Český startup Zuri Michala Illicha získal 600 tisíc eur od Pale Fire Capital na vývoj bezpilotního letadla

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michalillich
0Zobrazit komentáře

Český startup Zuri pod dohledem internetového podnikatele Michala Illicha vyvíjí bezpilotní letadlo pro osobní přepravu. Po vzoru několika zahraničních startupů má mít i český stroj vertikální vzlet a přistání a představuje přepravu budoucnosti. Na další rozvoj nyní Zuri získává 600 tisíc eur, tedy více než 15,5 milionu korun, od české investiční skupiny Pale Fire Capital, za kterou stojí trio Jan Barta, Dušan Šenkypl a David Holý.

Zuri vyvíjí tzv. oktoplán, spojující konstrukční výhody koptéry a letadla, který má bezpilotně přepravovat až čtyři osoby. Oktoplán proto, že ho pohání osm elektrických rotorů, jež umožňují zmíněný vertikální vzlet a přistání (VTOL), takže nepotřebuje žádnou vzletovou ani přistávací dráhu – stačí heliport. Proto se tento typ letadel hodí do měst a plánuje se, že v budoucnu bude představovat alternativu pro pozemní taxíky.

zuri

Prototyp oktoplánu Zuri

Zakladatel projektu a známý český podnikatel Michal Illich v březnu v rozhovoru pro CzechCrunch řekl, že přelomové letadlo bude mít Zuri dříve, než bude rozšířená dálnice do Brna, a nová investice má jít právě na dokončení a otestování prototypu pro finální fázi vývojového produktového konceptu. Na to a další posílení vývojových kapacit přináší 600 tisíc eur Jan Barta se svou investiční skupinou Pale Fire Capital.

revolt-praha

Přečtěte si takéČeský carsharing Revolt nabral první tisíce uživatelů a rozšiřuje se po Praze. Nově má i elektromotorkyČeský carsharing Revolt nabral první tisíce uživatelů a rozšiřuje se po Praze. Nově má i elektromotorky

„Přestože se projekt nachází stále v počáteční fázi vývoje, již nyní si lze představit řadu aplikací, které mohou z pohledu byznysu fungovat. Zajímavá je především možnost otevřít novou tržní vertikálu leteckých taxi služeb, kde by VTOL technologie dokázala nabídnout bezkonkurenční dostupnost a flexibilitu,“ říká Jan Barta. Jeho investice do Zuri přichází ve formě konvertibilního úvěru a zhodnocení jeho investice se tak bude určovat až podle valuace v následných investičních kolech.

Zuri má za sebou vývoj a úspěšné otestování zmenšeného prototypu s rozpětím dva metry. Nyní se vývojáři budou snažit vše přenést do většího modelu s pětimetrovým rozpětím a podle výsledku testování se pak bude stavět také funkční prototyp, který by měl mít rozpětí 12 až 15 metrů. Finální oktoplán by pak měl i díky kombinaci křídel s turbovrtulovým motorem uletět až 700 kilometrů, a to za necelé tři hodiny.

zuri-web

„Víme, že díky investici můžeme prototyp představit na konci příštího roku. Nyní si dokážeme zajistit technologii pro vlastní vývoj bateriových modulů a chceme také urychlit vývoj klíčových součástí letadla, zejména řídících systémů a VTOL zařízení vhodných pro osobní přepravu. Konstrukční výrobu plánujeme outsourcovat, protože je to efektivnější,“ říká Michal Illich, zakladatel a CEO Zuri, který v minulosti stál u řady úspěšných internetových projektů, jako byl vyhledávač Jyxo nebo komunitní vývojářský web Devel.cz.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Český projekt DOT Glasses chce vyřešit problémy se zrakem milionů lidí v zemích třetího světa

Nela VítováNela Vítová

dot-glasses
0Zobrazit komentáře

Lidí, kteří mají problémy se zrakem, stále přibývá. Jen v České republice podle statistik špatně vidí každý třetí člověk, z celkové světové populace trpí vadou zraku až třetina lidí. Pro nás žijící v civilizovaném světě je nepředstavitelné nemít možnost zajít si ke specialistovi a brýle si pořídit, v několika desítkách zemí však lidé takové možnosti nemají. Česko-americký projekt s názvem DOT Glasses si proto dal za úkol tento globální problém vyřešit.

Podle DOT Glasses má problémy se zrakem více než jedna miliarda lidí. Většina z nich je způsobena tzv. refrakční vadou, která se projevuje rozmazaným viděním. Její výhodou je nicméně to, že se dá poměrně jednoduše vyřešit nošením dioptrických brýlí. Právě dioptrické brýle však nejsou pro spoustu lidí žijících v chudých oblastech dostupné, ať už z finančních důvodů nebo že zkrátka vůbec nejsou k dostání.

