Český donáškový startup DoDo loni utržil přes 60 milionů korun a letos se otočí do černých čísel

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Michal Menšík, CEO DoDo

0Zobrazit komentáře

Tuzemská osobní asistenční a kurýrní služba DoDo má za sebou další rok rychlého růstu. V řeči čísel jde o více než 500% růst obratu, který v roce 2018 překročil 60 milionů korun. DoDo musel v průběhu roku navýšit počet kurýrů v Praze, Brně, Plzni a Bratislavě, kde aktuálně působí, až na současných 400. Dohromady kurýři odbavili přes 450 tisíc zásilek.

DoDo vznikl teprve v roce 2016, ale od té doby nepřetržitě roste. Od začátku roku 2017 to je již pod křídly Michala Menšíka (na úvodní fotce) a jeho e-commerce akcelerátoru Inveo, který na DoDo napojil plno byznysových partnerů, jimž poskytuje servis v oblasti poslední míle. K doručení zboží tak dnes kurýry DoDo, tzv. doďáky, využívají například Mall.cz, Comgate, Datart, iStyle nebo Urbanlux.

Byť je pro DoDo růst v řádu několika stovek procent jistě dobrý výsledek, nakonec se nepodařilo naplnit původní plán, kdy Michal Menšík loni v srpnu hovořil o cílení na 80 milionů korun. Výsledný obrat byl nakonec o čtvrtinu nižší, ale jak Menšík prozradil pro CzechCrunch, hlavní důvod je především v několika velkých spolupracích, které se již nepodařilo spustit v loňském roce a dojde k tomu až v následujících týdnech. Zároveň by se měl DoDo začátkem letošního roku přetočit do černých čísel, která zatím vzhledem k významným investicím do rozvoje, rozšiřování kapacit a expanzi nevykazoval.

dodo-car

Vedle klasických balíčků rozvážejí kurýři také rychlé občerstvení z KFC, Burger Kingu, Pizza Hutu nebo Bageterie Boulevard, ale DoDo není jen o doručování balíčků. Celkem loni tuzemský logistický startup přijal 360 tisíc objednávek (o rok dříve to bylo 100 tisíc) a kurýři řešili i řadu nestandardních požadavků. V bytě například odchytávali kobylku nebo drželi zákazníkovi kvůli rande místo stolu v pražském Manifestu.

Několik stovek „doďáků“ využívá všechny možné dopravní prostředky a jelikož se DoDo přihlásil k závazku čisté mobility, má většina z jeho 140 automobilů pohon na CNG. Vedle aut kurýři jezdí také na kole a pěšáci využívají městskou hromadnou dopravu, v rámci níž po Praze loni urazili 13 tisíc kilometrů. DoDo ovšem nefunguje jen v Praze. Aktuálně lze jeho kurýrních služeb využít také v Brně, Plzni a Bratislavě a letošní rok by se měl nést ve znamení další expanze.

Již v loňském roce se podařilo díky Bratislavě rozšířit DoDo na Slovensko, ale nakonec až letos proti původním plánům přijde na řadu Polsko a ve druhém čtvrtletí také Maďarsko, kde má začít český startup fungovat v pilotním režimu pro B2B klienty.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

Zoot požádal o ochranu před věřiteli. Nové vedení v čele s Lukášem Uhlem se ho pokusí zachránit

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

zoot

Foto: Zoot

Výdejna radosti Zootu

0Zobrazit komentáře

Významné trable největšího tuzemského internetového obchodu s módou pokračují. Zoot se dostal v posledních měsících do finančních problémů, kdy přestal splácet své pohledávky, a nyní požádal o vyhlášení tzv. moratoria. To ho po dobu tří měsíců ochrání před věřiteli a poskytne módnímu e-shopu prostor pro vylepšení stávající finanční situace. Aktuální dluh Zootu dosahuje téměř půl miliardy korun.

