Donáškový startup Postmates začne rozvážet zboží s autonomním robotem. V Česku je testoval i Rohlik.cz

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

postmates-robot
0Zobrazit komentáře

Dovážení zboží pomocí autonomních dronů je stále větší téma, jak se jednotlivé služby neustále posouvají a zlepšují svou logistiku. Ostatně největší český online supermarket Rohlik.cz už před více než dvěma lety v Praze chytrého robota, který by rozvážel jeho potraviny, testoval. Americký startup Postmates podobný stroj v příštím roce nasadí do ostrého provozu.

Donáškový startup Postmates, jehož hodnota se po letošních investicích přehoupla přes 1 miliardu dolarů, představil autonomního doručovacího robota Serve, které v roce 2019 vypustí do ostrého provozu. Postmates se zaměřují na zboží všeho druhu, nejen potraviny, a malý pojízdný robot, který připomíná mimoně z animovaného filmu Já, padouch, by tedy měl naložit cokoliv.

Do svého úložného prostoru Serve schová přes 20 kilogramů nákladu a díky vestavěné baterii má ujet až 50 kilometrů na jedno nabití. Podle Postmates je to ideální stav na doručení zhruba 12 dodávek denně. Pro orientaci na ulici využívá Serve sensory lidar a nahoře má pak světelný prstenec, kterým dává najevo, kam se bude pohybovat, aby měli kolemjdoucí přehled.

postmates-robot

Veškeré tyto technologie navíc doplňují obří pohyblivé oči, připomínající kreslené postavičky, které také lidem kolem naznačí, kam se bude doručovací robot pohybovat. Prozatím však nepůjde o zcela autonomní jízdu, ale na dálku ho bude monitorovat lidský operátor. Postmates totiž tímto robotem alespoň prozatím rozhodně nechtějí nahrazovat své lidské kurýry.

Plán Postmates je takový, že naopak díky podobným robotům dokáže firma doručit ještě více objednávek, přičemž robot nezastane jen samotné doručení až ke dveřím, ale může také například více využíván také v místech, kde by kurýři jinak složitě a dlouze parkovali a podobně. Při testování v několika amerických státech se prý Postmates potvrdilo, že kurýři o svou práci nepřišli, ale celkově se především ve špičce prodalo a doručilo více zboží.

mana-1

Přečtěte si takéČeské funkční jídlo MANA představilo ochucené verze svých drinkůČeské funkční jídlo MANA představilo ochucené verze svých drinků

Robot Serve se začne v ulicích vybraných amerických měst objevovat v příštím roce a začít by se mělo v Los Angeles. Startup Postmates nicméně není zdaleka jediným, kdo na podobných robotech pracuje. Dříve spolupracoval s firmou Starship Technologies, která má nyní vlastní a velmi podobný produkt. Starship Technologies jednak letos získali novou investici ve výši 25 milionů dolarů a především jde o roboty, které v Praze před dvěma lety krátce testoval i Rohlik.cz.

Tomáš Čupr s robotem od Starship Technologies v roce 2016

Zakladatel a šéf Rohlik.cz Tomáš Čupr sice tehdy předvídal, že podobní roboti budou s nákupními taškami v Česku jezdit už velmi brzy, což se nakonec nestalo, ale americký startup Postmates ukazuje, že v autonomních (nebo prozatím minimálně poloautonomních) robotech může být v doručovacích službách budoucnost. Představují totiž ideální řešení pro malé a rychlé nákupy, které jsou na obsluhu s běžným kurýrem a vozem nerentabilní.

Ochrana přírody přes inkoust. Francouzský designér navrhuje ekologická loga firem

Filip HouskaFilip Houska

coca-cola-bottle
0Zobrazit komentáře

Apple, Coca-Cola, McDonald’s nebo Nike. Všichni tito nadnárodní giganti denně po celém světě prodají miliony svých produktů, což současně znamená, že denně odbaví i miliony obalů, v nichž jsou produkty zákazníkům doručovány. Mnozí si to nemusí vůbec uvědomovat, ale každý takový obal prochází specifickými výrobními procesy, které zatěžují životní prostředí.

Ať už jde o zpracování surového materiálu, navrhování výsledného designu nebo pouhý tisk loga dané značky na krabici, potažmo PET lahev či sklenici. A právě na tento aspekt se před časem začal zaměřovat francouzský designér Sylvain Boyer. Jeho první impuls k zamyšlení nad ekologičtějším tiskem log přišel v momentu, kdy tvořil narozeninovou pozvánku pro svou dceru.

