Ostravský analytický startup MonkeyData, který pomáhá zpracovávat data dnes již takřka 2000 e-commerce zákazníků, se posunuje na další úroveň a odhaduje svoji novou valuaci na 150 až 200 milionů korun. To vše nejen kvůli růstu obratu, ale především díky již druhé investici Vladimíra Schmalze, bývalého manažera z ČEZu, který podruhé do ostravského startupu investoval vyšší stovky tisíc dolarů.
První podobnou částku do projektu vložil již loni, a to prostřednictvím svého investičního fondu Solotron. Za to mu nyní patří 23% podíl v celé společnosti. Její CEO a zakladatel, Jan Laštůvka, tak nadále zůstává s majoritním podílem ve výši 45,28 %.
Startup se navíc mimo jiné chystá i na expanzi mimo hranice Česka – konkrétně uvažuje o americkém Texasu, kde by měla sídlit část obchodního a marketingového týmu. Hlavní vývoj ovšem stále zůstává v České republice. Zároveň to bude sloužit jako jakási příprava pro první mezinárodní investiční kolo, které se chystá v průběhu příštího roku.
Autonomní dopravní prostředky nezajímají v poslední době jen samotné automobilky, jež chrlí jeden koncept za druhým, ale taktéž přepravní startupy, které alespoň zatím fungují převážně na bázi lidských řidičů. Už brzy by to tak ale nemuselo být, ostatně takový názor sdílí i John Zimmer, spoluzakladatel a CEO amerického startupu Lyft, který tyto myšlenky rozvedl v posledním postu na svém blogu.
V tuto chvíli jsou to samozřejmě „jen“ předpovědi, ale založené na pádných argumentech. První predikce se týká samotného Lyftu – kdy Zimmer věří, že většinovou část jízd v rámci jeho firmy budou do pěti let tvořit autonomní vozidla a do deseti let chce dokonce mít svou firmu úplně bez lidských řidičů. Již příští rok by mohla auta bez řidičů jezdit na fixních trasách a o rok později na volitelných trasách rychlostmi pod 25 mph (40 km/h).
Ačkoliv by tyto plány mohly znít jako bláhové představy, přicházejí od jednoho z nejvýznamnějších lidí v tomto oboru. Zimmer přesněji nevysvětlil jak chce svých cílů dosáhnout, avšak pravděpodobně to nebude bez účasti General Motors, který do Lyftu letos v lednu investoval půl miliardy dolarů. Důležitý je také fakt, že Lyft se pravděpodobně chystá vytvořit vlastní síť těchto vozidel k účelům krátkodobého pronájmu, nikoliv pro přímý prodej zákazníkům. To ostatně koresponduje jak dřívějšími výroky, tak i s další predikcí kterou nejvyšší představitel Lyftu představil.
Zimmer předpovídá, že i díky startupům jako je ten jeho, bude postupem času soukromé vlastnictví auta méně a méně oblíbenějším. Konkrétně říká, že ve většině amerických měst se bude blížit ke svému zániku v roce 2025. Faktem totiž je, že z aut, která byla vždy součástí tamní kultury, se stala pro mnoho obyvatel spíše přítěž.
Průměrného Američana stojí auto a jeho provoz až 9000 dolarů ročně, což už nyní má své důsledky. Statistiky říkají, že podíl mladých v USA ve věku od 20-24 s řidičským průkazem dlouhodobě klesá – v roce 1983 to bylo 92 %, v roce 2014 pouze 77%. Sečteno podrženo, u tzv. millennials je o 30% menší šance, že si vůbec koupí auto. Právě tato čísla tak otvírají dveře právě pro rozvoj Lyftu nebo jeho hlavní konkurenci Uberu.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.