Český bikesharing Rekola jde poprvé do světa. Růžová kola začínají jezdit ve Finsku

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jezekl
0Zobrazit komentáře

Za čtyři roky se český bikesharing Rekola od svého startu v Praze postupně vydal do sedmi dalších českých měst a dnes má celkem již více než 160 tisíc uživatelů. Sdílená růžová kola, která můžete najít všude po vybraných městech a snadno si je půjčíte přes mobilní telefon, nyní čeká další důležitý krok. Vítek Ježek jde se svým startupem poprvé do zahraničí. Rekola si na svou expanzi vybrala Finsko.

V České republice funguje populární bikesharing v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Olomouci, Teplicích, Liberci, Ostravě a od září také ve Frýdku-Místku, přičemž jednou z priorit, kterou Rekola letos řešila, bylo i rozšíření za hranice. Nakonec se třicetiletý Vítek Ježek, který Rekola v roce 2014 založil, se svým týmem rozhodl pro finské přístavní město Vaasa, kde již prvních pár desítek růžových kol několik týdnů jezdí.

„Řešili jsme, co a jak budeme dělat s naší expanzí, a v tom se nám někdy v červnu ozvala slečna z finského města Vaasa. Znala náš příběh, zaujalo ji, jak recyklujeme stará kola, a říkala, že by bylo pěkné, kdyby i Vaasa měla vlastní bikesharing,“ popisuje pro CzechCrunch Ježek, jak finská mise v Rekolech začínala. Ježka nabídka na spolupráci zaujala a vzhledem k tomu, že zmíněná slečna byla přímo napojená na město, začaly se věci velmi rychle hýbat.

Autobus jede jednou za hodinu

Vaasa je západofinské město, které leží pár kilometrů od hranic se Švédskem. Má necelých 70 tisíc obyvatel a pro cyklistiku je jako dělané, ostatně jako mnoho dalších měst ve Finsku. Zdejší města jsou často velmi rozlehlá, a tak kolo představuje snadnou a rychlou přepravu. Navíc konkrétně ve Vaase, jak hned v prvních dnech zjistil na vlastní kůži i sám Ježek, nefunguje městská hromadná doprava zdaleka tak efektivně jako v Praze.

rekola-bikesharing2

„Normální interval MDH je tu hodina, ve špičce půl hodina, takže se tu ani jinak než na kole pohybovat nedá. Díky tomu je tu všude hromada starých kol, takže nás okamžitě napadlo, že sem nejprve z Česka navezeme několik našich nových kol a postupně začneme recyklovat ta stará místní,“ pokračuje Ježek a kolovou situaci ve Vaase přirovnává například k přeplněným ulicím Amsterdamu.

Přestože patří ve Finsku kolo k velmi využívaným dopravním prostředkům, bikesharingy tu zatím neprorazily. Jeden začíná fungovat v Helsinkách, ale i tam se teprve vše rozjíždí, a mimo finské hlavní město budou česká Rekola jedním z vůbec prvních poskytovatelů takové služby. Pro Vítka Ježka tak půjde o podobný příběh jako před čtyřmi lety v Česku, když začal v pražských Dejvicích budovat povědomí o tom, že něco jako bikesharing vůbec existuje.

proudly-mm

Přečtěte si takéČeský pracovní portál Proudly expanduje na Slovensko. V příštím roce cílí na obrat 50 milionů korunČeský pracovní portál Proudly expanduje na Slovensko. V příštím roce cílí na obrat 50 milionů korun

Rekola ve Skandinávii

Ve Vaase se může opřít o několik tisíců studentů, kteří studují na tamních třech univerzitách, protože právě mladí lidé a studenti byli ti, kdo začal Rekola v Česku používat jako první. U nás už jsou dnes Rekola pochopitelně mnohem dál a právě čtyři roky cenných zkušeností si nyní přinášejí do Finska, kde chtějí lidi naučit, co to vlastně sdílené kolo je a proč by ho měli využívat. Vaasa by tak zároveň neměla být zdaleka posledním městem, kam se růžová kola dostanou.

vit-jezek-rekola

Foto: Rekola

Vítek Ježek, zakladatel a ředitel bikesharingu Rekola

„Jsme na úplném začátku, ale mým cílem teď bude, podívat se po dalších městech. Zajímá nás celý severský region. Motivací Rekol od začátku je, že si každé město zaslouží vlastní bikesharing, a to bez nějakých dlouhých jednání nebo utrácení spousty peněz,“ připomíná Ježek. I proto prozatím sešlo z původně plánované expanze Rekol do Barcelony. V poslední době se tam totiž nahrnuli velcí bikesharingoví hráči s tisíci svých kol, čímž pro českou firmu padla pointa, že chce chodit do měst, kde zatím bikesharing není tolik zakořeněný.

