Brněnský vyhledávač letenek Kiwi.com navýšil tržby za poslední čtvrtletí o další stovky milionů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

oliver
0Zobrazit komentáře

Čtvrtletní výsledky jednoho z nejúspěšnějších českých startupů současnosti – Kiwi.com, potvrdily i nadálý růst. Tržby vyrostly o další desítky procent a tak je nyní ve fázi příprav i pobočka za hranicemi České republiky. Kiwi.com je jednoduchý vyhledávač letenek, který se zaměřuje především na spojování cest nespolupracujících aerolinek. Tím dokáže vytvořit nejlevnější alternativu pro leteckou přepravu.

Projekt odstartoval v roce 2013 v Brně, kde ho založil Oliver Dlouhý a v současnosti se mu nejlépe daří v USA a jiných anglicky mluvících zemích, díky čemuž startup vyrostl na 770 zaměstnanců a za poslední 3 měsíce překonal celé loňské tržby.

13173383_10154144001098704_4447629634417092238_o-1

Přečtěte si takéZakladatelka startupu s krmivem pro psy Brunio: o milionové investici a chystané expanzi do zahraničíZakladatelka startupu s krmivem pro psy Brunio: o milionové investici a chystané expanzi do zahraničí

Květnový rebranding, kdy se firma změnila ze Skypickeru na Kiwi.com, byl následován finančně úspěšným obdobím. Zatímco mezi dubnem a červenem utržilo Kiwi.com 1,9 miliard korun, ke konci září, tedy za celé třetí čtvrtletí 2016, tržby vyrostly o dalších 31 % na 2,5 miliardy korun. Kdybychom částku rozdělili na jednotlivé dny, Kiwi.com se podařilo poprvé pokořit hranici 1 milionu eur denně.

“Rebranding potvrdil, jaký je v letectví dlouhodobý trend. Zákazníci nejsou loajální ke značkám. Spíše se řídí cenou a letenky považují za komoditu. Díky optimalizaci našeho vyhledávače a vylepšení databáze letů se nám podařilo být levnější na dalších trasách, díky kterým jsme vyrostli o desítky procent,” uvedl zakladatel a CEO Kiwi.com Oliver Dlouhý.

kiwi

Směr Asie

Rychlý růst vyžaduje i novou pracovní sílu – když jsou ovšem stovky či tisíce zaměstnanců na jednom místě, není to až tak účinné, jako jejich rozdělení do více poboček v různých částech světa. I proto se Kiwi rozhodlo otevřít zákaznické centrum na ostrově Fidži, které by mělo přijmout až 50 nových lidí do zákaznické podpory.

Tato neobvyklá lokace však má svůj praktický důvod:

„Fidži má pro nás strategický význam kvůli americkým a asijským trhům. Časové pásmo na Fidži je výhodné pro oba trhy. Zatímco u nás je noc, na Fidži, potažmo tamějších trzích, je den. Navíc jazyky nutné ke komunikaci s našimi především asijskými zákazníky jsou lépe dostupné přímo v Asii a Pacifiku,” vysvětlila výkonná ředitelka Kiwi.com Lucie Brešová.

kiwi-results-expanded-large

Aby toho nebylo málo, v domovském Brně, jakožto technologickém centru Česka, už začínají docházet personální zdroje a proto se pravděpodobně Kiwi.com nepodaří zvýšit počet svých zaměstnanců na plánovaných tisíc do konce tohoto roku – znamenalo by to totiž za tři měsíce zvětšit celý pracovní kolektiv o pětinu. I přesto ale nepolevuje a do ulic dokonce povolalo dron s reklamním panelem, který má talenty přetáhnout přímo z Avastu nebo NetSuite, tedy firem taktéž sídlících v moravské metropoli.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tržby Applu zaznamenaly od roku 2001 vůbec první meziroční pokles

Filip HouskaFilip Houska

Tim Cook, after Macworld Expo 2009 keynote
0Zobrazit komentáře

Apple, nejhodnotnější společnost světa, zveřejnila své finanční a prodejní výsledky za čtvrté fiskální čtvrtletí. Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku firma Tima Cooka zaznamenala mírný pokles. I přesto se však očekává úspěšná budoucnost.

Podle tiskové zprávy, kterou Apple publikoval na svých oficiálních webových stránkách, společnost dosáhla tržeb v hodnotě 46,9 miliard dolarů, 9miliardového čistého zisku a 38procentní hrubé marže. Uvedené údaje se zhruba shodují s tím, co předpovídali analytici.

panoboardtop

Přečtěte si takéPanoBoard: české brýle pro virtuální realitu, které si můžete potisknout vlastním designemPanoBoard: české brýle pro virtuální realitu, které si můžete potisknout vlastním designem

I když CEO Tim Cook podle očekávání uvedl, že se jedná o úspěšné čtvrtletí, za což mohou především nové iPhony 7, hodinky Watch a sféra nabízených služeb, která meziročně vzrostla o rekordních 24 %, tak se oproti stejnému období v roce 2015 jedná o propad. Tržby v minulém roce dosahovaly 51,5 miliard, čistý zisk okupoval hranici 11,1 miliard a hrubá marže byla téměř na 40 procentech.

Propad se s ohledem na stejné čtvrtletí roku 2015 dotkl i prodejů hardwarových produktů. Během Q4 2016 bylo prodáno 45,5 milionu iPhonů (oproti 48 milionům), 9,3 milionu iPadů (oproti 9,9 milionům) a 4,9 milionu Maců (oproti 5,7 milionům). Prodeje chytrých hodinek Watch nejsou již tradičně z konkurenčních důvodů uveřejňovány.

Letošním fiskálním rokem však Apple zaznamenal poněkud negativní milník. Vůbec poprvé od roku 2001 je meziročně v úpadku. I tak však společnost vygenerovala okolo 215,6 miliard dolarů s čistými příjmy o hodnotě 45,7 miliard.

Poměrně slibné jsou i vyhlídky do budoucna, konkrétně do vánočního období, kdy by se měly iPhony 7 spolu s Apple Watch Series 2 začít pořádně prodávat. Přeci jen není tak dávno, kdy byly tyto produkty představeny, tudíž se plnohodnotně nepromítly do vykázaných výsledků z Q4 2016.

foto: Valery Marchive/Flickr