Amazon do roku 2021 otevře 3 000 prodejen potravin budoucnosti, které nemají pokladny

Michal PtáčekMichal Ptáček

amazon-go1
0Zobrazit komentáře

Americká technologická společnost Amazon patří poslední roky bezpochyby mezi nejvíce inovativní firmy světa, které se daří udávat trendy jak v retailu, tak na internetu. Jedna z inovací, které Amazon do segmentu kamenného prodeje přinesl, je bezesporu síť potravinových obchodů Amazon Go. V těch zákazník nenajde žádné pokladny ani pokladní – zboží totiž nakupuje kompletně bezobslužně.

Princip je z pohledu zákazníka jednoduchý. Stačí si do mobilu stáhnout aplikaci Amazon Go, před vstupem do obchodu si jejím prostřednictvím vygenerovat unikátní QR kód a ten následně v obchodě použít u vstupního turniketu.

taxify-villig

Přečtěte si takéŠéf Taxify Markus Villig: Chceme předběhnout Uber a stát se největší evropskou přepravní platformouŠéf Taxify Markus Villig: Chceme předběhnout Uber a stát se největší evropskou přepravní platformou

Během nákupu pak systém Amazonu automaticky rozpozná, které zboží zákazník kupuje, tzn. reálně si ho dává do tašky, a které si pouze prohlíží a následně po opuštění prodejny strhne automaticky peníze ze zákazníkova účtu. To vše díky speciálně vyvinuté technologii na bázi počítačového vidění, hlubokého učení (deep learningu) a senzorů.

amazon-obchod

Prodejna Amazon Go

Ačkoliv celý koncept zní dnešní optikou trochu stále trochu jako sci-fi, čtyři prodejny Amazon Go už jsou od tohoto roku plně funkční a zákazníci je mohou běžně využívat, tedy alespoň ve Spojených státech. První tři prodejny budoucnosti Amazon otevřel letos v Seattlu, nejnovější prodejnu Amazon Go pak najdete v Chicagu. U tohoto počtu se však zakladatel Amazonu a aktuálně také nejbohatší muž světa Jeff Bezos neplánuje zastavit.

jeff-bezos-amazon

Zakladatel a šéf Amazonu Jeff Bezos

Deník Bloomberg odvolávající se na anonymní zdroje z okolí vedení firmy informoval, že Amazon má v plánu do tří let, tedy do roku 2021, vybudovat 3 tisíce takovýchto prodejen napříč celými Spojenými státy. Jen do roku 2019 by pak společnost Jeffa Bezose měla údajně otevřít až 50 nových samoobslužných prodejen, které s velkou pravděpodobností budou udávat trendy nakupování minimálně na několik dalších let.

Na tomto trhu budoucnosti však Amazon brzy nebude sám. Americký řetězec Walmart už totiž nějaký čas pracuje na vlastním podobném řešení, technologický gigant Microsoft naopak vyvíjí samotnou technologii, kterou by následně rád nabízel ostatním retailovým hráčům.

foto: Amazon

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Uber Eats se v Praze spojuje s McDonald’s, hamburgery bude rozvážet v širším centru města

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mcdonalds-uber-eats1
0Zobrazit komentáře

Od léta na pražském trhu s doručováním jídla z vybraných restaurací fungují hned tři velcí hráči. Původně české Dáme jídlo doplnili zahraniční služby Uber Eats a Wolt. Konkurence je tedy vysoká a každý se snaží přijít s lákavými nabídkami. Uber Eats bude podle očekávání i v Praze sázet mimo jiné na spolupráci s McDonald’s, která úspěšně funguje v zahraničí.

Rozvážet hamburgery a další občerstvení z populárního fastfoodového řetězce začíná Uber Eats od dnešního dne, 20. září. Prozatím se bude služba McDelivery týkat čtyř restaurací v Praze a rozvážet z nich bude možné v okruhu až do 2,5 kilometru.

„Díky službě McDelivery, kterou pro nás zajišťuje partner Uber Eats, se opět přibližujeme našim zákazníkům. Ti si ode dneška mohou pochutnat na svých oblíbených jídlech kdekoliv chtějí,“ uvádí generální ředitel McDonald’s Česká republika a Slovensko Tomasz Rogacz.

tomas-rogacz-mcdonalds-uber-eats

Tomasz Rogacz, generální ředitel McDonald’s Česká republika a Slovensko

V Praze si bude možné Big Mac a další položky ze sortimentu McDonald’s (kromě teplých nápojů, zmrzliny a dezertů) objednat z restaurací ve Vodičkově ulici, u Muzea, na Florenci a u arény Eden, a to vždy od 11 do 23 hodin. Bude však nutné, aby byl v dané oblasti volný kurýr. Doručení pak bude stát 49 korun.

skoda1

Přečtěte si takéMladoboleslavská Škoda Auto staví největší podnikové datové centrum v ČeskuMladoboleslavská Škoda Auto staví největší podnikové datové centrum v Česku

V zahraničí už má spojení Uber Eats a McDonald’s úspěch. Ve vybraných městech Spojených států začaly obě firmy spolupracovat na začátku roku 2017 a postupně se McDelivery rozšířilo také do Evropy. Aktuálně funguje ve 27 zemích a Česká republika je nejnovějším zápisem. McDonald’s má navíc s rozvážením jídel dobrou zkušenost i třeba z Asie a Středního východu, kde zisky restaurací z doručovaného jídla tvoří až 40 % z celkového prodeje.

„Široká síť restaurací McDonald’s v kombinaci s inovací v podobě platformy Uber Eats nám pomáhá naplnit požadavky na rychlé a spolehlivé doručení jídla,“ dodal Tomasz Rogacz. Pokud vše půjde podle plánu, mělo by se McDelivery ještě do konce roku dostat i do dalších pražských poboček amerického řetězce, který má v Česku celkem 98 restaurací a loni dosáhl na rekordní zisk 266 milionů korun.

tomas-petovsky-uber-eats

Tomáš Peťovský, šéf Uber Eats pro Česko

Oběd nebo svačinu z McDonald’s, a to prakticky z jakékoliv pobočky, vám dokáže dovést i konkurenční Dáme jídlo, ale na rozdíl od Uberu se nejedná o žádnou oficiální spolupráci. S Uber Eats proti tomu McDonald’s na službě McDelivery neustále pracuje.