Po prvním měsíci zahřívacího provozu mají Rekola ve finské Vaase třicet vlastních kol a zanedlouho by měla dostat do provozu i prvních pár desítek zrenovovaných kol, která získala od tamních obyvatel. Registrovaných je zatím zhruba 300 uživatelů a podle Ježka všechna čísla pomalu rostou. Celou expanzi zatím Rekola platí ze své kasy, ale už se i na finském trhu začínají pomalu porozhlížet po potenciálních partnerech, kteří by pomohli s dalšími kroky. V Česku například mají uživatelé díky Hello Bank první čtvrthodinu jízdy zdarma.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Přepravní startup Taxify bude v Česku i přes nařízení soudu nadále využívat řidiče bez licence

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Taxify-fleet-Tallinn1
0Zobrazit komentáře

Pokud jsme v pondělí psali o tom, že se na poli taxi a přepravních služeb do sebe pustili dva přímí konkurenti, dnes již můžeme hovořit o vcelku otevřeném boji. Estonská přepravní platforma Taxify uvedla, že nesouhlasí s rozhodnutím soudu o vydání předběžného opatření, kvůli kterému by měla změnit své fungování, a bude i nadále ve čtyřech českých městech operovat beze změn. Podle Liftaga jeho konkurent jen mlží a vyhýbá se zodpovědnosti.

Česká taxi platforma Liftago v pondělí uspěla u soudu s návrhem předběžného opatření proti Taxify, které podle ní opakovaně porušuje dodržování platných zákonných podmínek. Liftagu se například nelíbí, že Taxify pro svou službu využívá řidiče bez licence, a soud v rámci předběžného opatření estonskému startupu nařídil, aby pokračoval pouze s prověřenými řidiči a registrovanými vozy.

Provozování a zprostředkování taxislužby, což s sebou mimo jiné nese právě prvky, jako je prověřování řidičů a registrace jejich vozů, mělo Taxify zastavit v Plzni, Českých Budějovicích, Olomouci a Ostravě, kde nově vedle Prahy (kde již podobný soudní proces probíhá) operuje. Taxify je ovšem přesvědčeno o tom, že se žádného protiprávního jednání nedopouští.

taxify-app-mobile

„Opakuje se to, co jsme již v minulosti zažili. Jsme přesvědčeni, že žádnou z činností, kterých by se měla společnost Taxify na základě předběžného opatření zdržet, společnost Taxify neprovozuje, a tudíž je toto soudní rozhodnutí nesplnitelné a nevykonatelné. Náplní činnosti společnosti Taxify je pouze vývoj, provozování a zdokonalování softwarové platformy, s jejíž pomocí se řidiči mohou spojovat s cestujícími, kteří shánějí odvoz z bodu A do bodu B. Taxify se tak nedopouští žádného protiprávního jednání, když tato činnost není v České republice zakázána,“ uvedl za Taxify jeho mediální zástupce Jan Novosad.

Modernizace by prospěla celému trhu

Estonský startup je prý připraven plně spolupracovat se soudy a věří, že se po prostudování jeho argumentů přikloní na jeho stranu. Služby Taxify každopádně i nadále zůstávají dostupné ve všech zmíněných městech bez jakýchkoli omezení. Konkurenční Liftago, které chtělo předběžným opatřením dosáhnout toho, aby Taxify pozměnilo své fungování, pochopitelně není příliš spokojeno.

Podle šéfa Liftaga Ondřeje Krátkého Taxify v České republice porušováním zákonů brzdí jejich modernizaci, která by prospěla celému trhu. Přitom například v domovském Estonsku Taxify funguje legálně a jezdí s licencovanými řidiči i licencovanými vozy, které také prověřuje. Právě toho chtělo dosáhnout Liftago i v Česku a zároveň se například po estonském vzoru podílet na modernizaci zákonů, aby byl celý proces jednodušší.

kratky2

Ondřej Krátký, šéf Liftaga

Podobný případ, jako se nyní řeší v Česku, byl navíc před rokem v Londýně. Vzhledem k chybějící provozní licenci tam tamní regulátor zakročil po pouhých třech dnech provozu a Taxify se z Londýna okamžitě stáhlo. V Česku prozatím Taxify výhradně licencované řidiče využívat nehodlá, byť mu to soud v rámci předběžného opatření nařídil.

kratky3

Přečtěte si takéLiftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidičeLiftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidiče

„Pokud společnost Taxify argumentuje tím, že je zodpovědná pouze za vývoj softwarové platformy, pak ilegální činnost provozují její řidiči. Pokud služba Taxify vybírá od řidičů zprostředkovatelský poplatek, provádí zprostředkovatelskou činnost (zakázanou soudem). Taxify tedy zprostředkovává ilegální činnost, za kterou si navíc bere procentuální podíl z výdělku,“ doplnil Krátký.

Není žádným tajemstvím, že ani Liftago není dlouhodobě spokojeno s tím, jak dnešní české zákony ohledně provozování taxislužeb a nových, moderních digitálních platforem vypadají, a proto například spolupracuje s politickou reprezentací na novelizaci silničního zákona. Byť zákazníkovi může být na první pohled jedno, zda pro něj přijede prověřený řidič se zaregistrovaným vozem, Liftago je přesvědčeno, že to může být především z dlouhodobého hlediska problém. Ať už jde o řešení potenciálních problémů při přepravě, vybírání daní nebo bezpečnost.