Netflix rozdává miliony, aby získal ten nejlepší talent. Ředitelé navíc vědí, kolik berou ostatní kolegové
Filmová streamovací platforma Netflix má ve 190 zemích už více než 130 milionů předplatitelů, kteří každý týden stráví sledováním seriálů a filmů více než 1 miliardu hodin. I proto se Netflix snaží získávat ty nejlepší producenty, scénáristy, režiséry i herce, aby měli jeho uživatelé stále co sledovat. A aby na to dosáhl, musí často přitlačit na výplatní pásce.
Podle poslední zprávy amerického magazínu The Hollywood Reporter je Netflix na trhu velmi agresivní a aby získal opravdu ten nejlepší talent, nabízí velmi lukrativní nabídky. Proti tradičním mediálním společnostem má Netflix, který založil a vede Reed Hastings (na úvodní fotce), nabízet o 25 až 50 procent vyšší plat, což mu zajišťuje, že skutečně mnoho lidí i přes velký konkurenční boj stáhne pod svá křídla.
„Lidé opravdu chtějí v Netflixu pracovat, takže je skutečně záhada, proč platí o tolik víc, když je o něj na trhu velký zájem,“ uvedl pro The Hollywood Reporter Neal Lenarsky z STI Management, který se v zábavní branži pohybuje a pro firmy hledá talentované manažery. Vyšší platy navíc v Netflixu dostanou skutečně opravdu všichni. I asistenti a asistentky si mohou přijít na 70 až 80 tisíc dolarů (1,5 až 1,8 milionu korun) ročně, výkonní asistenti ještě o 20 tisíc dolarů více.
V Netflixu je struktura tradičně rozřazená na tři základní pozice: manažer, ředitel a viceprezident. Podle výpovědi několika zaměstnanců mají manažeři ročně 150 až 400 tisíc dolarů (3,3 až 9 milionů korun), ředitelé 400 až 800 tisíc dolarů (9 až 18 milionů korun) a viceprezidenti klidně více než 1 milion dolarů (přes 22 milionů korun).
Někteří lidé z branže, které The Hollywood Reporter ve své zprávě citoval a nepřáli si být jmenováni, říkají, že to jsou skoro jako herní peníze, které na trhu nemají obdoby. Davida Pavlíka, který v Netflixu mezi lety 2012 a 2014 působil a přes SpaceX se letos vrátil do brněnského Kiwi.com, ovšem tyto praktiky Netflixu příliš nepřekvapují.
„Platová kompenzace Netflixu se vždy odvíjela od situace na trhu, kdy platil stejně, jako byly nejvyšší nabídky na trhu,“ uvedl pro CzechCrunch Pavlík, který měl v kalifornských kancelářích Netflixu na starosti různé technické programy. Ostatně sama firma jeho slova potvrzuje, když na svém webu píše, „abychom přitáhli a udrželi si skvělé kolegy, platíme zaměstnancům stejně, jako se pohybují nejvyšší nabídky na trhu“.
Byť tedy může být podobná platová politika mezi ostatními mediálními společnostmi nezvyklá, Netflix ji tak má dlouhodobě nastavenou. David Pavlík navíc upozorňuje, že jedno číslo nemusí vůbec nic znamenat. „Je důležité pochopit strukturu kompenzace. Když Netflix nabídne základní plat 500 tisíc dolarů ročně, tak Google může sice nabídnout třeba jen 250 tisíc dolarů ročně, ale k tomu 150 tisíc dolarů v akciích za každý odpracovaný rok a navíc roční bonus 100 tisíc dolarů,“ doplňuje Pavlík.
Možná mnohem zajímavější je tak informace o tom, že od roku 2017 panuje v Netflixu ohledně platů velmi otevřená politika. Zavést ji měl obsahový šéf Ted Sarandos, díky čemuž si mohou zaměstnanci zkontrolovat, zda jsou odměňováni férově v porovnání se svými kolegy. Ke kompletní databázi platů včetně jejich historických navýšení mají všichni na úrovni ředitele a vyšší. Jde o strategii, kterou uplatňují některé menší startupy, ale u firmy typu Netflix, která dnes má přes 3500 zaměstnanců, to není příliš běžné.
Za Davida Pavlíka taková politika v Netflixu ještě nebyla, takže ji neumí hodnotit, nicméně podle některých zaměstnanců firmy to má dopad takový, že si všichni neustále kontrolují, kdo dostává kolik zaplaceno. Zřejmě to ale Netflixu funguje, protože o žádné revoltě kvůli platům, o níž někteří v souvislosti s tak otevřenou politikou hovoří, zatím v kancelářích streamovacího giganta nedošlo.