Technologický obr SoftBank chystá největší IPO v japonské historii. Chce vybrat 21 miliard dolarů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

softbank-masayoshi-son

Šéf SoftBanku Masayoshi Son

0Zobrazit komentáře

Na akciových trzích se schyluje k velké události. Japonský technologický gigant SoftBank oznámil, že se v prosinci chystá vstoupit se svou telekomunikační divizí na Tokijskou burzu, a to ve velkém stylu. Zakladatel SoftBanku Masajoši Son chce během IPO vybrat 2,4 bilionu japonských jenů, což je 21,1 miliardy dolarů. Pokud se to povede, bude se jednat o největší japonskou první veřejnou nabídku akcií v historii. Celosvětově naposledy více peněz vybral čínský Alibaba v roce 2014.

Japonská technologická firma, která ovládá obří telekomunikační byznys a také stále významněji investuje do firem a startupů po celém světě, hodlá při IPO nabídnout 1,6 miliardy akcií při ceně 1 500 jenů za kus. Celkově tak plánuje vybrat téměř 490 miliard korun. Obchodovat se začne 19. prosince a při této ceně by celková hodnota IPO překonala výsledek jiné japonské telco společnosti NTT z roku 1987.

Právě akcie své telekomunikační divize chce Masajoši Son na burze nabídnout, protože chce SoftBank definitivně přetvořit na globální investiční firmu, která dnes drží významné podíly v úspěšných startupech jako Uber, Slack či WeWork. Vstup na burzu by velkou firmu rozdělil na dvě, přičemž investoři by si mohli snadno vybrat mezi telco a investičním byznysem, v němž nechybí například významný podíl v čínském obrovi Alibaba.

alibaba-office-hq1

Sídlo čínského giganta Alibaba, v němž drží SoftBank téměř 30% podíl

Jak informuje server Bloomberg, SoftBank chce dle svého prospektu potenciální akcionáře přilákat na výplatní poměr dividend ve výši 85 procent čistého příjmu. To by vzhledem k čistým příjmům firmy z loňského fiskálního roku představovalo téměř 5% výnos z uvedené hodnoty IPO.

Přeorientování se na technologické investice nejsou u SoftBanku žádným překvapením. Jednašedesátiletý Masajoši Son, jehož majetek je odhadován na 23 miliard dolarů, historicky úspěšně investoval například právě do Alibaby nebo Yahoo a jeho Vision Fund se 100 miliardami dolarů je největší technologický investiční fond v historii. Son má navíc plán, že podobně velký fond bude vytvářet každé dva až tři roky.

moderator-cina-mm1

Přečtěte si takéV Číně vytvořili digitálního moderátora, který díky umělé inteligenci vypadá a moderuje jako člověkV Číně vytvořili digitálního moderátora, který díky umělé inteligenci vypadá a moderuje jako člověk

Nedávno ostatně SoftBank vložil další miliardy dolarů do čínského startupu ByteDance, který se díky tomu stal nejhodnotnějším startupem na světě. Na prvním místě vystřídal již zmíněný americký Uber, v němž SoftBank rovněž drží významný podíl. V souvislosti s japonským gigantem se však v poslední době hodně mluvilo také o jeho propojení se Saúdskou Arábií, která díky svým takřka neomezeným finančním prostředkům podporuje zmíněný Vision Fund desítkami miliard dolarů.

softbank-robot-pepper

SoftBank se svou divizí SoftBank Robotics vyvíjí také chytré roboty

Když se v říjnu objevila informace, že blízkovýchodní království stojí za zmizením a následnou vraždou saúdskoarabského novináře Džamála Chášukdžího, který se měl zprotivit tamnímu režimu, začalo se spekulovat o tom, co bude s pumpováním královských peněz do světa dál. Saúdská Arábie využívá zejména prostředky svého státního investičního fondu, ale SoftBank, podobně jako mnohé jiné velké firmy, se napojení na lukrativního partnera vzdát nechce.

