Zombie horor podle Bohemia Interactive? České studio prodalo filmová práva na nejoblíbenější hru a hlásí miliardový obrat

Michal MančařMichal Mančař

dayz1

Foto: Bohemia Interactive

Zombie survival akce DayZ od Bohemia Interactive

0Zobrazit komentáře

Největší české herní studio Bohemia Interactive patří k tahounům místního videoherního průmyslu. Jeho série vojenských simulací Arma i zombie survival akce DayZ, která z ní vzešla, mu i loni vygenerovaly vysoké tržby přesahující miliardu korun a stále lákají fanoušky. A nově i filmové společnosti. Právě s dvojicí britských produkčních firem se Bohemia Interactive dohodla na natočení filmu na motivy svého nejprodávanějšího titulu.

České studio britským producentům z Face Fictions Productions a Infinitive Wisdom Studios prodalo práva na filmové zpracování zombie akce DayZ za blíže nespecifikovanou částku. K dohodě Bohemia Interactive a protistran došlo během právě probíhajícího filmového festivalu Berlinale, konečnou cenu navíc ovlivní i úspěch připravovaného snímku. Ten by konkrétnější obrysy mohl dostat už příští rok, kdy mají podle serveru ScreenDaily začít práce na filmu.

„Můžeme potvrdit, že oficiálně spolupracujeme s britskými tvůrci na přípravě filmu na motivy naší hry DayZ. Dohoda o poskytnutí práv byla uzavřena na bázi podílu ze zisku, další podrobnosti smlouvy jsme se po vzájemné dohodě rozhodli nezveřejňovat,“ cituje deník E15 vyjádření zástupce vývojářské společnosti Pavla Křižky.

„Jsme nadšeni ze zahájení vývoje filmu DayZ s vizionářským týmem Face Fictions Productions a mozky, které stojí za hrou Bohemia Interactive,“ uvedla na Twitteru produkční firma Infinitive Wisdom Studios. V podobném duchu se vyjádřilo také Face Fictions Productions. Portfolio obou společností nicméně není příliš bohaté, sestává z krátkometrážních filmů či nepříliš známých projektů.

dayz2

Foto: Bohemia Interactive

Zombie survival akce DayZ od Bohemia Interactive

Směr, kterým se bude jejich produkce ubírat, je vzhledem ke zdrojové hře zřejmý. DayZ je takzvaný survival, tedy akční titul, v němž se hráči pokouší získat zásoby a přežít ve světě zasaženém apokalyptickou nákazou, která z obětí dělá krvežíznivé zombie – a z dalších hráčů potenciální spojence, ale dost možná ještě obávanější lupiče a nepřátele.

Samotné DayZ vzniklo nejprve jako úprava dalšího úspěšného titulu Bohemia Interactive, vojenské simulace Arma 2. Po několika letech jako modifikace této hry se pak v roce 2018 dočkalo plnohodnotného vydání, stále ho však se sérií Arma spojuje silný důraz na realistickou hratelnost (tedy s výjimkou zombie apokalypsy) nebo zasazení do fiktivní východoevropské Černarusi.

Loňské tržby přes miliardu

Tato kombinace se pro hráče ukázala jako velice lákavá a DayZ se zakrátko stalo nejprodávanější hrou tvůrců slavné Operace Flashpoint. A především díky popularitě zombie survivalu se česká firma nyní mohla pochlubit úspěšným rokem 2021. „Loňský rok byl srovnatelný s rokem 2020. Což je super i kvůli tomu, že jsme nevydali žádnou novou hru,“ uvedl v rozhovoru pro Forbes šéf studia Marek Španěl.

„Z prozatím neauditovaných čísel vyplývá, že obrat byl 1,07 miliardy korun a zisk EBITDA (před zdaněním, úroky a odpisy – pozn. red.) 809 milionů,“ zmínil. Porovnání s předloňskými čísly je skutečně velmi přesné, Bohemia Interactive tehdy ohlásila tržby se započítanými provizemi prodejců ve výši 1,1 miliardy korun. Zisk před zdaněním, úroky a odpisy pak dosáhl 848 milionů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Meziročně se nezměnilo ani složení nejsilnějších titulů společnosti. „Pořád nejprodávanější je DayZ, které je silné jak v provedení pro PC, tak pro herní konzole. Následuje Arma 3 se všemi svými rozšířeními,“ dodal Španěl, jenž firmu loni dovedl k miliardovému obchodu, ve kterém podíl v Bohemia Interactive získal čínský Tencent.

Vynikající výsledky z předminulého roku – druhé nejlepší v historii firmy – pak daly Bohemia Interactive vyniknout také v kontextu českého herního průmyslu. Jak vyplynulo z loňské prezentace dat Asociace českých herních vývojářů, z celkových 5,3 miliardy korun v tržbách místních tvůrců videoher „Bohemka“ tvořila více než pětinu. Je tedy nabíledni, že dosažení podobných čísel za loňský rok bude potvrzením stejně významné pozice.

Dobré finanční výsledky a filmová dohoda navíc nejsou jedinými zajímavými novinkami z kanceláří Bohemia Interactive za poslední dobu. Pro hráče mohlo být snad ještě zajímavější nedávné představení zbrusu nového herního enginu s názvem Enfusion. A s ním samozřejmě oživené spekulace o čtvrtém dílu vojenské série Arma.

