Bill Gates zaplatil na daních už přes 10 miliard dolarů. Myslí si, že by na nich měli bohatí platit mnohem víc

gates
0Zobrazit komentáře

V životě je jen málo jistot, které v moderní společnosti dostanete, spolehnout se ale můžete určitě alespoň na dvě věci: všichni musí umřít a všichni musí platit daně. A je jedno, zda jsou to daně z příjmu, daně z nemovitosti nebo třeba daň z přidané hodnoty, kterou denně platíme za běžné nákupy. Přesto spousta lidí namítá, že by mělo být daňové zatížení pro bohaté ještě vyšší, a to včetně jednoho z nejbohatších mužů planety Billa Gatese.

Spoluzakladatel Microsoftu dle svých slov na daních zaplatil během života přes 10 miliard dolarů, tedy ohromných 225 miliard korun, jak se zmínil v jednom z příspěvků na populárním diskuzním serveru Quora, kde odpovídal na otázky uživatelů. Přesto bylo jeho daňové zatížení, potažmo i zatížení podobně bohatých lidí, relativně nízké, a tak si Bill Gates myslí, že by mělo růst.

Víceméně by to mělo být tak, že čím bohatší lidé jsou, tím více by měli na daních platit, aby efektivně podpořili systém. Daně, které odvede běžný zaměstnanec za průměrnou výplatu, jsou během jeho života zanedbatelné proti tomu, jak obrovský objem tvoří daně takových jmen, jako je právě Bill Gates. Rozdíly mohou tvořit klidně stovky milionů či dokonce jednotky miliardy dolarů. „Nejvíce daní by mělo být vybíráno na kapitálových ziscích, všechny ostatní typy nejsou tak progresivní,“ míní Gates.

bill-gates

Foto: Bill Gates/Facebook

Bill Gates

Třiašedesátiletý Bill Gates má za to, že by mohl větší příliv kapitálu do statní kasy z daní lépe pomoci v potřebných oblastech, jako jsou zdravotnictví nebo školství. Jedna z představitelek republikánské strany ve Spojených státech, Alexandria Ocasio-Cortezová, dokonce navrhla, že by mohlo zdanění představovat až 70 % příjmů nad 10 milionů dolarů, respektive 225 milionů korun.

Kapitálové zisky, které jsou krátkodobé, tedy jejich nákup i prodej proběhne ještě ten samý rok, jsou zdaněny stejnou formou jako klasické příjmy. Dlouhodobé kapitálové zisky oproti tomu mají pro bohaté menší daňové zatížení, a to i několikanásobně. V případě Spojených států, které Gates zmiňuje, jde o maximálně 20 procent ročně.

offlajntop

Přečtěte si takéRoman Sysel z Taxify a Ondřej Krátký z Liftaga: Globální vs. lokální startup a budoucnost dopravy v ČeskuRoman Sysel z Taxify a Ondřej Krátký z Liftaga: Globální vs. lokální startup a budoucnost dopravy v Česku

Teoreticky tak investoři do nemovitostí nebo například akcií platí ze svých zisků mnohem menší daně než ti, kteří například občasně koupí a prodají nějaké zboží či majetek. Progresivnější zdanění by mělo vést k tomu, že i takzvaní lakomí miliardáři přispějí společnosti, byť je samozřejmě morální otázkou, zda by je měl nastavený systém takto nutit. Sám Bill Gates například platí mimo daní také množství příspěvků prostřednictvím své charitativní nadace Billa a Melindy Gatesových, kterou provozuje spolu s manželkou.

Na druhou stranu Gates zmiňuje, že cesta zvyšováním daně z přidané hodnoty nebo jiných spotřebních daní nikam nevede, jelikož postihuje především nižší a střední vrstvu, z čehož plynou další problémy. Muž se jměním, které dosahuje téměř 100 miliard dolarů, má tak zajímavé názory, na než se různí reakce. Možné změny, které by v budoucnu nastaly, mají ale dle něj postihnout opravdu především ty, kteří vydělávají peníze na investicích, spíše než ty, kteří mají vysoký plat.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nejprodávanější Porsche bude již brzy plně elektrické. Automobilka začne vyrábět elektrický Macan

porsche-macan

Porsche Macan

0Zobrazit komentáře

Ať už chceme, nebo ne, pro většinu automobilek je vizí budoucnosti jednak samořiditelnost, respektive autonomie, a také postupná elektrifikace vozových parků. Tradiční hráči začínají vsázet na elektrický pohon a díky tomu se tak už letos dočkáme například plně elektrického Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC či Porsche Taycan. Právě Porsche tam ale rozhodně nekončí.

Německý výrobce sportovních vozidel má v následujících letech vedle již zmíněného sedanu Taycanu představit také elektrickou verzi svého vůbec nejprodávanějšího SUV s názvem Macan. Elektrický Macan se má podle plánů Porsche objevit v modelové řadě na počátku příští dekády, tedy zhruba v roce 2020 až 2023. A pro Porsche to má být zásadní krok, jelikož se Macan v loňském roce stal nejprodávanějším modelem značky vůbec – 86 tisíc prodaných kusů je zhruba o 15 tisíc více než v případě dalšího SUV Cayenne a více než dvakrát tolik oproti Panameře.

porsche-macan2

Porsche Macan

V postupném pořadí tak půjde o třetí plně elektrický model, který půjde do prodeje. Prvním je samozřejmě zmíněný Taycan, poté jeho crossover verze s názvem Cross Turismo a nakonec Macan. Výhodou Porsche například oproti konkurenční Tesle je především kvalita zpracování, ať už interiéru či exteriéru – to je také jedna z mála věcí, na kterou si majitelé Tesel stěžují.

Detaily ohledně elektrického Macanu prozatím nejsou známy a dozvídat se je budeme postupně. Nicméně nové elektrické SUV bude sdílet stejnou technologii nabíjení o kapacitě 800 V, které bude využívat i Taycan a Cross Turismo. Na kompatibilních nabíjecích stanicích tak bude možné dobít elektromobil na další jízdu 400 kilometrů za pouhých 15 minut. Cena klasického Macanu se spalovacím motorem je lehce přes 2 miliony korun, s elektrickým pohonem to může být i o desítky procent více.

airboard-agro1

Přečtěte si takéDrony mohou sloužit i zemědělcům. Startup AirBoard dokáže autonomně a přesně hnojit viniceDrony mohou sloužit i zemědělcům. Startup AirBoard dokáže autonomně a přesně hnojit vinice

Porsche navíc uvedlo, že v budoucnu již nebude k dispozici žádná jiná verze pohonu v Macanu, než je elektřina. Zmizí tedy kompletně spalovací motory, stejně jako hybridní pohon. Koncern Volkswagen, který Porsche vlastní, má do roku 2022 investovat celkem 6 miliard eur do rozvoje technologií a do roku 2025 by dle ní měla být již přibližně polovina aut plně elektrická.

porsche-taycan-back

Porsche Taycan

Krok s plnou elektrifikací Macanu je samozřejmě velmi odvážný, vezmeme-li v potaz, že více než každé třetí auto, které Porsche dnes prodá, je právě Macan, na který je tak podstatná část zákazníků zvyklá. Pokud budou najednou koukat po novém modelu a ten bude pouze elektrický, může je to odradit – Porsche přitom srovnatelnou alternativu prozatím nemá a možná do ní bude chtít pozicovat prozatím méně populární Cayenne.