Norsko chce být první zemí, která bude pro vnitrostátní lety využívat pouze elektrická letadla

Filip HouskaFilip Houska

458BA9BC-71CE-4011-B0A8-B37D3F8A9CF2
0Zobrazit komentáře

Elektromobily se dnes stávají poměrně běžnou záležitostí a firmy hledají elektrické využití i u jiných dopravních prostředků. Velkým tématem jsou elektrická letadla, se kterými začínají experimentovat například Uber se svou leteckou taxislužbou, mnichovský Lilium nebo britská aerolinka EasyJet. Nově se do této sféry angažuje také norská letecká společnost Avinor.

Ta chce z Norska do roku 2040 udělat první zemi na světě, která bude pro vnitrostátní lety využívat pouze elektrická letadla. Tento ambiciózní plán ohlásil Dag Falk-Petersen, CEO Avinoru, s tím, že brzy spustí tendr k testování malých, 19sedadlových elektrických letadel po tuzemských komerčních trasách.

C9BAA2CC-62E5-45BF-BE3C-B093CBA55CA2

Přečtěte si takéPotravinový eshop Kosik.cz nově umožňuje nakupovat potraviny podle toho, zda splňují kvalitu KlasaPotravinový eshop Kosik.cz nově umožňuje nakupovat potraviny podle toho, zda splňují kvalitu Klasa

Elektrické letky by však podle ideálního scénáře neměly operovat pouze na území Norska. Falk-Petersen pro The Guardian totiž dodává, že baterie v elektrických letadlech by v budoucnu mohla vydržet až hodinu a půl, čímž by se cestující dostali i do sousedních států, konkrétně na letiště ve Stockholmu či Helsinkách.

electirc plane (1)

Koncept elektrického letadla od EasyJet ve spolupráci s Wright Electric

Na druhou stranu se s touto iniciativou, díky níž chce Avinor snížit negativní dopad běžných paliv na životní prostředí, operativní náklady a hluk letadel, pojí několik technických problémů, zejména co se týče baterií, které 1,5hodinový let na jedno nabití aktuálně nevydrží. I proto chce Avinor tuto záležitost zatím řešit sekundárními hybridními motory a biopalivy.

VTOL Common Reference Model

Koncept letadlové taxislužby uberAIR

Další velký otazník visí nad tím, zdali firmy do třiceti let, respektive do roku 2025, kdy má proběhnout první oficiální test elektrického letadla na norských komerčních trasách, stihnou vyrobit dostatečný počet plně funkčních, bezpečných a spolehlivých letadel. Blízko k tomu mají například startupy Wright Electric, Zunum Aero nebo Lilium, nicméně ani jejich snahy nemusí vyzrát ve finální produkt pro leteckou přepravu lidí.

Nejvyšší počet elektromobilů na světě

Norsko má však jisté predispozice k uskutečnění tohoto plánu – je totiž zemí s největším počtem pojízdných elektromobilů na světě. I to může být důvod, proč tento skandinávský stát tolik vsází na elektrický pohon.

https://youtu.be/ohig71bwRUE

Foto: Zunum Aero; EasyJet; Uber

Designer Meng To vytvořil mobilní aplikaci, která vás naučí designovat a programovat pro iOS

Filip HouskaFilip Houska

designcodeio
0Zobrazit komentáře

Existuje několik chytrých platforem, které vývojářům výrazně ulehčují práci s tvorbou mobilních aplikací. Jednou z nich je například framework pro programování aplikací pro iOS Reactant od českého startupu Brightify nebo tradiční Xcode z dílen Applu. Vznikají však také vizuálně zajímavé manuály, které programování a design učí, jako třeba nástroj Design+Code 2 iOS.

Design+Code 2 iOS, za kterým stojí Kanaďan Meng To se svým týmem, je aplikace, která nabízí detailní pohled na to, jak vyvíjet aplikace pro iPhony a iPady za pomocí nástrojů jako Sketch, Framer či Xcode 9. Tvůrci slibují, že to nejzásadnější se začínající vývojáři dozví ve 44 hodinách přiloženého audiovizuálního obsahu.

4DB6C6D9-6D5F-45F9-867F-A96D309E6ECB

Přečtěte si takéNová generace iPhonu X by se měla dočkat znatelně menšího výřezu v horní částiNová generace iPhonu X by se měla dočkat znatelně menšího výřezu v horní části

Aplikace skrývá několik kapitol, které popisují jednotlivé prvky a postupy vztahujících se k daným segmentům programování a designu. Nechybí tak například kapitola o základech operačního systému iOS 11, respektive s jakými barvami či animacemi je možné pracovat, nebo sekce s popisem designových a funkčních odlišností iPhonů (včetně nového iPhonu X) a iPadů.

8FC1788E-F2EA-4DCC-AAD4-1D5A767D9682

Součástí aplikace je i výuka nástroje Sketch a jeho zásadních prvků, které jsou pro uživatele zpracovány do přehledné grafické podoby tak, aby pochopili veškeré souvislosti. S tím se pojí i vývojářská platforma Xcode 9, jejíž výuka je rozdělena do dvou kapitol, které se zaměřují nejen na základy programovacího jazyka Swift 4, v němž jsou aplikace pro iOS vytvářeny, ale také na její propojení právě se Sketchem.

5915A8E3-3BC4-4739-A5A0-6B6B23BF74B7

Vedle toho, že je aplikaci možné využívat jak na mobilních zařízení, tak na desktopu, a to bez nutnosti připojení k internetu, si mohou uživatelé pomocí integrovaných testů sami prověřit načerpané znalosti. Design+Code 2 iOS (včetně lekcí z první verze aplikace pro iOS 10 a Swift 3) je možné vyzkoušet zdarma po dobu 7 dní – následně je nutné předplatné za 12 dolarů měsíčně. Lze však využít výhodnějšího předplatného za cenu 6 dolarů za měsíc s předplacením jednoho roku.

Foto: Design+Code