Změny na Letišti Václava Havla. Konec limitu 100 mililitrů tekutin a nové možnosti, kde se najíst

Příchod nových technologií by měl změnit podobu bezpečnostních kontrol před odletem. Ty budou pro cestující rychlejší a pohodlnější.

Díky novým technologiím nebude nutné vyndávat z batohu elektroniku nebo hlídat limit objemu tekutin

0Zobrazit komentáře

Zbavit se vrstev oblečení a bot, zkontrolovat, zda po kapsách nezůstalo nic kovového, vyndat z příručních zavazadel veškerou elektroniku a hlavně vyhodit všechny tekutiny a krémy v balení o objemu vyšším jak 100 mililitrů. To všechno je nezbytné učinit při procházení bezpečnostní kontrolou na letišti. Díky technologii počítačové tomografie by se však měly i na Letišti Václava Havla stát bezpečnostní kontroly pro pasažéry daleko pohodlnější a rychlejší záležitostí. Minulostí bude právě limit pro objem tekutin, ale i nutnost vyjmutí veškeré elektroniky.

Limit pouhé desetiny litru tekutin v jednom balení platí na letištích od roku 2006. Zátěží se stal nejen pro cestující, kteří si tak nemohou na palubu letadla brát větší objemy pití či kosmetických přípravků, pokud nebyly zakoupeny v duty free zónách, ale je přítěží i pro obsluhu letiště. Ta musí kontroly provádět daleko důkladněji a všechny nezbytné procesy kontroly protahují.

Pravidlo, které bylo nastaveno za účelem zabránit proniknutí tekutých výbušných zařízení na palubu letounu, by se ovšem mělo z letišť začít postupně vytrácet. O těchto Velikonocích na londýnském London City Airport zavedli možnost vzít si na palubu až dva litry tekutin, což umožňují nové skenovací technologie. Těch se brzy dočká i Letiště Václava Havla, a tak i zde dostanou bezpečnostní kontroly zcela novou podobu.

Již v příštím či přespříštím roce nebudou muset cestující díky rentgenům s počítačovou tomografií řešit, jak velké objemy tekutin ve svých zavazadlech mají. Ani nebude nutné ze zavazadel vyndávat elektroniku. Jak informoval server Zdopravy.cz, novinky by se měly týkat Terminálu 2, z něhož se létá po Schengenském prostoru. V případě Terminálu 1 není možné nová zařízení instalovat z důvodu omezeného prostoru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinka by měla pomoci celý proces průchodu bezpečnostní kontrolou značně urychlit, zároveň bude mít i dopad na peněženky cestujících. Jak již bylo řečeno, ti byli kvůli zákazu nuceni nakupovat tekutiny v obchodech za bezpečnostními kontrolami, které jsou ovšem kolikrát až několikanásobně dražší.

Kromě nových rentgenů by komfort cestujících na Letišti Václava Havla mělo zvýšit také několik nových gastroprovozoven. Budou mezi nimi například občerstvení sítě Natoo, kde se jde najíst ve znamení zdravého životního stylu. Přidá se také stánek s kávou známé italské značky Lavazza a nově přibudou i prostory lokální Bageterie Boulevard, která na letišti otevře na podzim tohoto roku.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Pražská veřejná doprava je podle místních druhá nejlepší na světě. Průvodce ocenil designové metro

Lepší doprava než v Praze je podle uživatelů už jen v Berlíně. Přednostmi jsou výhledy na památky z tramvají a především pak designové metro.

Eliška NováEliška Nová

Stanice Malostranská na lince A

0Zobrazit komentáře

Kdo je největší kritik městské hromadné dopravy? Ten, kdo ji pravidelně používá. O to cennější je snad umístění Prahy v žebříčku měst s nejlepší veřejnou dopravou. Skončila na druhém místě. Lépe přemisťování ve městě vnímají už jen Berlíňané.

Průzkum mezi místními obyvateli provedl turistický průvodce Time Out. Ten se ptal lidí v padesátce měst, nakonec do žebříčku vybral devatenáctku nejlepších. Odpovídalo na dvacet tisíc lidí. „Kde bychom bez veřejné dopravy byli? Našemu světu stále více dominují města, která se rozrůstají každým dnem. Stále více z nás si uvědomuje, že rostoucí automobilová doprava je špatná zpráva pro nás, naše města i naši planetu. V těchto souvislostech jsou vlaky, autobusy a tramvaje neopěvovanými hrdiny, kteří mohou doslova zachránit svět,“ uvádí Time Out.

Průvodce se ve světových samosprávách ptal na otázku: Je jednoduché se po vašem městě pohybovat veřejnou dopravou?“ Ve vybrané devatenáctce se aspoň čtyři z pěti lidí vyjádřili k cestování kladně. V případě Prahy to bylo dokonce 96 procent dotázaných. „Praha by nebyla Prahou bez pohledu na tramvaj uhánějící před gotickým kostelem nebo renesančním skvostem. Metro je ale ještě lepší. Tři uživatelsky přívětivé linky pokrývají téměř všechny části města,“ uvádí v hodnocení Time Out.

Vyzdvihuje ale také to, že každá linka metra má vlastní estetický ráz. „Od fotogenických bublinkových fasád na lince A až po futuristický design na konečné linky C. Žlutá linka B se nachází na pomezí těchto dvou linek a pro zájemce o toto období zde najdete zajímavé pozůstatky komunistické éry,“ popisuje turistický průvodce v žebříčku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Berlín konkuruje u místních pohodlnou, bezpečnou veřejnou dopravou, která vždy jede na čas. Berlíňané si svých vlaků, metra a autobusů považují ještě o kousek víc, kladně je ohodnotilo 97 procent místních. „Obzvláště obdivuhodná je podzemní dráha U-Bahn, efektivní labyrint vlaků, které od rána do večera převážejí lidi z místa na místo. Obrovských 175 stanic na devíti linkách může znít impozantně, ale U-Bahn je úžasně jednoduchý,“ uvádí Time Out.

Bronzovou medaili získalo Tokio. Tamní dopravu ocenilo 94 procent místních, jak ale Time Out upozorňuje, je lepší se vyhnout dopravní špičce. „New York má nejvíce stanic, v Šanghaji je nejvíc tratí, ale žádná veřejná doprava na světě neslouží tolika lidem jako v Tokiu. Možná jste viděli virální video přeplněných vlaků metra v japonské metropoli. Takové pohledy nejsou ničím neobvyklým,“ líčí průvodce.

Time Out upozorňuje na to, že mnoho ikonických veřejných dopravních sítí se do žebříčku nedostalo. V takové souvislosti zmiňuje například istanbulské trajekty, pohádkové tramvaje v Lisabonu, Melbourne a v Manchesteru nebo nadzemní dráhu Skytrain v Bangkoku. I tak jsou v žebříčku samosprávy z celého světa.

19 měst s nejlepší veřejnou dopravou

1. Berlín
2. Praha
3. Tokio
4. Kodaň
5. Stockholm
6. Singapur
7. Hong Kong
8. Tchaj-pej
9. Šanghaj
10. Amsterdam
11. Londýn
12. Madrid
13. Edinburgh
14. Paříž
15. New York
16. Montreal
17. Chicago
18. Peking
19. Bombaj

Zdroj: Time Out