Zničit se v Alpách, pokochat se Paříží. Rouvy proměnilo náš obývák v nejslavnější cyklistické etapy světa
Šlapat doma a koukat u toho do zdi je nuda. S Rouvy se trénink mění na hru, ve které musíte makat, abyste se někam dostali.
Přiznám se, že v zimních měsících mi na kolo sedá prach. Mráz není kamarád a venku na náledí nechci schytat nepříjemný vozembouch, který mě pošle do nemocnice. Řešením, jak si zašlapat i v lednu či únoru, je samozřejmě domácí cyklistický trenažér či rotoped, ale už dopředu mi je jasné, že by se velmi rychle proměnil na věšák plný oblečení.
Byl jsem ale zvědavý, zda může domácí šlapání získat šťávu, pokud se do něj přidá virtuální rozměr – a proto jsem se rozhodl otestovat Rouvy, cyklistický simulátor stejnojmenného českého startupu, díky kterému jezdec nejede sám, ale jeho výkon se přenáší do nohou virtuálního avatara na obrazovce před ním. Ten se navíc nepohybuje jen tak někde v umělém prostředí, ale v modelech známých cyklistických závodů, dostat se tak můžete i na slavná místa jako na Alpe d’Huez či Planinu krásných dívek.
Společnost Rouvy je dílem bratrů Petra a Jiřího Samkových, kteří stejnojmenný software vyvíjejí od roku 2017. Za tu dobu se uživatelská základna rozšířila na několik milionů jezdců z celého světa, přičemž mezi nejsilnější trhy patří ty západní, jako je Itálie, Španělsko, Německo či Velká Británie. A jak tedy Rouvy funguje?
Samotná instalace celého zapůjčeného setupu byla jednoduchou záležitostí. Z klasické silničky, gravelu či horáku se jen vyhodí zadní kolo, rám se upevní do trenažéru a řetěz nahodí na jeho kazetu. Je to otázka několika otočení imbusem, důležité však je, aby byl trenažér chytrý a mohl se spárovat s aplikací. Ta následně podle toho, zda se zrovna drápete do kopce, nebo naopak svištíte dolů, ovlivňuje zátěž. A tedy to, jak moc se zapotíte.
Já jsem začal pozvolna, pěkně po rovinaté trase okolo Gardského jezera. Osahal jsem si fungování převodů a zjistil, že se nic moc neliší od klasické jízdy. Jediné, co nebylo stejné, byla postava virtuálního jezdce přede mnou, tomu se totiž očividně podařilo i přes Vánoce udržet štíhlou linii.
Rouvy by se dalo zjednodušeně popsat jako videohra propojující realitu a virtuální svět. Ale zatímco u jiných VR her se sice pohybujete, ovšem s minimální zátěží, tady je nutné makat. Kdo je líný, ten se s avatarem daleko nedostane. A protože etapu nejedete sami, určitě nechcete být poslední. Lze si do ní totiž nasypat virtuální soupeře, kteří vám jdou po krku. A to si samozřejmě nechcete nechat líbit, protože nějaká nula a jednička vás přece nenatře.
Po patnácti minutách šlapání mě za nohu tahá dítě a celé v úžasu se ptá, co jsem to zase přitáhl za nesmysl. Netrvá dlouho a už sedí na rámu a šlapeme „spolu“. Bičován dotírajícími soupeři a dětskými výkřiky „rychleji, rychleji“ se začínám dostávat do provozní teploty. Na rovince okolo jezera to pěkně sviští a já si říkám, že povánoční kila navíc nakonec nejsou tolik znát.