Automobilka Lucid Motors získala od Saúdů 1 miliardu dolarů na výrobu luxusního elektromobilu Air

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Lucid Air Exterior 111
0Zobrazit komentáře

Ambiciózní elektromobilový startup Lucid Motors oznámil obrovskou finanční injekci, která mu má dopomoci k realizaci jeho plánů. Americká firma z Newarku v Kalifornii totiž svůj první luxusní elektromobil ukázala už téměř před dvěma lety, ale ve výrobě pořád není. To má nyní změnit investice od saúdskoarabského státního investičního fondu (PIF), který do Lucid Motors vloží 1 miliardu dolarů, tedy téměř 22 miliard korun.

Obří investice má zajistit, že se první elektromobil značky Lucid s označením Air dostane do prodeje za dva roky. Pro kalifornskou firmu se jedná o značnou vzpruhu, protože se jí v posledních letech právě potřebné investice pro rozjetí výroby nedařilo získat. Dosud v rámci tří kol nasbírala 131 milionů dolarů, což rozhodně nestačilo. I v tomto ohledu je proto 1 miliarda, která dorazí ze Saúdské Arábie, velmi významná.

Lucid Air Exterior 7

Elektromobil Lucid Air

Celá záležitost je o to pikantnější, že saúdskoarabský státní fond drží pětiprocentní podíl také v konkurenční Tesle Elona Muska a navíc to měli být právě arabští šejci, s nimiž údajně Musk řešil stažení své automobilky z burzy. K tomu nakonec nedošlo, ale chuť Saúdů po investicích v oblasti elektromobilů evidentně nezašla.

Personální stopa z Tesly

Nově nabyté finanční prostředky nyní Lucid Motors využije k dokončení vývoje svého vozu Lucid Air a vystavění výrobní továrny v arizonské Casa Grande. Právě v ní se pak má luxusně vyhlížející sedan, jehož cena má začínat na 60 tisících dolarů (přes 1,3 milionu korun), vyrábět. Peníze pak půjdou také na globální retailovou expanzi, která podle očekávání začne v severní Americe.

zagato-zele-1000_61

Přečtěte si takéPodívejte se na elektrické vozítko Zagato Zele 1000, které téměř před 50 lety předběhlo dobuPodívejte se na elektrické vozítko Zagato Zele 1000, které téměř před 50 lety předběhlo dobu

S Teslou navíc nemá Lucid Motors společného pouze investora. Ve firmě působí velké množství bývalých zaměstnanců Tesly, přičemž tou nejvýraznější postavou je Peter Rawlinson. Ten nejprve působil jako VP výroby vozidel v Tesle a jako hlavní inženýr se podílel na Modelu S a nyní z pozice technologického šéfa (CTO) vede právě Lucid Motors.

lucid-motors-CTO_Peter_Rawlinson

Peter Rawlinson, CTO Lucid Motors

„Sbližování nových technologií mění automobily, ale jejich výhody stále ještě nebyly doopravdy realizovány. To brání v rychlosti, jakou jsou osvojovány udržitelná mobilita a energie,“ uvedl Rawlinson. „V Lucidu chceme ukázat plný potenciál elektrického propojeného vozidla, abychom celé odvětví posunuli vpřed.“

Vzhledem k tomu, že nyní mají v Lucid Motors konečně potřebné prostředky pro dostavbu továrny i následnou výrobu elektromobilů, mohou na této misi opět začít plně pracovat. První elektromobil Lucid Air má oslnit svým designem, velmi prostorným interiérem pro všechny cestující a samozřejmě i výkonem.

Na jedno nabití má Lucid Air ujet přes 650 kilometrů, maximální rychlost přesahuje 320 kilometrů v hodině a z nuly na sto se dostane pod 2,5 vteřiny. Do budoucna navíc Lucid Motors počítají i se samořiditelnými systémy.

Lucid Air Exterior 111
Lucid Air Exterior 14
Lucid Air Exterior 12
Lucid Air Exterior 15
Lucid Air Exterior 19
Lucid Air Interior 1
Lucid Air Interior 5
Lucid Air Interior 3
Lucid Air Interior 4