Zpět do dob, kdy bylo scratchování cool. Nové tenisky Air Force 1 vás vrátí k hiphopovým kořenům

Ikonickou bílou barvu legendárních bot doplňuje černá „poškrábaná“ fajfka a důrazný nápis Bronx na podrážce.

Filip HouskaFilip Houska

af1_

Foto: Nike

Speciální edice tenisek Air Force 1 od Nike, která vzpomíná na hiphopové kořeny

0Zobrazit komentáře

Když se začátkem osmdesátých let začala ve Spojených státech formovat hiphopová subkultura, v komunitě rapperů, breakerů, writerů a diskžokejů se nosily zpravidla dva modely tenisek – nezapomenutelná edice Superstar od Adidasu a nadčasové siluety s označením Air Force 1 z dílen Nike. Právě ten druhý model má letos velké výročí a americký sportovní gigant to náležitě oslavuje. A potěší tím zejména fanoušky jednoho z dnes nejposlouchanějších hudebních žánrů.

Při příležitosti čtyřicátého výročí od vydání prvního modelu řady Air Force si Nike připravil novinku ve formě designově upravené podoby těchto tenisek, prostřednictvím které se vrací ke kořenům hip hopu. Své nové majitele zavede do zaplivaných ulic newyorského Bronxu, odkud mimo jiné pocházejí legendy typu Big Pun a Fat Joe. Úpravy vzhledu jsou patrné zejména na ikonické fajfce, ale také na tkaničkách i patě. Ovšem pravé překvapení najdete na spodku podrážky.

U nových tenisek Air Force 1 s přídomkem Bronx Origins převládá typická bílá barva na odolné kůži, které sekunduje černé provedení fajfky, respektive loga Nike, na bočních stranách. Při bližším prozkoumání lze zjistit, že má ale ikonická vlnovka, známá pod anglickým názvem Swoosh, zvláštní texturu. Designéři z dílen Nike se totiž inspirovali poškrábanou gramofonovou deskou, jež připomíná časy, kdy se základ rapové hudby tvořil právě na nich, respektive takzvaným scratchováním.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Symbolika gramofonové desky je také zakomponována uvnitř tenisek, konkrétně na jejich bílých vložkách. Drobná designová vylepšení jsou patrná i na patě, kde je v poněkud gangstersky pojatém písmu napsáno jednoduše Air Force One, přičemž na průhledněji zpracované podrážce je velmi výrazně uvedeno Bronx. Změny se dočkaly i tkaničky, které jsou širší, a hezkým detailem je i štítek, kterým se první patro tkaniček provléká.

Nejde ani tak o zlatou barvu, kterou štítky na teniskách mají, ale spíše o roky 1973 a 1982. První z nich odkazuje na vznik rapu coby zavedeného hudebního žánru, druhý pak vyzdvihuje rok, kdy se zrodil vůbec první model řady Air Force. Ten byl navržen designérem Brucem Kilgorem a původně s ním mířil na basketbalové palubovky, odkud se postupem let prodral až do ulic, kde si našel oblibu především u hiphopové komunity.

nike_af1

Foto: Nike

Fajfka symbolizuje poškrábanou gramofonovou desku

Výroční novinka se začne za 150 dolarů (zhruba 3 800 korun) prodávat od pátku 14. října v aplikaci SNKRS, což je platforma Nike pro prodej zpravidla exkluzivnějších tenisek. A co je zajímavé, objevuje se v ní i český Footshop v rámci speciálního profilu – americký sportovní gigant si firmu Petera Hajdučka totiž vybral jako jeden z nejlepších streetwearových obchodů světa, proto jí dělá velkou online reklamu.

