Zprostředkoval objednávky jídel za miliardu. Choice rychle dobývá Evropu a nabírá desítky milionů

Své zákazníky podle zakladatele českého startupu Alexe Ilyashe nezná 99 procent restaurací. Choice jim v tom pomáhá díky digitalizaci.

Peter BrejčákPeter Brejčák

alex-ilyash_ceo_2-min

Foto: Choice

Zakladatel startupu Choice Alex Ilyash

0Zobrazit komentáře

Po celém světě eviduje již šestnáct tisíc partnerských restaurací, kterým loni pomohl zprostředkovat dva miliony objednávek jídla za téměř miliardu korun. Startup Choice, jenž digitalizuje gastro podniky, působí v osmi zemích, rozbíhá své aktivity v dalších čtyřech a cílí na pozici lídra v regionu střední a východní Evropy. V jeho misi jej teď opět podpořily zdejší startupové fondy v čele s J&T Ventures, ke kterému se přidaly i Reflex Capital a Presto Ventures. Podívejte se na shrnutí všech podstatných informací.

Zainvestovaný startup: Choice 

Kdo, kolik a v jakém kole: 2,5 milionu dolarů (58 milionů korun) v tzv. late-seed kole pod vedením zdejšího J&T Ventures, zúčastnili se také předchozí investoři, fondy Reflex Capital a Presto Ventures.

Kolik již startup získal celkem: 4,1 milionu dolarů (96 milionů korun), naposledy šlo o 37 milionů korun v srpnu 2022.

Co startup dělá: Choice je online B2B služba pro restaurace, která funguje na bázi předplatného. Restauracím umožňuje vytvořit si vlastní webové stránky a nastavit potřebné nástroje pro restaurační podnikání na jediné platformě s centrální správou pro web, aplikace na rozvoz jídel a take-away, kde je i online menu s QR platbou, možnost rezervace stolů či CRM systém. Platforma je také integrovatelná s pokladními systémy a online tržišti jako Wolt, Bolt a Foodora.

Zakladatel: Alex Ilyash

investors-founder_kocik-rubes-ilyash-fryc-min

Foto: Choice

Adam Kočík (J&T Ventures), Přemysl Rubeš (Presto Ventures), Alex Ilyash (Choice) a Ondřej Fryc (Reflex Capital)

Jaká je vize: „Své zákazníky nezná 99 procent restaurací. To je pro jejich majitele velká výzva, protože nevědí, kdo jsou jejich nejvěrnější hosté, jak často restauraci navštěvují, jaké mají preference a alergie nebo kolik lidí do podniku chodit přestane a z jakých důvodů. Choice jsme založili s cílem pomáhat restauracím digitalizovat jejich zákaznické portfolio a zvýšit tak zákaznickou retenci a spokojenost,“ přibližuje zakladatel Alex Ilyash.

Sídlo startupu a kde působí: Kromě domácího Česka již působí v sedmi zemích (Slovensko, Polsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Ukrajina a Kazachstán) a aktuálně rozbíhá čtyři nové trhy (Rumunsko, Chorvatsko, Maďarsko a Gruzie). Mezi známé gastro podniky, které Choice využívají, patří například skupina Zátiší, Fruitisimo, Modrý zub, Las Adelitas, Červený Jelen, Café Imperial, Los Capolitos nebo Jsme Kolektiv.

Jak je startup velký: Choice eviduje 16 tisíc partnerských restaurací po celém světě, počet aktivních platících zákazníků dosahuje pěti tisíc. Během loňského roku zprostředkoval dva miliony objednávek o celkové hodnotě 42 milionů dolarů (983 milionů korun) a vyrostl trojnásobně. Aktuálně ve startupu působí 120 lidí, do konce roku chce vyrůst na dvojnásobný počet.

Proč je to zajímavé: „Od začátku v Prestu věříme v Alexovy schopnosti obklopit se skvělými lidmi a dovést je k úspěchu. Navíc má výjimečný obchodní talent a umí najímat, vychovávat a řídit obchodníky, a to i na úplně nových a těžkých trzích. Díky tomu také dovedl Choice na další metu, firma stále zrychluje tempo růstu a stává se hvězdou CEE trhu ve svém sektoru. Ještě o nich hodně uslyšíme,“ říká Přemysl Rubeš, zakládající partner fondu Presto Ventures.

