Alza.cz představila pojízdné prodejny

Jiří SvobodaJiří Svoboda

alza_streetshop_1
0Zobrazit komentáře

Ani největší český eshop Alza.cz nedosáhne se svými kamenným pobočkami všude. Proto se i na žádosti zákazníků rozhodl zavést službu pojízdným prodejen zvanou StreetShop, která obslouží především oblasti mimo velká či krajská města. První vůz už od pátku křižuje Vysočinou.

Obyvatelé Pelhřimova, Humpolce, Havlíčkova Brodu, Žďáru na Sázavou a Velkého Meziříčí si tak denně včetně sobot a neděl budou moci vyzvednout zakoupeného zboží, vyřídit reklamaci či si určité produkty zakoupit přímo na místě.

rekola-2

Přečtěte si takéZakladatel Mall.cz, Ondřej Fryc investoval desítky milionů Kč do českého bikesharingu RekolaZakladatel Mall.cz, Ondřej Fryc investoval desítky milionů Kč do českého bikesharingu Rekola

Alza má výhodu, že její konkurence se do podobných služeb nechystá. Jak informuje denník iHned.cz, ani Kasa.cz ani dvojka na trhu Mall.cz pojízdné prodejny nechystají. Druhý zmiňovaný před nedávnem demonstroval úspěšné doručení zásilky dronem, Alza však v příspěvku na svém Facebooku uvedla, že podle jeho průzkumu zákazníci nimi stále upřednostňují stará dobrá auta. Od pondělí bude vůz k dispozici i ve Stříbře, Horšovském Týně, Domažlicích, Klatovech a Přešticích, tedy na západě Čech.

Pojízdné prodejny v minulosti

Obecně vzato, fenomén pojízdných prodejen byl silný ještě za minulého režimu, avšak s tím jak přišla větší svoboda podnikání a stát přestal tento segment podporovat, jejich význam postupně upadl. V roce 2008 jich na území ČR operovalo jen několik desítek, zejména v podobě prodejen masa či pečiva. Nejznámějším příkladem může být síť Family Frost, ale i jeho finanční bilance se už léta pohybuje v červených číslech. Zda se Alze podaří situaci zvrátit, je otázkou budoucnosti.

foto: Alza

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Apple bude vylepšovat své mapy pomocí dronů

Filip HouskaFilip Houska

mapy-1
0Zobrazit komentáře

Jsou tomu již čtyři roky od doby, kdy Apple spustil své vlastní mapy, které měly z jablečných zařízení odsunout dominantní mapy od Googlu. Nástup nové služby však nemohl být kontroverznější. Vzhledem k nedostatečnému technologickému zázemí se na platformě objevovaly klíčové nepřesnosti, které byly celému světu pro smích. Google byl zkrátka stále o míle napřed. Apple si však stále šel za svým cílem a rok od roku své mapy piluje. A patrně tomu nebude jinak i následující období.

Očekává se, že Apple bude pro vylepšení svého mapového rozhraní využívat drony a specifickou navigaci vnitřních prostorů. O tom informoval server Bloomberg s odkazem na zdroje, jež jsou s touto problematikou obeznámeny. Důvod těchto kroků je zřejmý – prosazení vlastního rozhraní pro produkty běžící na MacOS a iOS a ukázání svým uživatelům lepší alternativy map.

netflix1

Přečtěte si takéNetflix začíná nabízet přehrávání filmů a seriálů bez nutnosti mít internetové připojeníNetflix začíná nabízet přehrávání filmů a seriálů bez nutnosti mít internetové připojení

Nejhodnotnější společnost světa údajně sestavuje speciální tým odborníků na robotiku a sběr dat, kteří budou operovat s drony. Využívání dronů pro tyto účely ostatně dává smysl. Díky létání totiž dokáží zachytit specifická data mnohem rychleji a efektivněji, než například vozový park s připevněnými kamerami a senzory.

Apple chce seskupení aktivních dronů používat především pro zachycení dopravních značek a monitorování silničních uzávěrek. Díky integrované technologii, která je v dnešní době na znatelně vyšší úrovni než v roce 2012, by se mohly nasbírané informace bleskově dostat k určeným odborníkům. Ti by je automaticky implementovali do mapového rozhraní, aby měl uživatel ten nejaktuálnější přehled.

Potvrzeno úřady

Žádost o použití dronů ke komerčním účelům ze strany Applu se k americkým úřadům dostala již v září minulého roku. Federal Aviation Administration (FAA), tedy agentura ministerstva dopravy Spojených států pro letectví, tuto žádost během letošního března schválila a Applu se nabídl vhodný moment k naplnění svých plánů. V žádosti se také objevovaly informace o tom, že by Apple využíval drony výrobců jako DJI nebo Aibotix.

application1

Podmínky ohledně komerčního využívání bezpilotních letounů se však v srpnu na území USA poněkud změnily. Nyní je totiž nutné, aby drony pilotovali výhradně lidé s patřičnými leteckými zkouškami, a to pouze ve stanovené denní hodiny. Podle dostupných informací však Cookova firma tyto regulace přijala a bude se podle nich chovat.

Nejde jen o drony

Na základě nejmenovaných zdrojů bude Apple pro zlepšení svých map využívat i speciální navigační systémy zabývající se mapováním vnitřních prostorů. Z těchto důvodů sjednal akvizici finského startupu Indoor.io, který se na tuto problematiku specializuje. Při správné integraci by kalifornský gigant mohl sbírat data z uzavřených prostorů jako například z letišť, muzeí a dalších míst, kde se vyskytuje mnoho lidí.

maps1

Pomalý růst ke hvězdám

I zarytí fanoušci Applu musí uznat, že mapová aplikace od Applu byla v roce spuštění zcela nedostačující a konkurenčně neschopná. To se však s postupem času začíná měnit a Cookův tým se ze všech sil snaží jablečné mapové rozhraní neustále zlepšovat. S téměř každou aktualizací iOS přišly nějaké novinky i do map. Například nejnovější iOS 10 přináší podporu vývojářů třetích stran, čehož využívá například Uber nebo rezervační platforma OpenTable.