Bratři Petr a Martin Kasa stáli v minulosti za zrodem jednoho z největších eshopů v Česku s názvem Kasa.cz, který později odprodali za nižší stovky milionů korun. Po krátké době, kdy si dalo duo pauzu, se ovšem pustilo do nového projektu Pilulka.cz, který si dal za cíl prodávat běžně dostupné léky online a souběžně vytvořit v Česku největší síť lékáren.
Že se jim to daří naznačuje fakt, že Pilulka v loňském roce přesáhla obrat 1,5 miliardy korun s provozním ziskem 12 milionů. Jde o vůbec první zisk od roku 2015, kdy firma vznikla. V meziročním srovnání se jedná o 73% nárůst oproti roku 2016, přibližně 40 procent z obratu pak tvoří zásilkový prodej a potažmo objednávky online.
V letošním roce se Pilulka zaměřila na otevření nových kamenných poboček, kde 876 milionů korun tvoří tržby z vlastních lékáren pod značkou Pilulka a 627 milionů korun u lékáren franšízových, které mají dalšího vlastníka. V průběhu roku chystá Pilulka také expanzi do Rumunska, díky které by se měl obrat společnosti za letošní rok přehoupnout přes 2 miliardy korun se 40% nárůstem.
Pilulka vsadila na kombinaci osobního prodeje v kamenných lékárnách, expresního rozvozu a klasického zásilkového prodeje zákazníkům a také na svoji mobilní aplikaci, přes kterou lze pohodlně objednávat.
Fenomén online influencerů se stává čím dál populárnější a roste počet lidí, kteří by se publikováním příspěvků na svých sociálních sítích chtělo živit. A proč by taky ne? Kdo by si nechtěl vydělávat cestováním po světě, dostávat zdarma oblečení, různé druhy produktů, a to navíc s proplacenými letenkami i ubytováním? V době Instagramu a stále většího počtu chtivých lidí se však velmi často špatně definuje hranice mezi influencery a amatéry.
Influencer marketing již dávno nefunguje pouze u produktů, dnes těchto způsobů využívají i letecké společnosti, restaurace nebo hotely. Vedení společnosti či hotelu jednoduše nabídne člověku s velkým počtem fanoušků na Instagramu (či jiné sociální síti) pobyt na určitou dobu zdarma nebo se slevou výměnou za lákavou fotku s označením místa nebo i s propagačním popiskem.
Tento způsob marketingu se pro většinu hotelů vyplácí až do doby, než narazí na řadu rádoby influencerů, kteří žádají od hotelu úlevy či pobyt zdarma, i přestože nemají zdaleka dostatečný počet nebo kvalitu svých fanoušků a dosah příspěvků. Marketingová manažerka pětihvězdičkového hotelu Dusit Thani na Maledivách, Kate Jones, říká, že denně hotel obrží na Instagramu alespoň šest zpráv, ve kterých se lidé popisují jako influenceři a žádají u nich neplacené ubytování.
„Každý, kdo má v dnešní době Facebook nebo Instagram, si myslí, že je influencer. Lidé chtějí jezdit na desetidenní pobyty na Maledivy s tím, že zveřejní na svém Instagramu dvě fotografie svým dvěma tisícům sledujícím. Lidé s 600 přáteli na Facebooku tvrdí, že jsou influenceři a žádají pobyt v našem hotelu na sedm dní zdarma. Další posílají emaily, kde píší: „Chtěl/a bych s Vámi spolupracovat“ bez žádného dalšího vysvětlení, proč by se nám to vlastně mělo vyplatit. Většina lidí navíc žádá i all inclusive, ale Maledivy přeci nejsou levná destinace.“
Jack Bedwani stojící za agenturou The Projects, která zastupuje několik vybraných hotelů, popisuje situaci jednoho z hotelů na Bali slovy: „Od lidí, kteří o sobě tvrdí, že jsou influenceři, dostává hotel pět až dvacet zpráv denně. Pojem online influencer je prostě moc všeobecný. Nikdy však není těžké poznat amatéra od profíka, protože jejich zprávy jsou většinou velmi špatně formulované a vždy chybí důvod, proč bychom si je vlastně měli vybrat.“
Samotní influenceři však považují odmítání jako nedocenění jejich hodnot. S miliardou aktivních uživatelů, které Instagram dosáhl tento měsíc, influenceři oponují tím, že jejich sledující díky nim získávají tipy kam na dovolenou autentickým způsobem, a hotely navíc díky rozdílným publikům „instagramerů“ získávají nové potenciální zákazníky. Samotné hotely přiznávají, že marketing tímto způsobem vlastně funguje, problém však nastává ve chvíli, kdy si je třeba stanovit pravidla spolupráce a zpracování požadavků.
Některé hotely již z těchto důvodů vymyslely nová pravidla. Příkladem je dotazník, který influencer musí vyplnit, aby mohl dostat na ubytování slevu či měl pobyt zcela zdarma, další hotely zavádějí zcela nový kontakt pouze pro spolupráce na své webové stránky. Většina z nich to však stále řeší tradičním způsobem, a to prostřednictvím emailu.
Proti novému trendu stojí kromě hotelů také profesionální influenceři, kteří mají statisíce sledujících, a kterým dělají tito amatéři špatné jméno. Nyní je však otázkou, zda se najde nějaké řešení, které tento problém trvale vyřeší.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.