební kartu, využívají každý měsíc pro platby na internetu i v obchodech kredit a na konci měsíce buď vždy celkovou útratu bez poplatků splatí, nebo si ji mohou odložit. K tomu se ale ještě dostaneme.

Celkem si už Twisto prostřednictvím účtu či odložené platby na internetu, na které firma začínala a i v Česku se jedná o stále populárnější platební metodu, vyzkoušel jeden milion klientů. Česko je prozatím stále ještě větší, ale Šmída věří, že nebude dlouho trvat a Polsko začne hrát minimálně v počtu klientů prim. Úkolem Twista pak bude na zvětšující se základně klientů vystavět dlouhodobě udržitelný byznys.

michal-smida5

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Šmída, zakladatel a šéf startupu Twisto

Na to má Michal Šmída jednoduchý recept. „Jediné místo, kde dokážete vydělávat, je nějaká forma kreditu nebo splátek. Čistě na poplatcích z debetních plateb nebo provizích z e-shopů se životaschopný model postavit nedá,“ hovoří jasně a vykládá na stůl strategii, se kterou by rád proměnil, jak splátky fungují.

Byznys Twista stojí na třech základních nohách. Jde o provize z plateb v e-shopech; placené účty přinášející například platební kartu s Apple Pay, pojištění či výhodnější kurzy; a právě kredit a splátky, které tvoří necelé dvě třetiny výnosů, a to i přesto, že přes 80 procent klientů dnes Twistu své útraty zaplatí včas, tedy bez úroků nebo poplatků.

„Chceme za vás převzít každodenní platby.“

Pokud si chce uživatel nechat svou měsíční platbu o několik týdnů odložit, zaplatí klasický úrok. Do toho Twisto koncem loňského roku otevřelo i klasické splátky. Klasické v tom smyslu, že si můžete například dražší nákup rozložit do tří, šesti, devíti nebo dvanácti splátek. V aktuálním modelu vše funguje klasicky i po stránce úroků, kdy podle výše útraty a počtu splátek zaplatíte něco navíc, ale vize je v Twistu jiná.

Necháme zaplatit obchodníka

„Chceme úplně otočit princip splátek a úroky necháme zaplatit obchodníka. Dnes máme s desítkami partnerů cashback, kdy při nákupu dostanete několik procent z částky zpět. Přijde nám ale mnohem zajímavější uživateli místo třeba 5% cashbacku nabídnout možnost, nechat si platbu rozložit na tři splátky, a to zcela zdarma,“ popisuje Šmída.

Dvaatřicetiletý zakladatel Twista sice ví, že většina uživatelů bude i nadále platit včas, ale zároveň si myslí, že když jim nabídne možnost nechat si občas třeba nějakou větší platbu bez poplatků rozložit, nebudou mít ani bonitnější uživatelé důvod toho nevyužít. Obecně se dnes přes Twisto v Česku průměrně platí 450 korun, v Polsku je to zhruba polovina, a bezúročnými splátkami chce Šmída uživatele motivovat i k větším nákupům.

michal-smida4

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Šmída, zakladatel a šéf startupu Twisto

Benefitem pro zákazníky budou splátky bez úroků, které si však Twisto vezme zpět na zmíněném cashbacku, který by šel jinak právě zákazníkovi. A úroky tak nakonec skutečně zaplatí obchodník, jak Šmída nastínil. Podle něj to dává pro obchodníky smysl, protože se jím tím zvýší tržby, jelikož zákazníci budou více nakupovat. S prvními partnery již začíná Twisto spolupracovat a v následujících týdnech přijdou další.

U podobných služeb, které usnadňují každodenní placení a řízení financí, chce Šmída zůstat. Zatímco některé fintechy říkají, že jsou nové banky a chtějí je nahradit, Twisto se vidí po jejich boku. „Chceme za vás převzít každodenní platby, ať už to je zaplacení online jedním klikem, složenku jejím vyfocením nebo mobilem v obchodu, a k tomu přidáváme jednoduchou kreditní funkci, která se může během roku občas hodit,“ popisuje Šmída.

K tomu, aby mohlo fungovat jako hlavní platební nástroj, Twistu významně pomohlo nasazení Apple Pay, které do Česka i do tuzemského fintechu dorazilo před rokem. „Před Apple Pay náš průměrný klient udělal 13 transakcí měsíčně, teď je to 22. I díky tomu používá Twisto na denní transakční byznys stále více uživatelů,“ pochvaluje si Šmída. Již v polovině března navíc potěší i majitele telefonů s Androidem, když spustí dlouho očekávané Google Pay.

warren-buffett

Přečtěte si takéUž i Warren Buffett podlehl. Legendární investor po dlouhých letech vyměnil své staré véčko za iPhoneUž i Warren Buffett podlehl. Legendární investor po dlouhých letech vyměnil své staré véčko za iPhone

Všechno by se mělo brzy spustit v Česku a v Polsku a v létě Twisto již v plné polní vyrukuje i do Rumunska. Právě největší trhy střední a východní Evropy si firma vybrala jako své cíle, kde se chce napevno usadit a stát se jedničkou. „Aktuálně řešíme, že po Polsku a Rumunsku bychom se mohli vydat do Španělska. Je to sice mimo region, ale je zatím relativně neobsazené a navíc v mnoha ohledech velmi podobné právě Polsku,“ říká Šmída.

Kdy by mohlo na Španělsko dojít, zatím přesněji předpovídat nechce, ale minimálně v objemu peněz, které uživatelé přes Twisto utratí, by chtěl český fintech letos vyrůst znovu alespoň dvojnásobně. Pomoci mu v tom má i nové investiční kolo, které Michal Šmída plánuje uzavřít v průběhu následujících měsíců.

Po loňském kole Series B má Twisto vybráno již zhruba 500 milionů korun a mezi investory má Finch Capital, Velocity Capital, ING, Uniqu, polského bankéře Cezaryho Smorszczewského a od počátku také tuzemské skupiny Enern a Miton. A jak to bude s přetočením do černých čísel? „Pokud bychom vše osekali a soustředili se jen na Česko, brzy bychom se do nich dostali. Vzhledem k velkým investicím do růstu i expanze to ale pro nás prozatím není priorita,“ dodává Michal Šmída.