Elektrická kola Uberu berou zákazníky řidičům aut. Přepravnímu gigantu to však nevadí

Jiří SvobodaJiří Svoboda

JUMP_Bikes_001
0Zobrazit komentáře

Uplynuly necelé čtyři měsíce od chvíle, kdy přepravní gigant Uber oznámil akvizici startupu s elektrickými koly JUMP Bikes, který operuje v amerických městech včetně San Francisca či New Yorku. Za cenu blížící se 200 milionům dolarů s tím Uber koupil také stovky kol a entitu s investicemi ve výši 24 milionů dolarů.

Ačkoliv mnozí odborníci a novináři nad správností tohoto rozhodnutí poměrně dost pochybovali, Uber je s akvizicí dle vlastních slov zatím velmi spokojen. JUMP Bikes mají totiž dle jeho mínění pozitivní vliv v oblastech, které trápí mnohá města (například ucpané silnice nebo znečištění vzduchu). Uber také doufá, že s novými čísly motivuje města k tomu, aby zrušila častá omezení počtu elektrokol v ulicích.

Graf o užívání Uberu v San Franciscu přitom pro JUMP Bikes vyznívá až překvapivě optimisticky. V čase ranní špičky, mezi osmou a desátou ráno, už většina lidí sáhne spíše po kole, než po odvozu autem, avšak ke konci dne jsou rozdíly ještě markantnější. Vůbec nejvíce lidí pak používá JUMP Bikes mezi čtvrtou a pátou odpoledne, s nočními hodinami už uživatelé opět sáhnou spíše po autu.

180718211251-uber-jump-bikes-sf-chart-780×439

Ve sledovaném vzorku tak počet jízd v autech Uberu průměrně poklesl o 10 %, ve všední dny pak dokonce o 15 %. Ačkoliv se na první pohled jedná o čirý “kanibalismus” uvnitř Uberu, popularita JUMP Bikes, která je v tuto chvíli omezena jejich počtem, dává pro firmu i ekonomický smysl. Nově zveřejněná data totiž mimo jiné ukazují, že celková používanost Uberu (auta + kola) se zvýšila o 15 % po první jízdě uživatelů na JUMP Bikes.

ondrej

Přečtěte si takéČeský bikesharing Rekola začíná v Praze půjčovat také skateboardyČeský bikesharing Rekola začíná v Praze půjčovat také skateboardy

Potvrzení o tom, že Uber dokáže dobře pracovat s dosavadními příznivci sdílené jízdy, potvrzují i data z neobvyklého pátku 6. dubna 2018. V tento den totiž San Francisco postihly nebývalé deště a tak počet jízd na JUMP Bikes klesl o 78 %, zatímco běžných jízd Uberu bylo více o 40 procent. Lidé tak ve většině případů jen změnili dopravní prostředek v rámci jedné platformy.

jump1

Opačné emoce vyvolávají elektrické koloběžky

Mnohdy zcela opačné emoce však vyvolávají elektrické koloběžky, se kterými právě San Francisco nemá nejlepší zkušenosti. Přístroje od startupů Lime, Bird a Spin se na jaře povalovaly na ulicích jako odpad a mnohdy končily i v koších nebo oceánu. Přesto však všechny startupy z této trojice oznámily expanzi do Evropy a Bird navíc uzavřel úspěšné investiční kolo, ve kterém vybral 150 milionů dolarů.

Bird scooter

Elektrické koloběžky startupu Bird

Foto: Uber, Bird