NASA chce do dvou let poslat na Mars miniaturní samořízenou helikoptéru

Filip HouskaFilip Houska

88ED1F6C-BD74-4969-A868-C5CF43426C92
0Zobrazit komentáře

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) se chystá podniknout další krok k bližšímu poznání planety Mars. V roce 2020 chce na rudou planetu poslat nástupce kosmického vozítka Curiosity, který Mars zkoumá již šestým rokem, jehož součástí bude speciální autonomní helikoptéra. Cílem má být zejména zachycování nových snímků z ptačí perspektivy.

Na tomto plánu má NASA, respektive dceřiná firma Jet Propulsion Laboratory (JPL), pracovat už čtyři roky, během kterých byly laděny různé technologické náležitosti, primárně rozměry a váha vrtulníku. Takzvaný Mars Helicopter má být velikostí trupu srovnatelný se softballovým míčkem s váhou okolo pouhých 1,8 kilogramů. Důvodem pro takto miniaturní stroj je velice řídký vzduch na Marsu.

spacex

Přečtěte si takéRaketa Falcon 9 vynesla do vesmíru historicky první komunikační satelit BangladéšeRaketa Falcon 9 vynesla do vesmíru historicky první komunikační satelit Bangladéše

Atmosféra na rudé planetě je totiž až 150krát řidší než na Zemi, což výrazným způsobem ovlivňuje letové možnosti a standardní typ helikoptéry by tam nemohl vzlétnout, respektive vůbec létat. V souvislostech to znamená, že Mars Helicopter se bude pohybovat v tak řídkém vzduchu, který by se dal přirovnat v 30kilometrové výšce na Zemi. Pro srovnání, běžné letadlo vyletí na Zemi do maximální nadmořské výšky cca 12 až 13 kilometrů.

352E84F3-E46C-4B9D-8BEA-076D2F7BA066

Co se týče vybavení, miniaturní helikoptéra z dílen JPL má mít na svém trupu připevněné dvě vrtule, rotující 10krát rychleji než normálně, kamerové osazení podporující vysoké rozlišení fotek a videí, solární panely pro dobíjení baterií a zahřívací mechanismy pro zachování optimální teploty stroje během studených nocí na Marsu. Součástí budou i speciální autonomní technologie, díky kterým bude moci ovládat Mars Helicopter ze Země s časovou odchylkou jen několika minut.

„Pomyšlení nad tím, že na obloze cizí planety létá helikoptéra, je fascinující. Mars Helicopter zaručuje slibnou budoucnost pro vědu, objevy a průzkumné mise na rudé planetě,“ komentuje tento ambiciózní plán Jim Bridenstine, administrátor NASA.

Přesně stanovený harmonogram počtu vzletů a délky letů

Ač se technologické pojetí této unikátní helikoptéry, jejíž hlavním cílem má být pořizování dosud neviděných záběrů ze čtvrté planety sluneční soustavy, zdá být vychytané, existují jisté limity. Mars Helicopter bude fungovat pouze 30 dní, v rámci kterých má podniknout 5 autonomních letů v délce 90 vteřin. Více toho NASA nebude ze Země schopna zařídit.

„Během prvního letu má helikoptéra vertikálně vzlétnout do výšky 3 metrů, ve kterých setrvá přibližně 30 vteřin,“ stojí v oficiální zprávě agentury NASA.

0A02C774-D111-4B8A-BC77-FE54A127782F

Aby bylo zajištěno alespoň těchto pět „výletů“, je nutné zajistit optimální vzletovou (a přistávací) lokalitu. O to se má starat planetární vozítko, označované jako Mars 2020. To musí nejen úspěšně na Mars doletět, ale také precizně přistát na stanoveném místě, odkud může helikoptéra, která má být po celou dobu letu vozítka připevněná na jeho těle, pohodlně startovat a přistávat.

Červenec 2020, Cape Canaveral (Florida)

NASA chystá start nového planetárního vozítka Mars 2020 včetně miniaturní helikoptéry Mars Helicopter na červenec roku 2020. K rudé planetě ho má doručit raketa Atlas V v průběhu února 2021 a stejně jako vozítko Curiosity z roku 2011 i teď se bude startovat z floridské základny Cape Canaveral AFS.

