Startup Rivian představil elektrický pick-up, který zvládne stovku za 3 vteřiny. Na trh dorazí do dvou let

Jiří SvobodaJiří Svoboda

rivian-pickup-electric

Foto: Rivian

Rivian R1T

0Zobrazit komentáře

Trh s elektromobily se posouvá mílovými kroky takřka každý den, a proto není zvláštností, že ze startupového šera vynořují neustále nové entity, které chtějí určitou oblast dopravy přetvořit k lepší, většinou elektrické budoucnosti. Jednou z takových je i americká firma zvaná Rivian, která se zaměřuje na plně elektrické pick-upy a SUV.

Přestože tato kalifornská značka byla založena již v roce 2009 absolventem prestižní MIT, veřejnosti se poprvé ukázala až minulý rok a nyní se představila i na známé výstavě LA Auto Show. Objekty zájmu jsou Rivian R1T, futuristický pick-up, který by se měl začít sériově vyrábět už za dva roky, a jeho sourozenec Rivian R1S, sedmimístné SUV, které je už teď přezdíváno elektrický Land Rover, a to kvůli svému nápadně podobnému vzhledu.

Dle odhalených informací pick-up R1T nabídne v první řadě zajímavé jízdní vlastnosti a dojezd. Ten by měl na jedno nabití činit 230 až 400 mil (370 až 644 km) v závislosti na konfiguraci, přičemž dokáže zrychlit z nuly na sto za 4,9 až 3 sekundy, opět v závislosti na konfiguraci. To je na auto, které má vážit 3,5 tuny a bude schopno uvést 800 kg nákladu a utáhnout 5 tun, velmi dobrý výkon.

rivianRT1

Foto: Rivian

Rivian R1T

Jak už je pro dnešní dobu typické, RT1 má být prošpikováno nejrůznějšími technologiemi včetně patnáctipalcového displeje na palubní desce, LIDAR senzorů či precizní GPS technologie, což by mělo umožnit jízdu bez aktivního držení volantu. Do budoucna by však měl být autonomní software natolik dokonalý, aby například potkal řidiče na konci trasy jeho cyklistické vyjížďky nebo pěší tůry.

jakub-kabrt

Přečtěte si takéČeský startup na online prodej aut Carismo získává desítky milionů korun od Jiřího JirovceČeský startup na online prodej aut Carismo získává desítky milionů korun od Jiřího Jirovce

Cenově začíná Rivian RT1 na 69 tisících dolarů (přes 1,5 milionu korun), avšak může se vyšplhat až na 100 tisíc dolarů. V ceně ho tak lehko předčí většina konkurentů se spalovacími motory, nicméně tvůrci slibují další sadu funkcí, které jiné pick-upy nabídnout nemohou. Použití baterií a čtyř elektromotorů dovoluje všechno potřebné rozložit do podvozku, a tak vzniká enormní prostor jak vpředu, tak vzadu a zároveň na speciálním místě před zadními koly, kam lze umístit věci jako lyže, kládu dřeva nebo rybářský prut.

2018_11_B.-Rivian_R1T_Gear_Tunnel_2

Foto: Rivian

Úložný prostor před zadními koly

RT1 však navzdory efektnímu vstupu do automobilového průmyslu není jediný připravovaný vůz svého druhu. Zhruba ve stejné době jako Rivian slibují začátek produkce plně elektrických pick-upů také společnosti Havellar, Atlis Motor Vehicles, Bollinger Motors a v neposlední řadě Tesla Elona Muska, která záměr vytvořit pick-up zmínila už v dubnu 2017.

„Elektrický Land Rover“

Jen dva dny po odhalení RT1 se navíc Rivian pochlubil s druhým konceptem, tentokrát již konvenčněji vypadajícím sedmimístným SUV. Na trh by měl přijít v druhé polovině roku 2020 a jeho cena bude začínat na zhruba 73 tisících dolarů (přes 1,6 milionu korun). Dle bateriové konfigurace jeho dojezd bude opět činit mezi 390 až 660 kilometry. Stejně jako RT1 bude mít podvozek plný baterií, to znamená, že bude mít zhruba 330 litrů prostoru pod kapotou. RS1 i RT1 jsou v mnoha ohledech podobné vozy, a proto i jejich společná výroba bude levnější.

2018_11_C.-Rivian_R1S_Interior_Cutaway

Foto: Rivian

Interiér Rivian R1S

2018_11_A.-Rivian_R1S_Front

Foto: Rivian

Rivian R1S

2018_11_A.-Rivian_R1T_Interior_Front

Foto: Rivian

Interiér Rivian R1T

2018_11_I.-Rivian_R1T_Beach_2

Foto: Rivian

Rivian R1T