Cloudových aplikací, které slouží výhradně pro správu projektů ve firemním prostředí, existuje celá řada, ovšem mnoho lidí si ihned vybaví službu, jež debutovala před šesti lety na startupové konferenci TechCrunch Disrupt Battlefield. Jedná se o nástroj Trello, který se nově stává součástí australského vývojářského giganta Atlassian.
Společnost Atlassian, která poslední dobou skupuje menší firmy s podobným zaměřením ve velkém, sjednala akvizici tohoto populárního nástroje za rekordních 425 milionů dolarů (cca. 10,8 miliard korun), což je nejvíc, co kdy na nákup firmy vynaložila. Informoval o tom server TechCrunch s odkazem na vyjádření Jaye Simonse, prezidenta Atlassianu. Až 360 milionů dolarů by mělo být k 31. březnu letošního roku vyplaceno v hotovosti, zbytek v akciích a opcích.
Pro uživatele Trella, kterých je okolo 19 milionů, se nic nemění: stále budou moci využívat nabízené služby jako doposud. Atlassian totiž tyto obdobné akvizice sjednává v podstatě stejným způsobem – a sice koupí firmu, ale nechá ji prakticky nepozměněnou, aby se to stávajících uživatelů výrazně nedotklo.
Jay Simons, prezident společnosti Atlassian (Startup Grind, 2014)
Softwarový gigant ze Sydney tímto obchodem získává pod svá křídla dalšího silného hráče na poli produktivních nástrojů. Nutno podotknout, že samotný Atlassian operuje s vlastní službou JIRA, která je ve svém jádru shodná právě s Trellem. Podle Simonse chtějí společně dosáhnout cíle 100 milionů aktivních uživatelů, avšak přesné budoucí záměry, které se schovávají za jeho upřímným nadšením, neprozradil.
Za šest let na vrchol
Aplikace Trello začala v roce 2011 jako součást společnosti Fog Creek Software (v roce 2014 se osamostatnila) a od té doby sklízí jeden úspěch za druhým. Vedle desktopové verze funguje i na mobilních zařízeních a uživatelé, především korporátního charakteru, mají možnost sdílet tuto projektovou nástěnku s nejrůznějšími nápady a plány prakticky kdekoliv.
Zatímco například ze Slovenska přinášíme informace ohledně projektů a investorů poměrně často, Polsko přehlížíme. A neprávem. Loňský rok totiž přinesl několik zajímavých dealů, některé dokonce s českou stopou. Co se tedy u našeho severního souseda dělo? Bezpochyby největším polským obchodem a zároveň čtvrtým největším online obchodem na světě, byl prodej portál Allegra za 3,25 miliardy dolarů. Jinou zajímavou investicí bylo třeba 20 milionů USD do skupiny DocPlanner, která v Česku provozuje server ZnamyLekar.cz. Na další polské dealy upozorňuje Adam Kurzok z INCOMMING ventures.
1. velké investice do hardware startupů a IoT
Estimote, který vyvíjí a vyrábí beacony pro geolokaci, zaujal investory ze Sillicon Valley a získal 10,7 milionů USD. Na beaconech Estimote prý pracuje 50 000 vývojářů a integruje je do aplikací. Startup se na webu chlubí referencemi jako Guggenheim museum, FC Barcelona nebo Qatar Airways.
Beacony vyrábí i Kontakt.io, který loni získal investici ve výši 5 mil. USD při valuaci 25 mil. dolarů. V tomto kole si příležitost nenechali ujít ani čeští Credo Ventures.
Silvair zase vyrábí chytré lampy, díky kterým lze pomocí Bluetooth efektivně šetřit světlem v kancelářských budovách.
Všechny tři startupy jsou z Krakowa a získaly v roce 2016 celkem 25 mil. USD. Kolik se dneska asi platí v tomhle krásném městě programátorům? Svět IoT očividně investory táhne.
Booksy je propracovaný rezervační systém pro kadeřníky, holiče, masáže atp. Oproti českým Reservanto nebo Reservio však na booksy.net provozuje i on-line katalog a la Yelp nebo Zomato. Součástí služby, která stojí od 25 do 120 dolarů je i POS systém. Startup z roku 2014 má dnes klienty z více než 80 zemí a v roce 2016 se chlubil 8000 platícími klienty a více než 25 000 uživateli.
3. česká stopa v Audiotéce s valuací 456 mil. Kč
Audiotéka, která působí i u nás, získala další zdroje na expanzi. Investice se účastnil také Ondřej Tomek, který se stal zároveň členem dozorčí rady. Celková výše investičního kola byla 55 mil. Kč při valuaci 456 mil. Kč a startup je chce využít zejména na expanzi do Německa. V Polsku prodali v roce 2015 jeden milion audioknih, což znamenalo 50% růst.
