Boj proti jednorázovým plastům má nový terč. Papírové kelímky nejsou tak ekologické, jak by se mohlo zdát

Michal MarekMichal Marek

coffee-cups
0Zobrazit komentáře

Ochrana přírody, udržitelný rozvoj či třeba znečištění oceánů je čím dál zvučnějším tématem. Média i širší společnost se environmentálními otázkami zabývají stále častěji a symbolem celé problematiky se stává plastový odpad. Nejvíce pozornosti se dostává PET lahvím, brčkům a dalším jednorázovým produktům, kterých lidstvo denně produkuje enormní množství. Do popředí se ale nyní dostávají také jednorázové kelímky na kávu.

Kelímky z papíru jsou dlouhodobě považovány za menší zlo než kelímky plastové. Jenže ani s papírovými kelímky to není právě jednoduché. Lze je sice vyrábět z recyklovaného papíru, nebo k výrobě papíru využívat dřevo z trvale udržitelných lesů, ale vnitřek kelímku je vždy potažen plastovou folií, která dělá kelímek vodotěsným.

Papírové kelímky se dají i přesto recyklovat. Bylo by ale nutné je shromažďovat zvlášť a dopravit do specializovaných zařízení, ve kterých jsou schopní plast od papíru oddělit. To vede k tomu, že většina kelímků skončí v komunálním odpadu, a to bohužel i v případech, kdy je lidé poctivě vytřídí.

black-coffee-cup

V Evropě se proto začala objevovat řada iniciativ, které proti papírovým kelímkům bojují. Ve Spojeném království například Starbucks za papírové kelímky účtuje poplatek („daň“) ve výši pěti pencí. Britští zákonodárci navíc plánují, že by do pěti let přistoupili k plošnému zdanění kelímků, nebo dokonce jejich celkovému zákazu, pokud nedojde k naplnění vytyčených cílů pro recyklaci těchto kelímků. Aktuálně je totiž v Británii úspěšně recyklován jen 1 z 25 kelímků.

Globální boj

O podobných opatřeních v podobě zdanění či zákazu se mluví i v Evropském parlamentu, píše deník The Wall Street Journal. Na jeho půdě již byl ostatně nedávno odhlasován zákaz jednorázových plastových produktů, jako jsou příbory, brčka či tyčky do uší. Kelímky na kávu jsou tedy logickým dalším krokem.

Ve Spojených státech již také začínají se zákazy plastových brček a počátky boje s plastem lze registrovat i v Číně, která zakázala import plastového odpadu. Eliminaci jednorázových plastů doporučil v červnu tohoto roku také australský senát, který se jich chce zbavit do roku 2023. Tchaj-wan si pak stejný cíl vytyčil k roku 2030.

Možná důležitější než pomalá a těžkopádná řešení na úrovni národních států či jejich společenství ale je, že proti zbytečnému zahlcování planety jednorázovými plastovými produkty začaly bojovat i soukromé firmy. Například skupina Goldman Sachs zavedla zákaz papírových kelímků ve všech svých amerických kancelářích, přičemž v Evropě, na Středním východě a v Asii již zákaz platil dříve. Americkým zaměstnancům skupiny přišel v říjnu e-mail s pokynem, ať si do práce přinesou vlastní hrnečky. Ve zprávě stojí, že region, ve kterém žijí, za rok spotřebuje více než 8 milionů kelímků.

disposable_cup_name1

Potíž s jednorázovými kelímky je také v tom, že káva ohromně roste na popularitě. Jen mezi lety 2012 a 2017 se ve Spojených státech zvýšil počet kaváren o 16 procent. Ve Spojeném království se pak dle výzkumné agentury Mintel množství kaváren zvýšilo dokonce o 28 procent, což vede k produkci miliard kelímků.

Půl miliardy recyklovaných kelímků ročně

Kávu lidé hned tak pít nepřestanou a spoléhat se nedá ani na to, že bychom si zvykli nosit s sebou všude hrneček. Například Starbucks proto interně testuje plně kompostovatelný kelímek bez oné plastové vrstvy. Vývoji speciálního kelímku se věnuje i třeba britský startup Frugalpac, který pracuje na tom, aby bylo možné snadno oddělit vodotěsnou vrstvu a byla tedy eliminována potřeba využívat k recyklaci kelímku specializovaná zařízení. Problém ovšem je, že takový kelímek je aktuálně dvakrát dražší než kelímek Starbucksu.

Příjemné je, že kavárny postupně začínají nabízet slevu, pokud si zákazník přinese vlastní kelímek. Konzumenty kávy tak již k využívání vlastních hrnečků nemotivuje jen jejich vlastní ohleduplnost, ale čím dál častěji i finanční pobídka. Například Costa Coffee pak naopak finančně podporuje firmy zajišťující svoz odpadu, aby je motivoval ke svážení vytříděných kelímků, a ve svých kavárnách přijímá i kelímky od konkurence. Od roku 2020 chce navíc tento řetězec, jehož akvizici oznámil v srpnu nápojový gigant Coca-Cola, recyklovat 500 milionů kelímků ročně.

bill-gates-toilet2

Přečtěte si takéBill Gates investoval do toalet, které transformují exkrementy do čisté vody, hnojiva i elektřinyBill Gates investoval do toalet, které transformují exkrementy do čisté vody, hnojiva i elektřiny

Ačkoli bylo již zmíněno, že se v Británii recykluje jen 1 kelímek z 25, i tak se dá hovořit o úspěchu a rychlém zlepšování situace. Ještě v roce 2016 totiž recyklací prošel jen 1 kelímek ze 400. Nyní je po Spojeném království na 4,5 tisíce míst, kde lze kelímky odevzdávat k recyklaci, a odhaduje se, že příští rok bude již recyklován každý dvanáctý kelímek.

starbucks-coffee-cup

To ovšem nestačí a do budoucna by dle Colleen Chaphamové, šéfky oddělení Starbucks pro globální odpovědnost, bylo potřeba eliminovat jednorázové kelímky úplně. To ovšem není tak jednoduché, protože návyky spotřebitelů se mění jen velice pomalu.

