Zpět do dob, kdy bylo scratchování cool. Nové tenisky Air Force 1 vás vrátí k hiphopovým kořenům
Ikonickou bílou barvu legendárních bot doplňuje černá „poškrábaná“ fajfka a důrazný nápis Bronx na podrážce.
Když se začátkem osmdesátých let začala ve Spojených státech formovat hiphopová subkultura, v komunitě rapperů, breakerů, writerů a diskžokejů se nosily zpravidla dva modely tenisek – nezapomenutelná edice Superstar od Adidasu a nadčasové siluety s označením Air Force 1 z dílen Nike. Právě ten druhý model má letos velké výročí a americký sportovní gigant to náležitě oslavuje. A potěší tím zejména fanoušky jednoho z dnes nejposlouchanějších hudebních žánrů.
Při příležitosti čtyřicátého výročí od vydání prvního modelu řady Air Force si Nike připravil novinku ve formě designově upravené podoby těchto tenisek, prostřednictvím které se vrací ke kořenům hip hopu. Své nové majitele zavede do zaplivaných ulic newyorského Bronxu, odkud mimo jiné pocházejí legendy typu Big Pun a Fat Joe. Úpravy vzhledu jsou patrné zejména na ikonické fajfce, ale také na tkaničkách i patě. Ovšem pravé překvapení najdete na spodku podrážky.
U nových tenisek Air Force 1 s přídomkem Bronx Origins převládá typická bílá barva na odolné kůži, které sekunduje černé provedení fajfky, respektive loga Nike, na bočních stranách. Při bližším prozkoumání lze zjistit, že má ale ikonická vlnovka, známá pod anglickým názvem Swoosh, zvláštní texturu. Designéři z dílen Nike se totiž inspirovali poškrábanou gramofonovou deskou, jež připomíná časy, kdy se základ rapové hudby tvořil právě na nich, respektive takzvaným scratchováním.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSymbolika gramofonové desky je také zakomponována uvnitř tenisek, konkrétně na jejich bílých vložkách. Drobná designová vylepšení jsou patrná i na patě, kde je v poněkud gangstersky pojatém písmu napsáno jednoduše Air Force One, přičemž na průhledněji zpracované podrážce je velmi výrazně uvedeno Bronx. Změny se dočkaly i tkaničky, které jsou širší, a hezkým detailem je i štítek, kterým se první patro tkaniček provléká.
Nejde ani tak o zlatou barvu, kterou štítky na teniskách mají, ale spíše o roky 1973 a 1982. První z nich odkazuje na vznik rapu coby zavedeného hudebního žánru, druhý pak vyzdvihuje rok, kdy se zrodil vůbec první model řady Air Force. Ten byl navržen designérem Brucem Kilgorem a původně s ním mířil na basketbalové palubovky, odkud se postupem let prodral až do ulic, kde si našel oblibu především u hiphopové komunity.
Výroční novinka se začne za 150 dolarů (zhruba 3 800 korun) prodávat od pátku 14. října v aplikaci SNKRS, což je platforma Nike pro prodej zpravidla exkluzivnějších tenisek. A co je zajímavé, objevuje se v ní i český Footshop v rámci speciálního profilu – americký sportovní gigant si firmu Petera Hajdučka totiž vybral jako jeden z nejlepších streetwearových obchodů světa, proto jí dělá velkou online reklamu.
Nutno však podotknout, že nejde o jediný výroční model Air Force 1, který Nike letos představil. V předešlém případu jde o zvláštní siluetu, která vyniká asymetrickým rozdělením černé a bílé barvy. Zajímavé je také použití umělé „krokodýlí“ kůže, přičemž vyniknou i zlatavé doplňky v podobě plechového štítku na spodní tkaničkové ploše, decentní fajfky v zadní části a nápisu na jazyku.