Výrobce Mercedesů nakoupí bateriové články za 20 miliard eur a představí 130 elektrických vozů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

mercedes (1)
0Zobrazit komentáře

Jeden ze světově největších výrobců automobilů, německá společnost Daimler, se naplno chystá pustit do elektrické revoluce. Od konceptů budoucích automobilů se tak přiklonila ke konkrétním krokům a prohlásila, že do roku 2030 nakoupí bateriové články v hodnotě 20 miliard eur, respektive 515 miliard korun. Chce tak podpořit zejména flotilu svých hybridních a elektrických vozidel.

Společnost, pod níž patří mimo jiné slavný Mercedes-Benz, odmítla říct, jaká či jaké společnosti tento obří kontrakt obdrží. Jak uvedla agentura Reuters, Daimler už má kontrakty s korejskou SK Innovation, LG Chem a čínskou CATL

Jedná se již o několikátý přímý dopad aféry Dieselgate na německé automobilky. Ostatně definitivní sbohem dalo dieselovým motorům Porsche a Volkswagen, avšak konkrétní kroky směrem k elektrifikaci podnikají takřka všichni němečtí výrobci. Volkswagen zároveň v létě oznámil, že do vývoje nové generace baterií investuje 34 miliard eur, a to už do roku 2022.

Nakoupené bateriové články budou v rámci Daimleru postupně použity na produkci celkem 130 plně elektrických a hybridních modelů osobních a nákladních automobilů, autobusů či užitkových vozů. Zároveň začne Daimler budovat síť továren v Německu, Číně, Thajsku a Spojených státech, které se budou specializovat právě na sestavování baterií.

i4

Přečtěte si takéBMW investuje 200 milionů eur do produkce nového plně elektrického sedanu i4BMW investuje 200 milionů eur do produkce nového plně elektrického sedanu i4

S razantně se zvyšujícím počtem elektromobilů také stoupá spotřeba kovů potřebných na výrobu bateriových článků, a tak se inženýři Daimleru zaměřují i na to, jaké materiály budou používat. V nejbližší době se bude jednat o baterie ze 60 % z niklu, 20 % kobaltu a 20 % manganu, avšak kobalt a mangan jsou vzácné a tudíž drahé kovy. Ve vývoji jsou tak články z 80 % obsahu lithia, experimenty však probíhají i s články, kde je 90 % lithia, 5 % manganu a 5 % kobaltu či takové, kde není potřeba vůbec žádný kobalt.

Der neue Mercedes-Benz EQC – der erste Mercedes-Benz der Produkt- und Technologiemarke EQThe new Mercedes-Benz EQC – the first Mercedes-Benz under the product and technology brand EQ

Mercedes-Benz EQC

Od SUV po autobus

Konkrétní výsledky elektrické revoluce v podání osobních aut Daimleru uvidíme už příští rok, kdy se na trh dostane model Mercedes Benz EQC, jež má konkurovat Audi e-tron. Toto plně elektrické SUV by mělo na jedno nabití ujet až 450 kilometrů a z deseti na osmdesát procent baterie se nabije za čtyřicet minut. O rok později pak přijde i kompaktnější model EQA.

Elektrických verzí se však dočkají takřka všechny produktové řady Mercedesu. Letos se k prvním zákazníkům dostal nákladní elektromobil Mercedes-Benz eActros, jehož nevýhodou je však relativně malý dojezd, který činí pouze 200 kilometrů. V příštím roce se na trh dostanou také elektrické verze populárních nákladních modelů Vito a Sprinter či autobus Citaro.

mercedes (4)

Mitsubishi, jakožto další značka operující pod Daimlerem, se chystá na tvorbu modelu E-FUSO Vision One, nákladního vozu s dojezdem 350 kilometrů. Jiná ikonická značka, která patří pod tento koncern, Smart, přijde taktéž s plně elektrickým městským vozidlem. Model Smart EQ fortwo už brázdí silnice a v přípravě jsou jeho další futuristické variace.

O něco dále do budoucnosti se Mercedes-Benz dívá s více futuristickými modely užitkových vozů. Koncepty Vision Van a Mercedes-Benz Electric Truck nenavazují na žádnou produktovou řadu a silnice mají brázdit začátkem příští dekády.

mercedes (2)

Mercedes-Benz Electric Truck

mercedes (3)

Mercedes-Benz Vision Van