Tesla Model 3 pod milion korun se má prodávat do půl roku. Elon Musk potřebuje efektivnější výrobu
Svůj dosud nejdostupnější elektromobil představila Tesla v roce 2016 a Elon Musk tehdy lákal na čtyřdvéřový elektrický sedan, který bude začínat už na 35 tisících dolarů, což je zhruba 800 tisíc korun. Známé výrobní problémy, kvůli kterým nedokáže kalifornská automobilka vyrábět dostatečný počet vozů, ale zatím nedovolily stlačit cenu tak nízko. Elon Musk ovšem hlásí, že je vše na dobré cestě a první Tesly hluboko pod milion se dočkáme už v příštím roce.
Důkaz, že se Tesla dnes již tak trochu bájné hranici 35 tisíc dolarů blíží, přinesl minulý týden, během kterého se začal prodávat opět o něco levnější Model 3. Nejlevněji jde nyní nejdostupnější vůz Tesla pořídit za 45 tisíc dolarů (zhruba 1 milion korun) s dojezdem téměř 420 kilometrů na jedno nabití. O dalších 10 tisíc dolarů dokáže Tesla cenu stlačit ve chvíli, kdy se jí podaří stabilně vyrábět 5 tisíc vozů týdně.
To je ostatně cíl, na který Elon Musk se svými kolegy v továrnách Tesly míří již dlouhé měsíce, ale stále se ho nedaří naplnit. Magazín Bloomberg dokonce přišel s unikátním počítadlem, které odhaduje, kolik aktuálně Tesla Modelů 3 vyrábí. Aktuálně se výroba pohybuje kolem 4 400 vozů týdně, což nestačí. Celkem jich již nicméně Tesla vyrobila přes 107 tisíc a v následujících měsících se očekává další růst a zrychlování produkce.
„Tím, že výroba a prodeje Modelu 3 rapidně rostou, jsme dosáhli stabilního objemu výrobní kapacity, díky čemuž můžeme rozšířit naši produktovou nabídkou pro ještě více zákazníků,“ uvedla Tesla pro server Cnet. „Náš odhad doručení zákazníkům, kteří si objednali verzi Standard Battery, je 4 až 6 měsíců.“
Na zmíněných 5 000 vyrobených vozů týdně by se tak měla Tesla zřejmě dostat velmi brzy. Elon Musk totiž letos v květnu tweetoval, že potřebuje stabilně vyrábět 5 tisíc Modelů 3 každý týden po dobu zhruba tří až šesti měsíců, aby se dokázal s cenou za nejlevnější variantu dostat až na 35 tisíc dolarů.
Nejzákladnější model by měl zřejmě přijít s unikátní architekturou baterie, která bude mít dojezd někde mezi 320 až 400 kilometry a zajistí nižší výrobní cenu. Ve zmíněném prostředním Modelu 3 za 45 tisíc dolarů totiž Tesla použila stejnou baterii jako ve variantě s delším dojezdem, ale vložila do ní méně článků. Přesnější informace kromě ceny nejlevnějšího Modelu 3 však zatím známy nejsou. Očekává se, že Tesla bude vše upřesňovat, až se jeho prodej přiblíží, včetně dojezdu i pohonu kol. Nicméně se očekává pouze pohon zadních kol.
Velké mezery ve výrobě
Zvýšení výrobní kapacity svého nejlevnějšího vozu je pro Teslu klíčové také s ohledem na to, že se potřebuje překlopit do zisku a jednak tím začít uspokojovat akcionáře a také získat prostředky na splacení více než miliardového dluhu, který na automobilku čeká. Už poslední čtvrtletí nicméně bylo z pohledu vyrobených vozů rekordní a v nejbližších týdnech by Elon Musk zřejmě skutečně mohl oznámit po dlouhé době tolik očekávaná černá čísla.
