Airbnb kupuje dánský startup Gaest a začne pronajímat také prostory pro firemní meetingy a workshopy

Michal MarekMichal Marek

gaest1
0Zobrazit komentáře

Pravděpodobně každý startup na světě chce růst a výjimkou samozřejmě nejsou ani ty největší. Každá taková firma má v zásadě dva možné způsoby škálování svých služeb. První možností je zkrátka získávat stále nové zákazníky (například expanzí do dalších regionů), čímž firmě přirozeně rostou i tržby. Druhou možností je rozšiřovat rozsah svých služeb a zasahovat do dalších oblastí trhu, které jsou obvykle příbuzné onomu původnímu podnikatelskému záměru.

A právě s druhou cestou souvisí poslední nákup Airbnb. Zdaleka nejznámější zprostředkovatel krátkodobých pronájmů ohlásil akvizici menšího dánského startupu Gaest, který se specializuje na zprostředkovávání prostor pro různé firemní akce.

Gaest je startup z dánského Aarhusu, který vznikl v roce 2015 a v rámci fundraisingu získal 3,5 milionu eur. Nyní firma přejde pod křídla Airbnb a časem bude její nabídka pravděpodobně integrována coby součást webového portálu Airbnb. Miliardový startup nicméně prozatím slíbil, že do blízké budoucnosti si Gaest.com zachová jak svůj název, tak i samostatnou webovou stránku s rezervačním systémem.

gaest2

Dánský Gaest se specializuje na zprostředkování krátkodobého pronájmu prostor pro firemní teambuildingy, výjezdní zasedání či různé konference a trh ukazuje, že tato oblast pronájmu prostor skýtá velký potenciál. Životní styl a pracovní rutiny se mění a poptávka po různých kancelářských i nekancelářských prostorách pro firemní zaměstnance a freelancery dramaticky stoupá. Důkazem je mimo jiné vysoký nárůst popularity tzv. coworkingů, které i v Praze rostou jako houby po dešti.

Trh o velikosti 400 miliard dolarů

Velkou víru v trh s prostory pro práci a pracovní vyžití má i CEO společnosti Breather, která v deseti světových metropolích včetně New Yorku, San Franciska, Los Angeles či Londýna nabízí stovky míst. „Odborníci předpovídají, že minimálně 30 % všech městských kancelářských prostor včetně zasedacích místností bude poskytováno v následujících 5 až 10 letech coby služba. Poslední akvizice Airbnb reflektuje, jakou tato místa nabízí příležitost,“ popsal magazínu Skift CEO Breatheru Bryan Murphy.

Vstup tak velkého hráče, jakým je Airbnb, může posuny na trhu ještě urychlit, myslí si Ciaran Delaney, který je šéfem a zakladatelem platformy MeetingsBrooker. Jeho startup se sídlem v Dublinu je možná největším online portálem pro vyhledávání a rezervaci míst pro firemní meetingy. V nabídce MeetingsBrooker je na 125 000 míst nejen napříč hotely. Delaney věří, že do tří let bude 80 procent míst pro zasedání dostupných k pronájmu přes internet. „Prostory pro meetingy a firemní akce jsou tou poslední součástí firemních cest, kterou nelze bookovat online,“ doplňuje Delaney.

mark-zuckerberg-facebook-messenger-keynote

Přečtěte si takéFacebook chce propojit WhatsApp, Instagram a Messenger, aby si mezi nimi mohli uživatelé posílat zprávyFacebook chce propojit WhatsApp, Instagram a Messenger, aby si mezi nimi mohli uživatelé posílat zprávy

Airbnb si přirozeně nechce nechat příležitosti, které nový trh skýtá, ujít. Magazín Skift ostatně odhaduje hodnotu trhu s místy pro firemní setkání na 400 miliard dolarů ročně. Není tedy ničím překvapivým, že se Airbnb do této oblasti pouští, a faktem je, že akvizice dánského startupu není prvním počinem firmy v této oblasti.

gaest3

Již před několika měsíci byla představena novinka s názvem „Airbnb for Work“. Ta zahrnuje sadu nástrojů pro firmy, která jim umožňuje mít přehledně pod kontrolou výdaje za ubytování svých zaměstnanců či sledovat, kde zaměstnanci v rámci svých služebních cest právě přebývají. Do nabídky Airbnb rovněž přibyla sbírka speciálních lokací vhodných pro firmy, jako jsou třeba právě prostory pro zasedání. Airbnb vedle toho navázalo také spolupráci s coworkingovým gigantem WeWork, v rámci které byl uživatelům umožněn snadný nákup denní vstupenky do sdílených kanceláří v blízkosti jejich rezervovaného pobytu.