Na co startup plánuje využít investici: Kromě náboru lidí a expanze je cílem stát se lídrem v regionu střední a východní Evropy, poté se zaměřit na celou Evropu.

Vše o startupových investicích

Česká umělá inteligence píše za psychoterapeuty poznámky ze sezení. Od investorů nabrala přes 70 milionů

Startup Upheal, jenž se stal mladých startupem roku na Startup Awards pořádaných CzechCrunchem, uzavřel své druhé investiční kolo.

Peter BrejčákPeter Brejčák

upheal

Foto: Upheal

Juraj Chrappa a Martin Horváth, zakladatelé Uphealu

0Zobrazit komentáře

Počet lidí se symptomy deprese nebo úzkosti se zvyšuje. A platí to i o těch, co mají s těmito problémy pomáhat – jen v USA se předloni téměř polovina terapeutů cítila vyhořelá. Profesionálové působící v oblasti duševní péče jsou přepracovaní a na trhu je jich nedostatek. Česko-americký startup Upheal proto vyvinul platformu, která jim díky umělé inteligenci pomáhá zpracovávat výstupy ze sezení s klienty, ale také s administrativou, čímž jim šetří čas. V loňském září byl Upheal oceněn jako mladý startup roku v rámci Startup Awards od CzechCrunche, nyní hlásí uzavření již druhého investičního kola v řádu vyšších desítek milionů korun. Podívejte se na všechny důležité informace.

Zainvestovaný startup: Upheal

Kdo investuje: Kolo vedlo české Credo Ventures, přispěly také Kaya Ventures a Inovia Capital s kanadskými kořeny. Přidali se také andělští investoři jako Martin Viecha.

Kolik a v jakém kole: 3,25 milionu dolarů (76 milionů korun) v seedovém kole.

Kolik již startup získal celkem: 4,35 milionu dolarů (102 milionů korun), úvodní, pre-seedové kolo proběhlo v říjnu 2022.

Co startup dělá: Upheal nabízí platformu, s jejíž pomocí mohou terapeuti zefektivnit své pracovní postupy a zkrátit čas, který musí věnovat administrativním úkonům, jako je psaní poznámek k průběhu a plánu léčby. Podle vyjádření firmy v průměru ušetří terapeutům 14 minut (z průměrných 22 minut) na jednu poznámku za sezení.

startup awards

Foto: Jan Nechvíle/CzechCrunch

Upheal se na Startup Awards 2023 stal Mladým projektem roku

Sídlo startupu: Jde o česko-americký startup s oficiálním sídlem v New Yorku. Zaměřuje se na Spojené státy, kde má asi 90 procent zákazníků, zbytek je v Kanadě, Austrálii, Velké Británii a dalších zemích. Další lokalizaci po angličtině plánuje do španělštiny.

Zakladatelé: Slováci dlouhodobě působící v Česku Juraj Chrappa a Martin Horváth, kteří sami měli osobní zkušenosti s problémy v oblasti duševního zdraví. Chrappa se rok věnoval studiu práce a života terapeutů. „Poté, co jsem kvůli vážnému onemocnění svého syna zažil opravdu temné chvíle, jsem si uvědomil, jak je duševní zdraví důležité. To byl okamžik mého prozření, kdy jsem začal využívat technologie k podpoře těch, kteří poskytují péči, jež mění život,“ uvádí Chrappa.

Jak je startup velký: Během posledních dvanácti měsíců zpracoval 90 tisíc sezení, čímž terapeutům ušetřil 21 tisíc hodin. Každý měsíc zpracovává nyní 25 tisíc sezení.

Na co startup plánuje využít investici: Na rozšíření použití umělé inteligence, konkrétně na vylepšení platformy, šablony, sledování pokroku, skupinovou terapii či zjednodušení pracovních postupů terapeuta. Dále pak na podporu marketingu i vývoj produktů.

Vše o startupových investicích