Český fintech Trisbee nabral prvních 6 milionů korun. Obchodníkům nahrazuje terminál mobilní aplikací

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

trisbeefounders

Foto: Trisbee

Zakladatelné Trisbee František Havlín a Matěj Turek

0Zobrazit komentáře

Platit dnes kartou je v Česku považováno za standard i v kamenných prodejnách, restauracích a zkrátka všude, kde k platebnímu styku dochází. Zejména pro menší obchody a drobné živnostníky ale může často představovat pořízení platebního terminálu příliš vysokou zátěž, což chce řešit český fintech startup Trisbee. Ten začíná na své plány vybírat první miliony korun.

Startup Trisbee vytváří mobilní aplikaci, se kterou mohou obchodníci přijímat platby kartou, aniž by k tomu potřebovali klasický terminál. Platba kartou totiž díky Trisbee proběhne virtuálně, jako když nakupujete na internetu. Obchodník i zákazník jen musí mít nainstalovanou mobilní aplikaci. Tu v současnosti využívá 200 obchodníků a 2 500 uživatelů a na další rozvoj již český startup Františka Hlavína a Matěje Turka vybral celkem 6 milionů korun.

Jedná se o shrnutí celkem tří pre-seedových investic, přičemž jedna z nich byla završena tento týden. Celkem 3 miliony korun do Trisbee vložilo několik domácích angel investorů, jejichž jména ovšem startup nezveřejnil. Předtím během posledního roku přidali celkem 3 miliony korun taktéž Petr Bartoš, Filip Hejduk, Zdeněk Šolle či estonský akcelerátor Startup Wise Guys.

trisbee-iphone

Foto: Trisbee

Mobilní aplikace Trisbee

Celkem šest milionů korun posouvá hodnotu Trisbee podle jeho zakladatelů na desítky milionů korun s tím, že si František Havlín a Matěj Turek ve firmě nadále ponechají nadpoloviční většinu (62 %). Zbylých 38 % se rozdělí mezi dalších sedm podílníků s tím, že by v blízké době měl do Trisbee dorazit další a významnější investor, tentokrát už se seedovou investicí. Podle Matěje Turka již český fintech jedná s několika domácími i zahraničními fondy.

josef-matejka-nextech-ventures

Přečtěte si takéJosef Matějka investoval další miliony korun do českého marketingového nástroje LafluenceJosef Matějka investoval další miliony korun do českého marketingového nástroje Lafluence

Získanými penězi chce Trisbee rozvíjet svou základní myšlenku, kterou je nabídnutí jednoduché a praktické platební metody bez fixních poplatků. Aplikaci si mohou obchodníci stáhnout zdarma a z každé platby si pak Trisbee vezme 1,9 % jako provizi, jiné poplatky nejsou. To je často mnohem méně, než kolik musí obchodník odvést bance, když od ní má terminál. Zákazník ale potřebuje mít aplikaci taktéž nainstalovanou a mít v ní zadanou svou platební kartu.

baugruppe9

Přečtěte si takéUtopie baugruppe. Život ve vlastním domě, který není jen pro měUtopie jménem baugruppe. Představa života ve vlastním domě, který není jen pro mě, Čechy zatím spíše děsí

Trisbee se svým řešením necílí jen na obchody jako takové, ale také na řemeslníky, stánkaře, designéry či freelancery, kteří čas od času potřebují například u klienta něco proplatit, ale dosud nemohli bezhotovostní platbu kartou využít. Zároveň Trisbee nabízí i možnost posílání peněz mezi přáteli, kteří mají mobilní aplikaci nainstalovanou, ale i při těchto platbách mezi sebou se strhne tomu, který peníze zasílá, poplatek ve výši 1,9 %.

trisbee-web

Vedle rozvoje samotné služby chce Trisbee vybrané peníze použít také na personální posílení a oslovování nových zákazníků. „Síť Trisbee se v posledních měsících zdvojnásobila a v následujícím období bude růst podobným tempem. Posílit proto chceme jak v oblasti vývoje, tak v oblasti propagace produktu a péče o zákazníky. Prioritou je jednoznačně rozšíření sítě obchodníků a uživatelů,“ říká František Havlín. Cílem je během příštího roku získat tisíce nových obchodníků a desítky tisíc uživatelů.