Elon Musk se chystá vybudovat podzemní hyperloop mezi letištěm a centrem Chicaga
Jakmile přijde řeč na podzemní vysokorychlostní tunely, které propojují konkrétní části měst, Elon Musk se svým startupem The Boring Company jasně vede. Nejen, že zveřejnil trasový systém v Los Angeles a jeho okolí, ale také získal povolení k výstavbě hyperloopu mezi Washingtonem, D.C. a New Yorkem. Nově se jeho ambiciózní vize pro výrazné zrychlení přepravy lidí posouvá i do Chicaga, kde je v plánu vybudovat podzemní spoj mezi obchodní čtvrtí Loop v centru města a letištěm.
Konkrétně se jedná o letiště O´Hare International Airport, které obecně patří mezi nejvytíženější letiště světa, což dokazuje i téměř 80 milionů odbavených cestujících za minulý rok. Vzhledem k takové mase lidí logicky trpí i silniční doprava, která bývá minimálně z Loopu velmi ucpaná – běžná jízda autem, potažmo taxi, trvá na této přibližně 28kilometrové trase zpravidla až 50 minut. A právě tento problém chce The Boring Company efektivně řešit.
Muskův startup, který se v širších mediálních kruzích proslavil zejména prodejem kontroverzních plamenometů, chce navrhnout takový podzemní dopravní systém, díky němuž se tato trasa zkrátí na 12 minut. To je 3x méně než doba strávená v zaběhlých městských dopravních prostředcích, které na tomto úseku operují, a přibližně 4x méně než zmíněná cesta autem či taxi.
Pro přepravu má The Boring Company používat speciální vysokorychlostní moduly poháněné elektrickou energií, které pojmou až 16 lidí. V úvahu také připadná kapsle pouze pro jednoho cestujícího. Co se týče rychlosti, moduly na tomto spoji, nazývaného jako The Chicago Express Loop, mají dosahovat maximální rychlosti až 240 kilometrů za hodinu.
Vzhledem k této rychlosti musí být na prvním místě i bezpečnost cestujících, což má The Boring Company řešit technologiemi z vozu Model X od Tesly – ty totiž splňují několik přísných bezpečnostních měřítek.
Vedle rychlejší (a patrně i bezpečnější) přepravy však řada cestujících bude brát v potaz i cenu jízdného, která má být podle dostupných informací v rozmezí 20 až 25 dolarů. Pro srovnání má být až o polovinu nižší než běžná jízda taxi.
Dobrá zpráva pro Chicago
Řešení v podání vizionáře a podnikatele Elona Muska bylo prakticky vybráno z tendru, který starosta města Chicago Rahm Emanual v listopadu minulého roku vyhlásil. Žhavým kandidátem na toto vítězství bylo i konsorcium O’Hare Xpress, které chtělo podobný dopravní systém také vybudovat. Nakonec však byl vybrána The Boring Company a patrně to byl ze strany Chicaga správný tah, a to zejména proto, že celý projekt bude Muskův startup financovat ze svých zdrojů.
Nyní je otázkou, kdy výstavba započne, jelikož nebyl zatím stanoven žádný časový horizont. Jediné, co se ví, je zveřejnění podrobné mapy této chystané trasy – ta má být dostupná v průběhu léta.
Kdy se dočká Evropa?
Elon Musk se zatím zcela pochopitelně soustředí na Spojené státy, což může být nejen z hlediska regulačních nařízení, ale také proto, že doprava ve velkoměstěch jako Los Angeles, New York a nově Chicago je zpravidla velmi vyhrocená. A obecně proto, že je USA pro Muska jednodušší cíl. Na dotaz CzechCrunch, zdali se The Boring Company chystá ve výhledné budoucnosti i do evropských měst, zatím startup neodpověděl.
Na druhou stranu je vhodné zmínit, že podobný systém založený na hyperloopových technologiích se v Evropě postupně buduje. Konkrétně ve Francii, kde startup Hyperloop Transportation Technologies tuto revoluční přepravu, vysněnou právě Muskem před pěti lety, staví a testuje v blízkosti města Toulouse.
Foto: NASA Kennedy (Flickr); The Boring Company; Hyperloop Transportation Technologies