Podobné problémy pak obyvatelé v těchto oblastech mají i s vyšetřením u specialistů, které si nemohou dovolit, nebo takoví specialisté ani nejsou přítomní. Dioptrické brýle by jim přitom otevřely další možnosti, jako je získání práce či alespoň kvalitního vzdělání. Projekt DOT Glasses proto slibuje lepší budoucnost především lidem v Africe, Indii a Číně, kde je popsaná situace nejhorší.

DOT Glasses

DOT Glasses

Za projektem stojí česko-americký tým. Spoluzakladatel a CEO Dot Glasses je americký podnikatel a inovátor Philip Staehelin, žijící již přes 20 let v Česku, který firmu založil s českou manželkou Romanou Staehelin, a dále je doplňují Joanna Safarik a Vojtěch Foukal. Své dioptrické brýle, které mají pomoci v chudých oblastech, představili v rámci crowdfundingové kampaně na Hithitu, kde se jim zatím podařilo vybrat přes 100 tisíc korun. Na dosažení cílové částky 400 tisíc korun mají ještě více než měsíc. Po Hithitu se navíc chtějí vrhnout na globální Kickstarter.

Vzhled a fungování DOT Glasses

Přední výhodou DOT Glasses oproti jiným dosavadním návrhům je především prudké snížení výrobních nákladů, které by se mohly dostat až na pouhý jeden dolar za kus. Toho bylo možné docílit navržením brýlí tak, že jsou dostupné v jednotném designu s možností více nastavitelných modulů. Za technologií a designem stojí česká průmyslová firma MBtech, patřící do celosvětové technologické skupiny AKKA Technologies.

Co se týče vzhledu a fungování brýlí, zde bylo záměrně ubráno na dokonalosti, zato přidáno na praktičnosti. Na základě konzultace s řadou odborníků se tvůrci rozhodli necílit k perfektnímu zraku, ale zajistit lidem alespoň kvalitní fungování v běžném životě. Brýle tedy nejsou vyrobeny každému zvlášť na míru, místo toho jsou nastavitelné pro každého.

DOTGlasses3

V praxi se celý aparát složí dohromady z několika oddělených částí. Vývojáři produktu omezili výběr čoček, což v praxi umožňuje do obrouček zasadit stejnou čočku pro obě oči. Obroučky poté stačí do sebe složit tak, aby velikostně padly jejich nositeli. Díky nastavitelné délce koncových stanic i velikosti nosníku lze během několika minut vytvořit brýle, které padnou prakticky každému.

Levná diagnostika zraku bez nutnosti přítomnosti lékaře je zajištěna díky nástroji pro měření vzdálenosti zornic, který by měl určit nejvhodnější čočky pro každé oko zvlášť.

Dosavadní pokusy o podobné řešení

Tvůrci projektu DOT Glasses nejsou prvními na světě, kdo se o vyřešení neutěšené situace pokusili. Ačkoliv se tímto problémem zabývalo již několik projektů předtím, žádnému z nich se však prý nepovedlo přijít s funkčním řešením, které by se dalo globálně uplatnit. Problémem byla dosud vždy především příliš vysoká cena produktu.

„Mnozí se o řešení špatného zraku ve světě pokusili už před námi. Patří jim za to velký respekt. Nikomu se to ale zatím doopravdy nepodařilo. Dosavadní řešení jsou příliš složitá nebo příliš nákladná, aby se ujala globálně a žádné z nich není dlouhodobě udržitelné. Věříme, že DOT Glasses je řešením,“ říká Philip Staehelin.

Začátek výroby je v plánu do konce roku 2018

Tým Dot Glasses testoval funkčnost brýlí letos v létě v Angole, kde jeho členové dodali několik funkčních dioptrických brýlí desítkám lidí. Vzhledem k tomu, že vše šlo podle očekávání, k výrobě dalších kusů by mělo dojít ještě do konce roku 2018. Prvními zeměmi, kam se brýle distribuují, by měla být právě Angola, ale také Indie, Ghana či Afghánistán.

DOT Glasses2

První majitel DOT Glasses (Samuel, Rwanda 2018)

„Spuštění první velkosériové výroby plánujeme na konec roku 2018. Máme už nasmlouvanou výrobu i domluvenou distribuci napříč cílovými zeměmi. V tuto chvíli čekáme jen na to, jak dopadne kampaň na Hithitu,“ doplňuje Staehelin.

Zájemci tak mohou projekt podpořit právě na Hithitu, kde lze za 150 korun darovat brýle někomu, kdo je potřebuje.