Atlas V Rocket Ready for Juno Mission

Zkoumání stavby planety Mars

Před několika dny, konkrétně 5. května, se NASA postarala o další iniciativu k hlubšímu prozkoumávání Marsu. Úspěšně odstartovala automatickou planetární sondu InSight, která má sloužit k výzkumu vnitřní stavby celé planety. Ta by měla na povrch Marsu dorazit v listopadu letošního roku a bude se chovat jako statický předmět zkoumající možnou seizmickou aktivitu, takzvané marsotřešení.

87AB518B-8A39-4D87-9D5B-E354630ED3B9

Foto: NASA (Press Kit); NASA HQ PHOTO (Flickr)

Američan dostal za obtěžující reklamní telefonáty rekordní pokutu ve výši 120 milionů dolarů

call
0Zobrazit komentáře

Federální komunikační komise Spojených států amerických (FCC) vydala příkaz k zaplacení historicky nejvyšší pokuty vůbec – konkrétně 120 milionů dolarů, v přepočtu tedy cca 2,5 miliardy korun. Šlo o případ, ve kterém Adrian Abramovich z floridského Miami využíval automatizovaných hovorů k nevyžádanému obtěžování téměř 100 milionů potenciálních klientů pro své cestovní produkty.

Abramovich byl takto schopen během pouhých 3 měsíců obvolat na 96 milionů čísel po celé zemi s nabídkou zájezdů či ubytování v zahraničí, navíc s tím, že se vydával za jednoho z pracovníků známých firem jako Expedia, Hilton, Marriot či TripAdvisor. Reklamní hovory byly zcela automatizované, namluvené lidským hlasem a působily velmi věrohodně.

spacex

Přečtěte si takéRaketa Falcon 9 vynesla do vesmíru historicky první komunikační satelit BangladéšeRaketa Falcon 9 vynesla do vesmíru historicky první komunikační satelit Bangladéše

Abramovich navíc do svého seznamu volaných čísel zařadil i pohotovostní čísla, bezdrátové telefony a především osobní rezidenční linky, to vše bez jakéhokoliv souhlasu. V USA je obecně podobné volání marketingových agentur problém, který lze řešit pouze složitým odhlášením nebo instalací aplikace, která blokuje pravděpodobné nevyžádané hovory.

FCC

Federální komunikační komise Spojených států amerických (FCC)

Abramovich se k hovorům přiznal, ale tvrdí, že neměl původně zájem lidi jakýmkoliv způsobem poškodit nebo je nějak obtěžovat. Při své obhajově ovšem nebyl schopen poskytnout důkazy, které by takovou skutečnost vyvracely, což vedlo k potvrzení stamilionové pokuty, jež byla původně navrhnuta již v létě minulého roku.

Hovory byly navíc lokální, číslo bylo většinou registrováno v blízkém okruhu volaného, což mohlo způsobit v postižených důvěru. Jakmile se jim takové číslo dovolalo a hlas se představil jako jeden z pracovníků výše zmíněných firem, měli stisknout číslici jedna pro vyslyšení celé exkluzivní nabídky, která se tvářila jako výrazně levnější, než běžně.

Jak se podobným telefonátům bránit?

Nevyžádané hovory jsou narůstajícím problémem nejen v zahraničí, ale i v Česku. Ať už jde o nabídky pochybných úvěrů od nebankovních společností, pojištění, levnější mobilní tarify nebo pozvánky na různé akce, za které má dostat návštěvník zaplaceno nebo výraznou slevu na nabízené zboží. Primárním způsobem, jak se takovým telefonátům bránit je obezřetnost – pamatovat na to, že jen málokdy je pravda to, co na první pohled zní jako pohádková nabídka bez jakéhokoliv úsilí.

zvednoutto

I to ale často nestačí, především starší lidé jsou často terčem podobných praktik, a to hlavně proto, že chtějí být s někým v kontaktu a dostat se do společnosti. Pro ty lze mimo obezřetnosti doporučit využití chytrého telefonu s nainstalovanou aplikací pro blokování potenciálně závadných čísel. V Česku takto funguje například aplikace „Zvednout to?“, které jsme se v minulosti věnovali.

Foto: FCC