Nutno však podotknout, že nejde o jediný výroční model Air Force 1, který Nike letos představil. V předešlém případu jde o zvláštní siluetu, která vyniká asymetrickým rozdělením černé a bílé barvy. Zajímavé je také použití umělé „krokodýlí“ kůže, přičemž vyniknou i zlatavé doplňky v podobě plechového štítku na spodní tkaničkové ploše, decentní fajfky v zadní části a nápisu na jazyku.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Dodržování termínů a maximální kontrola nad projekty. Vývojáři z Netvoru rostou v Česku i v zahraničí

„Pokud bychom nad vším neměli kontrolu, staneme se akorát novodobým otrokářem,“ říkají zakladatelé české vývojářské agentury.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

netvor

Foto: Netvor

Michal Voráč a Tomáš Netušil, zakladatelé agentury Netvor

Slovo netvor může mít více významů, jde ale také o složeninu ze jmen dvou kamarádů, kteří už na střední škole vyvíjeli první webové stránky a úspěšně je prodávali. Dnes stojí Tomáš Netušil s Michalem Voráčem devátým rokem v čele agentury Netvor, jejíž název vychází z prvních písmen jejich příjmení, a staví webové a mobilní projekty pro klienty nejen z Česka, ale také z dalších zemí Evropy nebo ze Spojených států. Na to, že zakázky původně dělat nechtěli, se jejich byznys slušně rozjel – prý i proto, že staví na férovém přístupu. „Snažíme se být precizní a kvalitní, a to za každou cenu,“ říkají jasně.

Michal Voráč a Tomáš Netušil se znají od třinácti a už tehdy zjistili, že mezi jejich společné záliby patří počítače. Oba v té době zkoušeli psát své první weby a společně si tím o několik let později začali vydělávat první peníze. Pak chvíli dováželi zboží ze zahraničí, které prodávali ve vlastním e-shopu, jenže to je příliš nebavilo. Rozhodli se proto založit firmu, která bude vyvíjet různé webové projekty. První nápad přišel, když zjistili, jak náročné může být objednat se se svým autem na technickou kontrolu. A tak vytvořili jednoduchý katalog STK.

„Když přišla rezervace, volal jsem do jednotlivých STK a snažil se tam zákazníky objednat. Někde rezervace nedělali, jinde to vyšlo. Celkem se to rozjelo, ale nakonec to z různých důvodů neklaplo. Možná jsme předběhli dobu,“ přemítá Voráč i s ohledem na to, že proces objednání se na STK může být dodnes pořád poměrně bolestivý. Základy Netvoru jako vývojářské agentury byly každopádně položeny. V rámci vlastních projektů se kamarádi snažili také popohnat digitalizaci lyžařských permanentek, ale narazili na příliš uzavřené a nepružné prostředí, až nakonec přišla zajímavá poptávka, která vše rozjela.

Nemít kontrolu by nás nebavilo

„Zakázky jsme původně vůbec nechtěli brát. Chtěli jsme si dělat projekty po svém a nebýt v zajetí klientů,“ vzpomíná na rok 2014 Michal Voráč. Tehdy šlo o projekt vícejazyčné webové prezentace pro firmu poskytující kabelovou televizi a internet, na němž si zakladatelé Netvoru otestovali, že pro ně může fungovat i zakázkový vývoj. „Jelikož jsme se předtím sami pokoušeli o vlastní startupy, tak jsme si řekli, že budeme dělat zakázky pro jiné startupy, ale nastavíme si při tom jasná pravidla. Chtěli jsme mít především možnost spoluvytvářet zadání,“ vysvětluje čtyřiatřicetiletý Voráč.

Dnes tak nedělají desítky zakázek naráz, ale soustředí se na odvedení co nejlepší práce na konkrétních projektech pro ty nejnáročnější klienty. Nejlepší zakázka je tak pro firmu ta, kterou má „ve svých drápech“ od úplného začátku až do konce. Vyvíjet od nuly, tedy od specifikace prvotního nápadu přes design, vývoj a testování až po hotový produkt, baví dvacítku kolegů v Netvoru nejvíce. A přestože to může znít jako klišé, základním stavebním kamenem všech spoluprací je pro Netušila s Voráčem férový přístup a dodržování termínů.

