Brněnská konference Women in Tech představila úspěšné ženy z Kiwi.com, Czechitas či Googlu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

0Zobrazit komentáře

Otázka žen v technologickém sektoru je do jisté míry ožehavým tématem, před kterým mnozí zavírají oči. Diverzita v pracovních týmech přitom prokazatelně přináší dobré ekonomické výsledky a i proto uspořádala brněnská společnost Kiwi.com historicky první ročník konference Women in Tech. Ten představil 12 úspěšných žen z technologického prostředí a CzechCrunch se stal hlavním mediálním partnerem akce.

Konferenci, která se konala v brněnském kině Scala, zahájila jakožto první řečnice Katka Gábová, vedoucí HR v Kiwi.com. Zaměřila se přitom právě na diverzitu, kterou nazvala jako nevyhnutelnou. Nejde přitom pouze o diverzitu žen mezi muži, ale rovněž diverzitu národností a v důsledku stárnoucí populace také diverzitu věku. „V budoucnu budou v jedné firmě pracovat čtyři generace lidí,“ řekla Gábová, přičemž však podotkla, že v samotném Kiwi.com je aktuální věkový průměr 28 let.

leoexpress

Přečtěte si takéČeský Leo Express expanduje na polské železnice, nabídne přímé spojení z Prahy do KrakovaČeský Leo Express expanduje na polské železnice, nabídne přímé spojení z Prahy do Krakova

Data, která Gábová prezentovala, jasně říkala, že diverzifikované týmy mají lepší ekonomické výsledky. V zájmu firem tedy diverzita je, přesto jsou některé, které v v její implementaci selhávají a vyplouvají tak na povrch skandály jako například nedávno v Googlu. Hlavní chybou, kterou firmy v této oblasti dělají, je podle Gábové snaha diverzifikace na globální bázi bez toho, aby bylo přihlíženo k lokálním specifikům.

ForumOnWomenInTech_tyinternety8

Typickým příkladem jsou americké firmy, které diverzitu bez rozmyslu prosazují na trzích postkomunistické Evropy, kde se z ní tak stává nenáviděný buzzword. Dle Gábové je třeba v každé společnosti diverzitu prosazovat postupně a nechat každý jednotlivý tým pochopit její výhody.

Z Googlu na Mars

Zcela do jiné tematiky pak zabrousila Katja Minitsenka, původem běloruská vývojářka, která do Brna přicestovala až z dalekého Silicon Valley. V této technologické líhni zastupuje zajímavou pozici v Googlu. Původně pracovala na produktu Google Assistant, nyní se však díky svému zájmu o vesmír věnuje partnerství Googlu s NASA a jako vůbec jedna z prvních nevědeckých pracovníků se podívá na ostrov Devon, největší neobydlené území na světě, kde bude NASA simulovat mise na Mars.

Katja_Minitsenka_ForumOnWomenInTech_tyinternety1

Katja Minitsenka

Řeč se díky tomuto tématu dostala i na další, méně známé entity Googlu. Minitsenka zmiňovala jakým způsobem se Google zasluhuje o vzdělání, představila také divizi Google Voyager a poodhalila, že sama bude na ostrově Devon dělat streetview pomocí unikátních batohů s kamerami a z celé expedice na tento veřejnosti zapovězený ostrov vznikne i film. Celkově její příběh reprezentoval, kam až se dá dostat díky práci v technologickém gigantu, jakým Google je.

Jak z jednoduché AI udělat složitou

Společnost GoodAI reprezentovala na Women in Tech Daria Hvížďalová a zaměřila se především na to, jak umělá inteligence mění technologické odvětví. Míra transformace technologických firem je přitom zcela zásadní, ostatně Hvížďalová prezentovala, že 52 % firem, které se od roku 2000 objevily na prestižním seznamu Fortune 500, přestalo existovat.

Daria_Hvizdalova_ForumOnWomenInTech_tyinternety2 (1)

Daria Hvížďalová

Přestože ale AI proměňuje způsoby, jakým fungují mnohé firmy, stále je obvykle řeč o takzvané „narrow AI“, která je schopna pouze jednoho, zcela mechanicky naučeného úkolu. Pozornost by se proto dle Hvížďalové měla přesunout na takzvanou general AI, která bude schopna graduálního učení.