Jakmile si ji totiž chtěl nechat vytisknout, zjistil, že si firmy účtují poměrně vysoké částky za drobnost, jakou je potisk kusu papíru. Po menší rešerši zjistil, že to není jen byznysovým nastavením daného tiskařství, ale také celkovým procesem, který samotnému tisku předchází. Všechny křivky a barvy něco stojí a i když jsou to jednotkově zanedbatelné částky, při desítkách či stovkách milionech kusů jde o výraznější sumu.

mcdonalds_cc

Tím klíčovým faktorem však nebyly jen finance, ale zejména také samotný výrobní proces. S každou kapkou inkoustu se musí logicky spustit tiskárna (případně další doplňková zařízení), s čímž roste spotřeba energie a vody, tudíž i zatížení planety. Pokud se tento princip aplikuje například na The Coca-Cola Company, která má produkovat až astronomických 1,9 miliardy nápojů denně, je jasné, kam Boyer odkazoval. Rozhodl se proto založit agenturu, která by tento problém mohla alespoň částečně řešit, a nazval ji Ecobranding.

Jejím zaměřením je úprava stávajících log firem do podob, na jejichž tisk se využije až o několik desítek procent méně inkoustu, aniž by se nějak kriticky změnil jejich původní design. Zajímavě to startup interpretuje na logách masově známých společností jako Starbucks, H&M, Coca-Cola, McDonald’s, Apple nebo UPS, které byly pro účely propagace této ekologičtější a finančně méně náročnější vize změněny.

ecobranding_cc

Ačkoliv je na první pohled patrné, že loga prošla menší grafickou inovací v podobě odstranění některých barevných výplní, stále jsou snadno rozpoznatelná a běžná veřejnost si je okamžitě dokáže spojit s danou firmou.

Od skeumorfismu přes plochý design po ekoverze

Ecobranding bere celý proces zjednodušování firemních log k pozitivnější budoucnosti životního prostředí jako další fázi grafického rozhraní. Před přibližně osmi lety byl totiž velmi populární takzvaný skeumorfismus, tedy princip, kdy se realisticky imitovaly prvky ze skutečného světa do digitální a tištěné podoby. Výrazněji to například dříve prosazoval i Apple v operačním systému iOS, kdy ikony jednotlivých aplikací vycházely z 3D pojetí a snažily se být co nejblíže realitě.

billgates

Přečtěte si takéGates, Bezos a Bloomberg investovali 26 milionů dolarů do tajemného energetického startupu holdingu AlphabetGates, Bezos a Bloomberg investovali 26 milionů dolarů do tajemného energetického startupu holdingu Alphabet

Po tomto trendu následoval plochý design, který od skeumorfismu zásadně odstupuje a naopak sází na jednoduchost a přímočarost. A další fází má být dle startupu právě tento „ecobranding“, který se bude zaměřovat na co nejzelenější přístup s minimálním dopadem na životní prostředí, a to jak v printu, tak v digitálních rozhraních (čímž se Ecobranding ostatně také zabývá a snaží se navrhovat grafická řešení pro šetrnost displejů a spotřeby baterie).

ios_cc

Skeumorfismus u iOS 6, poslední verze iOS, která toto rozhraní nabízela

Ambiciózní iniciativa bez jasných výsledků

I když je ekologická transformace korporátních log zajímavým nápadem, nelze spoléhat na to, že se uchytí. Oproti dalším plánům, jak chránit planetu (od nápadité recyklace bramborových slupek po komplexní čistění oceánů), zatím nemá jasně nastavený systém a je ve hvězdách, zdali firmy na tuto „výzvu“ přistoupí. Zejména tedy ty velké, jejichž produkty jsou k dostání prakticky na každém rohu.

Dept Q

Přečtěte si takéNa Netflixu vyšla skvělá krimi novinka od tvůrce Dámského gambituNa Netflixu vyšla novinka od tvůrce Dámského gambitu. Oddělení Q je skvělá kriminálka o duši detektiva

Na druhou stranu Nike, gigant na poli sportovního oblečení a doplňků, již před několika lety zveřejnil zprávu, ve které hodnotí používané materiály a jejich barevná provedení ve spojitosti se zatížením životního prostředí, tudíž se možná takový krok v hlavách výkonných pracovníků nadnárodních společností přeci jen honí.

cocacola_cc

Ekologické logo Coca-Coly v praxi. Vynecháním částečné výplně má ušetřit až 13 % inkoustu