Jak ovšem ukázala nejnovější analýza společnosti Munro & Associates, která se detailně zaměřuje na výrobní procesy různých automobilek a hodnotí, kde dělají jaké chyby a kolik je to stojí, vydělávat by mohla Tesla ještě mnohem víc. Analytici v čele s uznávaným Sandy Munroem strávili podle serveru Bloomberg rozebíráním Modelu 3 neuvěřitelných 275 dní (6 600 hodin), aby zjistili, že vyrobit nejlevnější vůz od Tesly je zhruba o 2 tisíce dolarů (45 tisíc korun) dražší než podobně naceněné BMW i3.
Tesla tak má podle Munroa ještě velký prostor ke snížení výrobních nákladů a tím pádem i zvýšení marží. Zmíněných 2 tisíce dolarů je pro představu zisk, který konvenční automobilky nemají u některých menších vozů a rodinných sedanů ani na celém autě. Tesla prý zbytečně tratí peníze zejména kvůli nekonvenčním rozhodnutím jejího šéfa Elona Muska.
„Pokud by to auto vyráběl kdokoliv jiný a Elon nebyl součástí výrobního procesu, vydělávali by na něm hodně peněz,“ prohlásil Munro pro Bloomberg s tím, že Tesla se nyní učí ze stejných chyb, které jiné automobilky dělaly už před lety. Vzhledem k tomu, že Teslu jako automobilku obdivuje, nicméně Munro zaslala do rukou Elona Muska návrh 227 možných vylepšení, aby byla celá výroba efektivnější.
Munroův tým, který (vedle 400 dalších vozů) rozebral i konkurenční Chevy Bolt či BMW i3, aby měl detailní představu o tom, jak jsou vyráběna jiná elektrická auta, doporučuje například jinou konstrukci kufru, kterou nyní Tesla vyrábí z několika kusů hliníku, jež jsou snýtované a svařované. Levnější a zároveň lehčí by byla varianta ze sklolaminátu, který běžně používají jiné automobilky.
Příliš mnoho lidí v továrnách
Munro považuje za zbytečný i ocelový a hliníkový rám vespodu vozidla. Dostatečnou bezpečnost celé konstrukci prý přidává už zde přítomná baterie. Celé auto je pak kvůli rámu těžší, dražší na výrobu, ale potřebný benefit to ve výsledku nepřináší. Podle Munroovy analýzy, která nepočítá s náklady na výzkum a vývoj a inženýrství, stojí výroba Modelu 3 (který se prodává za 50 tisíc dolarů) 34 700 dolarů.
Munro odhaduje, že na nejdražším Modelu 3 by mohla mít Tesla po optimalizaci celého výrobního procesu hrubou marži přesahující 30 procent. Na nejlevnějším modelu pak 10 procent, přičemž jeho výrobní cena by se měla dostat pod 30 tisíc dolarů. Pro srovnání: Chevy Bolt má ve výrobě stát lehce přes 30 tisíc dolarů, BMW i3 pod 33 tisíc dolarů.
Celá analýza byla prováděna na voze, který z továren Tesly vycházel před několika měsíci, a vzhledem k tomu, že Elon Musk se svými kolegy neustále pracuje na vylepšování celého procesu, mnoho potenciálních problémů, které Munro ve své analýze označil, již může být adresovaných. Co však uznávaný odborník na výrobu aut považuje za další problém, který nemá tak snadné řešení, je počet zaměstnanců.
Ve své továrně ve Fremontu má Tesla zhruba 10 tisíc zaměstnanců, přičemž Toyota a GM dříve ve stejném objektu zaměstnávala pouze necelou polovinu lidí a dokázala vyrobit 450 tisíc aut ročně. Kdyby se Tesla dostala na výše zmíněnou metu 5 tisíc Modelů 3 týdně, ročně to udělá v příštím roce maximálně 350 tisíc vozidel včetně Modelů X a S. Tesla si sice na rozdíl od ostatních automobilek vyrábí i další prvky jako vlastní sedačky, ale přesto je prý 10 tisíc zaměstnanců příliš mnoho a i to pochopitelně přidává na celkové ceně.
Elon Musk má tak v následujících měsících mnoho podnětů, jak dále posouvat profitabilitu své automobilky, o kterých může přemýšlet.
Foto: Tesla