Zaměstnanecká struktura podle Spotify

Druhou řečnicí přímo z řad Kiwi.com byla Petra Vaškových, celkově čtvrtá zaměstnankyně společnosti, která v ní aktuálně zastává pozici CPO. Je tedy jedna z mála těch, kteří viděli přerod nápadu na firmu s 1 900 zaměstnanci, přičemž z této sumy se Vaškových věnuje zejména 350 developerům. Ve své půlhodině se však navzdory své specializaci zaměřila především na téma zaměstnanecké struktury v Kiwi, která je inspirována hudebním gigantem Spotify.

Kiwi_P1_IMG_4685

Petra Vaškových

Celý pracovní kolektiv je členěn do takzvaných „tribes“, který se dále rozděluje do „squads“, kde se nachází lidé napříč kompetencemi. Každý tribe má navíc mimo squadů i kapitoly, neboli chapters, které sdružují lidi se stejnými cíli. Oproti Spotify v Kiwi funguje nad tribes další osoba, která dělá důležitá technická rozhodnutí. O tom i o dalších záležitostech v Kiwi se Petra Vaškových rozpovídala v rozhovoru pro CzechCrunch, který přineseme již brzy.

Plánovat produkt, nikoliv projev

Andrea Grisogono, zkušená byznysmenka a aktuálně produktová manažerka ve vývojářském studiu Appacus, přijela na Women in Tech sdílet zkušenosti z časů, kdy se jí určitý projekt nepovedl. Nejdříve však přišla poněkud se šokujícími čísly. Dle jejích informací je v IT 3,4 bilionu dolarů, z nichž však spolykají 2,4 bilionu neúspěšné projekty, které tvoří až 71 % ze všech projektů. 54 % všech selhání je přitom dle průzkumu přisuzováno nikoliv špatným zaměstnancům nebo nástrojům, ale špatným rozhodnutím a vedení. To se projevilo i v jejím projektu. „Začali jsme rychle kódovat a velké problémy nechávali na později,“ popsala Grisogono první a zásadní problém svého projektu.

afterparty_ForumOnWomenInTech_tyinternety5

V dalších fázích projektu pak ona a její tým preferoval kvantitu nad kvalitou. Zmínila například výzkumy s velkým počtem respondentů, namísto hloubkového vyzpovídání několika lidí. Také se nedržela ověřených praktik, a proto se z původního low cost přístupu stal velmi drahý projekt. Ve spojení s dalšími faktory pak došla k tomu, že lidé jsou sice dobří ve vytváření nápadů, ale už horší v jejich realizaci.

Ženy musí makat více

Bára Bühnová, žena mnoha rolí, softwarová vývojářka, lektorka, máma, ale především jedna z vedoucích postav společnosti Czechitas, měla jednu z posledních přednášek dne. V té se zaměřila na samotnou základní misi celé konference, totiž dát ženám a dívkám zprávu o tom, že se technologického světa nemusí bát. Dle Bühnové to totiž mají dívky těžší, ale právě tento fakt byl pro ni samou důvodem, proč pracovat ještě více.

A jak se zdá, tvrdá práce se vyplácí. Bühnová dnes mimo práce v Czechitas zastává tři funkce na Masarykově univerzitě a taktéž se věnuje tématu smart cities, kterému věnovala i část své přednášky. Sama se zasazuje například o implementaci chytrých semaforů v Brně, dále o inovace v oblasti designu měst a chytré mobility. „Všichni musí přispět technologickému sektoru, abychom vytvořili města, kde chceme žít,“ zakončila Bühnová.

Bara_Buhnova_ForumOnWomenInTech_tyinternety6

Bára Bühnová z Czechitas na konferenci Women in Tech

Konference Women in Tech představila ženy, které jsou ve svých pracovních kolektivech spíše v minoritě, avšak přesto se jednotlivé přednášky nutně nedržely tohoto faktu. Místo toho se celý den opíral o běžná technologická a byznysová témata, která jsou k vidění na jiných podobných akcích a díky tomu mohli organizátoři smazat předsudky vůči ženám v tradičně mužských odvětvích.

Foto: Women in Tech

Jaká byla technologická konference TOA v Berlíně?

Michal VoráčMichal Voráč

0Zobrazit komentáře

V minulých dnech se nedaleký Berlín stal na pár dnů centrem evropského technologického dění. Již posedmé se tu konala konference Tech Open Air (TOA) Berlin, která patří jednoznačně k tomu nejlepšímu, co evropská technologicko-startupová scéna nabízí.