V Zootu řeší problémy s financováním už téměř rok. Od loňského jara si firma nedokázala zajistit potřebné prostředky pro financování svého růstu, ztroskotaly námluvy o vstupu nového investora a nakonec na Zoot dolehlo i počasí, jež mělo podle firmy negativní dopad na celkové prodeje, a po vstupu dvou velkých zahraničních hráčů, Zalanda a About You, Zoot poznamenala i zvýšená konkurence.

Před pár týdny se pak ukázalo, že Zoot nedokázal koncem loňského roku splatit Raiffeisenbank úvěr ve výši 35 milionů korun a banka nakonec veškeré své pohledávky postoupila investičnímu fondu Natland Finance. Ten aktuálně od Raiffeisenbank a dalších věřitelů odkoupil pohledávky v celkové výši 123 milionů korun a bude mít tak na budoucnost celého e-shopu zásadní vliv.

lukas-uhl

Nový generální ředitel Zootu Lukáš Uhl

„Zoot kvůli nedostatku financí fungoval v kritickém režimu. Právě vyhlášení moratoria je impulsem pro získání financování a nový začátek. Firma už v loňském roce nastartovala řadu opatření s fokusem nikoliv na rychlý růst, ale na otočení do profitability. Věřím, že nový management přispěje k ozdravení firmy a vytvoří ze Zootu stabilní firmu na československém trhu,“ komentuje dění ve firmě jeden z jejích zakladatelů a dosavadní ředitel Ladislav Trpák.

Krizovou situaci do firmy přichází řešit nový management. V něm se objeví Lukáš Uhl, který dříve působil v Dáme jídlo, Robert Vojáček, jenž má zase zkušenosti z Liftaga a spoluzakládal startup LidskáSíla.cz, a Martin Šporcl, který dříve působil v Timeoutu. Všichni tři navíc společně vedli transformaci společnosti Pietro Filipi, která se rovněž ocitla v před insolvenčním stavu, podobně jako nyní Zoot.

Zavření 12 prodejen

„Po dlouhodobých jednáních se podařilo dosáhnout dohody s částí věřitelů. Aktuální financování umožní rozšířit portfolio zboží a posunout firmu k profitabilitě. Zákazníků se současné dění nedotkne. Naopak nastavená opatření i do budoucna zlepší a zároveň zefektivní zákaznický servis,“ hlásí nový generální ředitel Zootu Lukáš Uhl. Robert Vojáček se stává ředitelem pro růst a Martin Šporcl ředitelem produktu.

Vedle ochrany před věřiteli je tak nyní Zoot připraven také na další finanční injekci v řádech několika desítek milionů korun, kterou by měla poskytnout společnost Natland Group společně s novým managementem. Za ní stojí podnikatel Tomáš Raška a netají se tím, že plánuje odkoupit i další pohledávky od dodavatelů, jimž Zoot dluží peníze.

zoot-web

weekly-060825-mvp-y

Přečtěte si takéNejvulgárnější hrnky a velké změny ve Warhorse StudiosVelké změny ve Warhorse Studios, nejvulgárnější hrnky a pomocná ruka od 4camping

Módní e-shop v dokumentech, které zaslal v rámci žádosti o moratorium Městskému soudu v Praze a na něž upozornil magazín E15, uvádí, že aktuálně dluží celkem 472 milionů korun, přičemž skoro třetina dluhů je více než měsíc po splatnosti. Vedle Natlandu jsou věřiteli s pohledávkou po splatnosti více jak 30 dnů například Česká pošta (přes 380 tisíc korun) a společnost Eric SK (přes 320 tisíc korun). Mezi věřitele s pohledávkou po splatnosti více jak tři měsíce patří BH Securities (1,2 milionu korun), Hanza Sport (přes 207 tisíc korun) a Invoice Financing (přes 123 tisíc korun).

Zoot podal žádost o vyhlášení moratoria, s nímž souhlasila těsná nadpoloviční většina všech věřitelů, mimo jiné proto, že chce zachovat naprostou většinu pracovních míst, přičemž na různé typy úvazků aktuálně zaměstnává zhruba 800 lidí. V provozu ale rozhodně nezůstanou všechny prodejny. Zoot se chystá okamžitě zavřít 12 prodělečných prodejen, aktuálně jich má celkem 28.