Český startup ShipMonk získal ve svém prvním investičním kole přes 220 milionů korun
Čtyři roky postupného vývoje a vzápětí raketového růstu poslaly původem český startup ShipMonk mezi přední hráče na poli fulfillmentu, tedy správy a rozesílání zboží zákazníkům za ostatní společnosti. Za startupem, který se zařadil na 29. místo mezi 5 000 nejrychleji rostoucími firmami, stojí teprve 26letý Jan Bednář, jenž jeho chod řídí z Floridy a vůbec poprvé za celou historii firmy hlásí příliv externího kapitálu.
V Series A, tedy prvním investičním kole, získal ShipMonk 10 milionů dolarů, v přepočtu přes 227 milionů korun, a to od investičních fondů SJF Ventures, Grotech Ventures, Supply Chain Ventures a několika menších investorů. Část peněz navíc dle našich exkluzivních informací putovala na přímý odkup několikaprocentního podílu od zakladatele a CEO Jana Bednáře, což mu zajistilo určitý „mini exit“ z firmy. Díky investici se pak posunula hodnota startupu na více než miliardu korun.
Peníze mají sloužit primárně na další expanzi, ShipMonk se totiž chystá otevřít novou pobočku v New Yorku a také vůbec poprvé proniknou za hranice Spojených států, což má zjednodušit logistiku, stejně jako zvýšit vlastní viditelnost. Startup byl schopen bez jakéhokoliv externího kapitálu fungovat čtyři roky v černých číslech, které se posunuly z nuly až na 30 milionů dolarů v ročních příjmech, a veškerou expanzi si tak financoval sám. Nyní je ale třeba dle slov jeho zakladatele zrychlit, a to se strategickým partnerem.
Primárním cílem je stále exit za několikanásobek aktuální hodnoty, jak již Bednář naznačil v jednom z dřívějších rozhovorů pro CzechCrunch při příležitosti svého zařazení do seznamu 30 pod 30 amerického časopisu Forbes. Nestane se tak ale pravděpodobně ještě další tři nebo čtyři roky. „Investor v zádech nicméně nyní startupu umožní více riskovat a experimentovat s novými službami a rychlejší expanzí, což může tuto dobu buď zkrátit nebo hodnotu posunout ještě výše,“ doplňuje Bednář.
Tržby ShipMonku v loňském roce dosáhly 10,6 milionu dolarů (241 milionů korun), což byl od roku 2016, kdy měl startup v příjmech 3,9 milionu dolarů, značný nárůst. Původní plán na loňský rok bylo 10 milionů dolarů, což se podařilo překonat ještě o několik set tisíc, letošní rok má pak ShipMonk přesáhnout tržby ve výši 30 milionů dolarů.
Balíčkové impérium
Firmám, které mají nějakým způsobem postaven svůj byznys kolem skladování, rozesílání či přijímání balíčků, se obecně v Česku a posléze i za hranicemi skvěle daří. Mimo ShipMonk to bylo například Shipito Johna Vanhary, které při dosažení tržeb ve výši 30 milionů dolarů ročně přešlo do rukou firmy Tritium Partners v akvizici za desítky milionů dolarů.
V Česku i na dalších trzích se nicméně daří i tradičnějším hráčům, jako je například Zásilkovna. Ta se v loňském roce dostala na obrat 450 milionů korun, což představovalo více než dvojnásobný růst oproti roku 2016, a letos chce čísla opět znásobit. Zásilkovna aktuálně funguje v deseti zemích a na další expanzi získala firma spadající pod skupinu Packeta další investici.