Industriální areál Funkhaus v jihovýchodní části Berlína se na dva dny stal domovem asi 50 early-stage startupů, 150 speakerů ze všech koutů světa včetně Jeanette Epps z NASA nebo Boyan Slat z The Ocean Cleanup a zhruba 8 000 návštěvníků. Dalších 12 000 návštěvníků pak podle odhadů přitáhly doprovodné akce nazvané jako satellite events, které se konaly po celém Berlíně.

SoundCloud, Delivery Hero a další evropské hvězdy

Na pódiu Studia 1, největší stage konference, se vystřídali speakeři ze SoundCloudu nebo Delivery Hero, kteří museli čelit otázkám publika týkajících se ekologické stopy jejich byznysů. Ostatně téma udržitelnosti bylo jedním z průvodních témat konference a dokazuje, že firmy se tímto aspektem chtě nechtě musí zabývat. Publikum se tak dozvědělo, že Delivery Hero investuje do výzkumu obalů, které jsou ekologicky rozložitelné nebo dokonce jedlé.

pilulkakasa

Přečtěte si takéLékárny Pilulka Martina a Petra Kasy loni přesáhly obrat 1,5 miliardy korun. Poprvé jsou v ziskuLékárny Pilulka Martina a Petra Kasy loni přesáhly obrat 1,5 miliardy korun. Poprvé jsou v zisku

Podceňovaní zakladatelé startupů z řad žen, lidí s tmavou barvou pleti a LGBT

Na stage Studia 1 se představila také Arlan Hamilton z Backstage Capital. V rozhovoru se Samanthou Stein z TechCrunch poukázala, že méně než 10% venture kapitálu jde do startupů založených podceňovanými zakladateli. Za ty Arlan považuje ženy, lidi s tmavou barvou pleti a členy LGBT komunity. Arlan se se svým týmem zabývá právě vyhledáváním a investováním do takových startupů. K VC investicím se, jak sama říká, dostala z ulice. Ke dnešnímu dni zainvestoval fond přes 100 startupů částkou v úhrnu přes 4 miliony dolarů.

Blockchain, zdravotnictví, work-life balance

Mezi další témata konference patřil bezesporu blockchain, který pořád táhne, zdravotnictví, virtuální realita, work-life balance nebo elektromobilita. Účastníci konference se mohli po městě zdarma přepravovat na elektro skútrech COUP. Srdce milovníka cokoliv-as-a-service zaplesalo u mobilního domku CABIN SPACEY.

Jedním z prezentujících zdravotnických startupů byl německý startup ottonova, který poskytuje svým zákazníkům nadstandardní zdravotní pojištění. Startup, který má v těchto dnech řádově stovky platících zákazníků se, vzhledem k četným regulacím, zaměřuje výhradně na německý trh a na geografické škálování zatím nepomýšlí. I přesto se mu již, podle jeho CMO Maximiliana Rasta, podařilo získat investice ve výši 40 milionů EUR.

Max mimo jiné sdělil, že proces získání potřebné licence trval zhruba rok. Na dotaz, jak se startupu podařilo vybrat zmiňovanou sumu peněz s řádově stovkami platících zákazníků, Max odpověděl, že byť počty zákazníků nejsou závratné, počítají s vysokou Customer Life Time Value. Startup nabízí svým zaměstnancům nárok na podíl ve společnosti známý jako ESOP (Employee Stock Option Program).

 

Problém většiny startupů dneška, totiž nedostatek šikovných lidí, neřeší zdaleka jen tuzemské startupy. Estonský startup MeetFrank dobře ví, že problém a příležitost jsou dvě strany téže mince a na veletrhu byl všudypřítomný.

roger-federer-mvp-xy

Přečtěte si takéFederer vydělává víc než kdykoli dřív. Jackpotem byly botyHodinky, auta a hlavně tenisky On. Federer už je dolarovým miliardářem, mimo kurt si vydělal 10krát víc

Konference jako taková byla příjemná, v porovnání s lisabonským Web Summitem skoro komorní. Tím spíš vhodná pro networking a ochutnávku toho, s čím budoucnost přijde. Networking paradoxně neprobíhal ani tak v co-workingovém koutku od WeWork, jako spíš u lednic s pivem, které se po čas konference doplňovaly a ani na okamžik nezůstaly prázdné.

Úsměvným paradoxem celého eventu pro mě zůstává fakt, že za kafe jsem – obklopen roll-upy o lepší krypto budoucnosti – musel zaplatit hotově.