Hrajte na telefonu a vydělávejte. Češi na vývoj nové generace her získávají miliony od největší kryptosměnárny světa

Filip HouskaFilip Houska

gamee-arc8

Foto: CzechCrunch

Herní platforma Arc8 od Gamee

0Zobrazit komentáře

Profíci si dnes hraním her vydělávají i stovky milionů korun, za jejich úspěchem však stojí spousta dřiny a odříkání. Díky novému trendu ze světa kryptoměn se ale také běžné hraní na telefonech může stát zajímavým zdrojem příjmů. Věří tomu i největší kryptoměnová směnárna Binance, která přes svůj fond investovala do české herní platformy Gamee. Právě ta má velké ambice k tomu, aby takzvaný blockchainový gaming rozšířila k co největšímu počtu hráčů.

„Představte si, že si doma po náročném a dlouhém pracovním dni pustíte hru na svém telefonu nebo tabletu, primárně kvůli tomu, abyste se odreagovali. Během svého hraní ale zjistíte, že jste vlastně finančně odměňováni,“ říká na úvod pro CzechCrunch Jan Hostinský z agentury Punchline, která v Česku zastupuje společnost Binance.

Právě ta přes svůj kapitálový fond Binance Labs před několika dny poslala 1,5 milionu dolarů (32 milionů korun) původem českému startupu Gamee, který s modelem, kdy si i běžný (amatérský) hráč může hraním mobilních her vydělávat, experimentuje. K tomu spustila multiplayerovou platformu Arch8, kde se pořádají herní turnaje s příslibem zisku kryptoměnových tokenů.

Díky nim si pak hráči mohou kupovat vylepšení do her nebo vstupy na exkluzivní herní akce, které bude Gamee pořádat. A vzhledem k tomu, že celý princip funguje na takzvaném blockchainu, který je využíván jako pomyslná účetní kniha pro kryptoměnové transakce, dostává tento formát do budoucna nový, možná i lukrativnější rozměr.

bozena-rezab-1

Foto: Gamee

Božena Řežáb, spoluzakladatelka a šéfka Gamee

Zatímco u tradičních multiplayerových her hráči sbírají virtuální peníze a kupují si za ně různé digitální předměty, aby posunuli své schopnosti a případně odlišili svého herního avatara od ostatních, u blockchainového gamingu můžou jako odměnu získávat i kryptoměny. A ty pak klidně směnit za reálné peníze.

„U běžných multiplayerových titulů nemůže hráč předměty prodat ostatním hráčům za peníze. A hrací měna je použitelná pouze v té dané hře. To je jeden ze zásadních rozdílů oproti hrám, které jsou založeny na principu play-to-earn, kdy mohou tvůrci her poskytovat hráčům herní předměty na bázi NFT a odměny ve skutečných kryptoměnách,“ vysvětluje Hostinský.

„Hráči pak mohou za splnění úrovně ve hře obdržet skutečnou digitální kryptoměnu, kterou můžou exportovat do kryptopeněženek a následně ji převést na klasickou měnu, případně ji směnit na jinou kryptoměnu. A herní digitální předměty mohou třeba prodávat ostatním hráčům přes různá tržiště,“ doplňuje Hostinský.

Revoluce herního průmyslu

O revolucích herního průmyslu se jen od začátku tohoto roku mluví opravdu dost. Ať už jde o obří nákup Microsoftu, který za téměř 70 miliard dolarů koupí vydavatelství Activision Blizzard, nebo velkolepý vstup Saúdské Arábie do esportového odvětví. Ovšem i blockchainové hraní může mít ještě velký dopad.

Jak pro CzechCrunch zmiňuje Adam Zelfel, zakladatel vývojářské firmy BlockCzech specializující se na development blockchainu (a tvůrce tokenomiky hry TCG World), model, kdy i obyčejní hráči na telefonech mohou získávat finanční odměny, může být například přínosný pro sociálně slabé rodiny z rozvojových zemí. Děti tráví mnoho času hraním her, teď by mohly spojit zábavné s užitečným a přispět do rodinného rozpočtu,“ říká.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedním z těchto příkladů může být i titul The Sandbox, ve kterém hráči staví svůj vlastní svět a mají možnost monetizovat vytvořené objekty. A blížit se tomu může i zmíněné Gamee. „Je nicméně nutné si dávat pozor – u začínajících her na tomto formátu se často lze střetnout se slibováním zajímavých výdělků, ale pravda bývá mnohdy jinde,“ varuje Zelfel.

„Je rozhodující sledovat informace o jejich vývoji. Je to poměrně mladý koncept a spousta herních vývojářů se do něj snaží co nejrychleji nastoupit. Pro takové projekty je ale kritické pochopit a správně vytvořit tokenovou ekonomiku své hry. Pokud je ta správně nastavená, umožňuje to projektu dosáhnout zisku a zároveň jeho část distribuovat hráčům za jejich herní úsilí nebo schopnosti,“ doplňuje Zelfel.

g-bots

Foto: Gamee

Růžový G-Bot z dílen Gamee

red-bull-kolo-molo-3

Přečtěte si takéVyrazili jsme na Red Bull Kolo Molo a natočili kuriózní záběryJak jezdit na cyklokáře nad Vltavou? Vyjeli jsme na bláznivý závod, který tady ještě nebyl

Pro samotné Gamee, které vedle multiplayerové platformy Arc8 koketuje také s digitálními roboty na bázi NFT, zmíněná investice od Binance Labs poslouží především pro růst týmu. Navíc tomu není tak dávno, co dceřiná firma Gamee Animoca Brands získala v investici miliardy korun, aby mohla projekty pod svými křídly podporovat.

„Pro Gamee je Binance strategický investor, který má skvělý vhled na celý kryptoměnový trh a tím doplňuje perspektivu Animoca Brands. S oběma investory probíráme naši strategii, roadmapu, jsou také skvělým zdrojem kontaktů na další blockchain firmy a projekty,“ zmiňuje pro CzechCrunch šéfka Gamee Božena Řežáb.