Bude zajímavé sledovat, kam se Airbnb v oblasti pronájmu pracovních prostor posune a zda se i v této oblasti stane „disruptorem“, který změní trh. Potřebnou velikost a vliv pro to platforma bezesporu má. K dispozici má navíc i kapitál, se kterým by nejspíš v případě potřeby mohla kromě dánského „trpaslíka“ ovládnout i další hráče na trhu.

Petr Václavek spouští po měsících vývoje beta verzi aplikace Foodgroot na srovnávání kvality potravin

Nela VítováNela Vítová

0Zobrazit komentáře

Úroveň kvality českých potravin ve srovnání s dalšími evropskými zeměmi je všeobecně diskutovaným tématem již několik let. Potraviny spotřebitele často klamou lákavým reklamním sdělením či vizuálně příjemným obalem, zatímco nám jejich opravdová kvalita zůstává skryta. Až dosud neexistoval žádný veřejně přístupný zdroj, který by shromažďoval veškerá data o určité potravině, pomineme-li její obal či informace z internetu a dalších diskuzních fór. To vadilo i českému marketérovi Petru Václavkovi, který viděl, že právě taková služba u nás v Česku, ale i v dalších zemích chybí, a tak se ji rozhodl vytvořit.

O spuštění aplikace Foodgroot se mluví již několik měsíců, dnes po dlouhých přípravách konečně spatří světlo světa její beta verze pro registrované uživatele, kteří ji budou moci začít ihned využívat. Foodgroot je databází potravin, která svým uživatelům pomocí mobilní aplikace nabídne po naskenování čárového kódu potraviny veškeré informace o její kvalitě.

petr-vaclavek

Foto: Foodgroot

Petr Václavek

Petr Václavek chtěl, aby byly informace co možná nejpodrobnější, a tak aplikace zobrazuje data, jako je využití technologií při výrobě a zpracování, biochemické složení, přidané látky, GMO, původ potravin, doba převozu, certifikace kvality a také hodnocení samotných uživatelů. Právě hodnocení od ostatních bude sloužit jako jeden z hlavních ukazatelů kvality a bude důležitým hlediskem, na základě kterého se mohou lidé rozhodnout.

Pro zjištění informací o potravině je třeba pouze načíst její čárový kód, díky kterému aplikace ihned zobrazí komplexní přehled o kvalitě dané potraviny i její hodnocení, jak si vlastně stojí vůči ostatním v dané kategorii zboží. Podle tvůrců pracuje vytvořený algoritmus při hodnocení se zhruba 70 různými parametry, jež se týkají kvality. Aplikace však umí pracovat i s potravinami, které čárovým kódem opatřeny nejsou, jako je například pečivo, uzeniny či nebalené ovoce a zelenina. V takovém případě bude prozatím nutné ji vyhledat pomocí fulltextového vyhledávání.

Foodgroot3

Výhodou je, že uživatelé sami mohou informace do databáze doplňovat a podílet se tak na hodnocení potravin, které poslouží dalším uživatelům. Skóre jednotlivých položek se hodnotí na škále 0 až 100 %, což vytváří v každé kategorii žebříček, ve kterém má každá potravina své místo. Dobrou orientaci v přehledu zajišťuje barevné rozlišení, kdy zelená označuje položku jako nejlepší a červená nejhorší.

Projektový tým má se svým nápadem již v blízké budoucnosti velké plány. Petr Václavek se totiž nechce omezovat pouze na Českou republiku, ale s Foodgrotem by chtěl brzy vyrazit také do zahraničí, i proto, že se často diskutuje o rozdílné kvalitě potravin napříč Evropou. Díky Foogrootu by si pak mohl každý uživatel najít mezinárodní srovnání kvality potraviny od stejného výrobce v různých zemích, kde bude aplikace fungovat.

Foodgroot4

Plán na expanzi je zatím po Evropě, ale Václavek by se rád do budoucna dostal také do Spojených států, Austrálie nebo Asie. Nicméně s ohledem na to, jak velké zpoždění mělo jen spuštění celé služby v Česku, netřeba předbíhat.

splendid-bar-9

Přečtěte si takéV Grandhotelu Pupp otevřeli tajný bar inspirovaný BondemV Grandhotelu Pupp otevřeli tajný bar. Je inspirovaný Bondem a mají tu aktuálně nejdražší drink v Česku

Podle všeho databáze prozatím nepracuje s daty poskytnutými od samotných výrobců, ale se společností, která s výrobci spolupracuje. Později by Foodgroot měl navázat kontakt přímo s výrobci a získávat kompletní data od nich, aby zajistil ještě větší transparentnost a otevřenost. Další plány do budoucna zahrnují namísto nutnosti načítání čárového kódu také využití rozšířené reality, kdy si uživatel bude moci zobrazit veškerá data ještě mnohem jednodušeji pouhým pohledem na čárový kód.

Foodgroot5

Foto: Foodgroot