4. dva zainvestované startupy v medicíně
Startup Infermedica, který chce zavést umělou inteligenci do medicíny, získal investici od LiveChatu (konkurenta českých SmartSupp) a to konkrétně 3 miliony Kč za 27%. CEO startupu, které inkubovalo EIT+ (Centrum výzkůmů Wroclaw) prohlásil, že chce expandovat do USA a posílit vývoj.
Druhým medi startupem je Telemedi.co, které umožňuje telehovor pacientů s doktorem. To se spřáhlo se ZnámýmLékeřem (DocPlanner) a získalo nejen cca 6 milionů Kč, ale zároveň přístup k 7 milionům uživatelům této služby, ve kterém drží podíl český Enern. A mimochodem, Telemedi bylo v roce 2013 v pražském akcelerátoru Wayra.
5. SalesMANGO už má hodnotu přes půl miliardy korun
Firma SalesMANGO má obrovskou šíři produktů, které spojuje heslo “marketing automation”, a chce se stát jedničkou v Evropě zejména v segmentu SME. Po raisu 30 mil. Kč z roku 2015 brali loni už 150 mil. Kč při valuaci cca 610 mil. Kč. Příjmy startupu byly v roce 2015 105 mil. Kč. Loni byl cíl 185 milionů, ale zatím se neví, zda to vyšlo.
6. Želízka v ohni fotbalisty Roberta Lewandowského
Nejlepší polský fotbalista Robert Lewandowski je aktivním investorem prostřednictvím svého fondu Protos. Ani v roce 2016 nezahálel. První investicí byl statistický systém s predikcí výsledků fotbalových zápasů Sporticos.com, do kterého vložil cca 9,5 mil. Kč.
Investice ve výši 6 mil. Kč je potom do marketplace na lokální produkty s názvem LokalnyRolnik. V době investice byl tento startup ve 4 polských městech a používalo ho 30 000 uživatelů měsíčně.
7. konkurence Liftaga získala téměř 50 mil. Kč
iTaxi je systém pro objednání taxíků, který je polským leaderem v této oblasti. Začínal v roce 2011 ve Varšavě a dnes obsluhuje asi 150 polských měst. Investici provedl Experior Venture Fund, který má peníze ze švýcarských fondů (obdoba fondů EU). Zajímavou postavou je Stefan Batory, který je spoluzakladatelem dvou startupů z dnešního seznamu, a to iTaxi i Booksy.
8. Brainly na domácí úkoly a Preply na jazykové lekce, to je oblast vzdělání
Už 60 mil. uživatelů ve více než 35 zemích světa má startup Brainly. Jeho “úkol” je jednoduchý, denně radí a pomáhá školákům s domácími úkoly. Taková Quora pro školní věci. Brainly získalo zajímavých 15 mil. USD od nám známých Naspers ve spolupráci s General Catalyst.
Preply je sice projekt z Kyjeva, ale aktivní na polském trhu. Tento účastník Techstars 2015 spojuje lektory zejména na výuku jazyků a měsíčně je prý díky němu odučeno 10 000 hodin. Startup zaujal nejen polské a ukrajinské investory, ale také Arthura Kostena (Booking.com, 2003-2012), kteří vložili do Preply cca 37 milionů Kč.
9. prodej Nocowanie.pl portálu Wirtualna Polska
Kromě klasických investic proběhly i nějaké nákupy. Například konsorcium Wirtualna Polska (obdoba centrum.cz) koupilo, resp. navýšilo svůj podíl, v největším polském portálu s ubytováním Nocowanie.pl (něco jako hotel.cz) s valuací 135 mil. Kč. Zajímavostí je obrat portálu, ten byl totiž v okamžiku transakce cca 50 mil. Kč z čehož bylo 20 mil. Kč zisku.
10. zajímavé nápady ZenCard a CallPage
Mnoha cenami ověnčený startup ZenCard bohužel funguje zatím jen v Polsku, ale peníze (cca 54 mil. Kč) získal na expanzi. Ve zkratce jde o loyalty program, který spojuje online i offline nákupy kreditní kartou, ze které automaticky vytváří kartu věrnostní. Následně dokáže nabídnout slevy apod.
Další produkt, který využíváme například i my v Expandu, je widget CallPage.io. Ten nabízí zpětné zavolání a po světě ho aktuálně využívá 1000 firem (měli cíl 2000 firem do konce roku). Investice ve výši 12 mil. Kč se prý upekla v letadle z Krakowa do Londýna, kde pánové z CallPage.io oslovili zakladatele populárních Poštomatů Rafała Brzosku a dali mu ten správný “elevator pitch”.
Polská scéna tedy určitě žije a investice se tam dle mého názoru, i vzhledem k velikosti trhu, pohybují o trochu výše než u nás. Kromě výše uvedených bych zmínil např. investiční kola Prowly s 27 mil. Kč nebo SentiOne s 86 mil. Kč.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.