netvor2

Foto: Netvor

Tým vývojářské agentury Netvor

Neustálé posouvání deadlinů je totiž místo, kde při vývoji projektů tradičně protékají velké peníze. „Jsme butiková agentura, která klade extrémní důraz na férový přístup, ale také na kvalitu. Neděláme v ní kompromisy. A to něco stojí. I kvůli tomu jsme se postupně posunuli k větším klientům, kde si dobrého řemesla a toho, že držíme slovo i termíny, váží a zaplatí nás,“ doplňuje Voráč. O jejich práci má vypovídat také hodnocení na portálu Clutch, kde se objevují vývojářské firmy z celého světa a další firmy se podle něj často rozhodují o tom, jaké agentuře svou zakázku svěří.

Ve své kategorii patří Netvor v Česku k těm nejlépe a nejvíce hodnoceným agenturám. Má za sebou vývoj platformy pro správu castingů Roletik.com, systému pro správu zubařské ordinace Simpledent.cz nebo vzdělávacího systému pro online hodnocení embryí CATI.io. Stojí také za podobou tuzemské investiční platformy Fondee nebo online tržiště billboardů Plakátov.cz. Klíčem k úspěchu je podle zakladatelů mimo jiné to, že na projektech fungují jako sehraný tým, který má pod kontrolou všechny lidi i procesy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Netvor nevyužívá takzvaný bodyshop model, kdy by své lidi na konkrétní zakázky posílal do jednotlivých firem. Díky tomu je prý schopný při stejném obratu generovat vyšší zisky než některé jiné agentury. „Pokud bychom nad vším neměli kontrolu, staneme se akorát novodobým otrokářem nebo sofistikovanější hiringovou agenturou, což by nás ale nebavilo,“ doplňuje Voráč. Stávající model dostal Netvor k tomu, že v letošním roce bude v obratu atakovat 15 milionů korun. Růst prý mohl být rychlejší, kdyby se firma dříve vydala do světa.

Více se rozletět v zahraničí je v plánu pro následující měsíce a roky, ale už teď tam české vývojáře znají. „Vedle Česka máme klienty primárně v zemích Beneluxu a Spojených státech,“ vyjmenovává Voráč. V Evropě pracuje Netvor na několika online projektech velké pekárenské skupiny La Lorraine, která své zboží nabízí i u nás, a v zámoří zase spolupracoval na vývoji portálu Gigworker.com, který slouží pro sdílení zkušeností mezi freelancery.

netvor3

Foto: Netvor

Michal Voráč, spoluzakladatel agentury Netvor

Klíčové přitom pro vývojářské „netvory“ i tady je, aby se k nim jen nedostal projekt, který mají nakódovat, ale mohli s klientem vše diskutovat, navrhovat vlastní řešení a pomoci mu k dosažení jeho kýžených cílů. „Vyvíjíme věci, pod které bychom se sami podepsali,“ říká Voráč. Vedle komerčních projektů navíc pracují také na neziskových aktivitách. Pro CF Hero vyvíjeli v Netvoru mobilní aplikaci pomáhající pacientům s cystickou fibrózou, pro Amnesty International zase projekt 3 minuty stačí.

Sám Michal Voráč se během pandemie podílel více než rok jako dobrovolník na projektu Začni učit, který chce pomoci dostat do školství více kvalitních pedagogů, a právě celospolečenský dopad je důležitý rozměr, který rezonuje i v aktivitách samotného Netvoru. „Snažíme se čím dál více nacházet místa, kde naše know-how a zkušenosti padají na úrodnou půdu a mají i společenský dopad,“ vysvětluje Voráč.

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

Několik jeho kolegů tak učí na gymnáziích programování, další se zapojili do projektů organizace Česko.Digital, mezi něž patří i zmíněná iniciativa Začni učit. Aktuálně má přitom Netvor největší specializaci v oblasti zdravotní péče, kde vyvinul několik nástrojů pro zubaře a rád by v této oblasti pokračoval.

Partnerem článku je společnost Netvor. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.