Navzdory ambiciózním slibům, které Starbucks čas od času pronáší, jen 1,8 % nápojů je v amerických kavárnách Starbucks servírováno v jiných než jednorázových kelímcích. Ve Velké Británii, kde se za jednorázový kelímek platí 5 pencí, využije jiný než jednorázový kelímek 5,8 % uživatelů (oproti 2,2 % před zavedením poplatku). Čísla vychází z dat sbíraných ve 35 londýnských kavárnách.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Elon Musk definitivně končí v čele správní rady Tesly. Nahrazuje ho Robyn Denholmová

robynelon
0Zobrazit komentáře

Kolem kalifornské automobilky Tesla, která se soustředí výhradně na elektromobily, se toho děje v posledních měsících opravdu požehnaně. Negativní zprávy ohledně sporů s regulatorními orgány, ze kterých si šéf Tesly i samotná firma odnesli každý po 20 milionech dolarů pokuty, vystřídaly pozitivní výsledky za poslední kvartál, ve kterém Tesla zaznamenala svůj historicky největší čistý zisk.

Spor s americkou Komisí pro cenné papíry a burzu (SEC), do kterého se Tesla a Musk dostali kvůli mylným informacím ohledně možného převodu Tesly na soukromou společnost, má nicméně ještě svou dohru. Kromě zmíněné dvacetimilionové pokuty pro samotnou automobilku i Elona Muska se musel šéf Tesly vzdát svého křesla v čele správní rady společnosti.

Posledních několik týdnů za něj tak kalifornská firma hledala náhradu mezi nezávislými kandidáty i stávajícími členy představenstva a nyní oznámila výsledek svého hledání. V čele správní rady Tesly nově usedne Rubyn Denholmová, která v samotném boardu Tesly figuruje již od roku 2014. Nahradí tak Muska ve všech jeho původních pravomocech.

CEO Tesly Elon Musk

Denholmová byla do své funkce nominována okamžitě s tím, že do 6 měsíců nastoupí na plný úvazek, což jí ročně zajistí 8 tisíc kusů akcií Tesly spolu s platem 300 tisíc dolarů, tedy něco přes 6,7 milionu korun před zdaněním, jak potvrdil server CNBC. Rubyn Denholmová aktuálně stále působí jako finanční ředitelka a šéfka strategie v telekomunikační firmě Telstra, ve které má půlroční výpovědní lhůtu.

josef-matejka-nextech-ventures

Přečtěte si takéJosef Matějka investoval další miliony korun do českého marketingového nástroje LafluenceJosef Matějka investoval další miliony korun do českého marketingového nástroje Lafluence

Tesla zároveň ve svém oznámení obměny vedení představenstva zmínila, že bude Musk maximálně nápomocen při jakýchkoliv problémech a osobně dohlédne na hladký průběh přechodu. Denholmová nicméně není v automobilovém odvětví žádným nováčkem, již dříve působila například v automobilce Toyota, převážně na poli správy financí a plánování. „Robyn má množství zkušeností z technologického i automobilového světa a v průběhu let zásadním způsobem dopomohla Tesle stát se výdělečnou společností,“ dodává Elon Musk.

tesla-Model 3 Performance – Red Turn

Pozitivní finanční projekce

Ještě před pár týdny to s Teslou vypadalo nejasně, blížily se největší splátky úvěrů a firma měla finanční rezervy tak tak na udržení chodu. Musk i celý tým nicméně překvapil a v minulém čtvrtletí dodal celkem 55 065 kusů Tesly Modelu 3, tedy třikrát více než v předchozím kvartálu, a celkově jich za rok má vyrobit bezmála 340 tisíc kusů.

Díky tomu Tesla dokázala navýšit své finanční rezervy o 731 milionů dolarů na 2,9 miliardy, což jí pomůže se splacením více než miliardového závazku během několika příštích měsíců. Zisk společnosti se přehoupl přes 312 milionů dolarů při obratu 6,8 miliardy, což bylo vysoko nad očekáváním analytiků a investorů. Zásadní podíl na zisku má samozřejmě Model 3, u kterého se Tesle dokázalo nastavit čistou marži na průměrných 20 procent, a to se snížením odpracovaných hodin ve výrobě.

V USA se prodejům daří také kvůli končícímu státnímu zvýhodnění, díky němuž si lze podstatnou část z ceny vozu odečíst z daní, a to konkrétně 7 500 dolarů (170 tisíc korun). V prvních 6 měsících roku 2019 to už bude jen polovina, druhé pololetí se pak sníží o dalších 50 procent. V příštím roce ovšem má Tesla začít nabízet i nejlevnější variantu Modelu 3 s cenovkou 35 tisíc dolarů, kterou Musk sliboval už při prvním uvedení zatím nejmenšího elektromobilu Tesly.

tesla-modelc-semi-models-modelx

Tesla Model 3, Model S, Model X a chystaný nákladní automobil Semi

Zajímavostí je, že hodnota Tesly po strmém růstu ceny akcií překročila na chvíli tradiční německou automobilku BMW. Aktuální valuace Tesly je 59,7 miliardy dolarů, zatímco tržní kapitalizace BMW činí 60 miliard – ještě v průběhu týdne byl tento poměr 59 vs. 55 miliard. Oproti Tesle nicméně německá automobilka vyrobí a doručí k zákazníkům téměř šestkrát více automobilů. Zároveň investuje množství prostředků do své elektrické divize.