Elektrické koloběžky Lime už v Praze využilo přes 50 tisíc lidí. Startup nyní vybral dalších 320 milionů dolarů
Elektrické koloběžky Lime v Praze
V prvních týdnech nového roku sice elektrické koloběžky v Praze spí, protože na nich není kvůli počasí a neustále přítomnému sněhu bezpečné jezdit, ale jinak si našly v hlavním městě velké množství fanoušků. Po loňském podzimním vstupu do České republiky se na nich svezlo již více než 50 tisíc lidí. Letos se tak od amerického startupu Lime čeká další růst, a to i díky nové investici, kterou tento týden oznámil.
Další stamilionová investice do Limu potvrzuje, že koloběžkový boom zdaleka nekončí. Loňský rok se nesl ve znamení velkých dostihových závodů mezi dvěma největšími hráči na světových trzích, amerických startupech Lime a Bird, jimž po světě zdatně sekunduje mnoho dalších firem, a letos se zřejmě bude v podobném duchu pokračovat.
Lime tento týden oznámil, že v rámci série D vybral od investorů dalších 310 milionů dolarů (přes 7 miliard korun), což hodnotu celého startupu posunulo na závratných 2,4 miliardy dolarů. To vše se stalo za pouhé necelé dva roky. První seed investice do Limu, který se na začátku zaměřoval na sdílená kola, ale rychle přidal i elektrická kola a koloběžky, totiž přišla teprve v březnu 2017. Od té doby vybral Lime už přes tři čtvrtě miliardy dolarů a evidentně se nehodlá zastavit.
Při oznámení nové investice Lime uvedl, že růst jejich jezdců v prvním roce a půl byl rychlejší než růst byznysu přepravních aplikací za první dva roky. A elektrickým koloběžkám očividně věří také renomovaní investoři, kdy poslední sérii D vedli Andreessen Horowitz, Bain Capital Ventures, Fidelity Investments, GV a IVP, k nimž se přidala řada dalších stávajících investorů. Více než 7 miliard korun má Limu pomoci v další expanzi na nové trhy a vylepšování svých technologií.
Průměrná jízda: 9 minut a 1,6 kilometru
K vidění bude další rozmach amerického startupu podle všeho také v Praze, kde se v loňských prvních měsících provozu elektrické koloběžky velmi úspěšně uchytily. Přestože kolem nich často z různých stran panovala hysterie, za první čtyři měsíce se na nich v Praze provedlo 185 tisíc jízd a alespoň jednou si je vyzkoušelo přes 50 tisíc lidí. To jsou pro české zastoupení Lime pozitivní zprávy, díky kterým chce letos pokračovat v jednáních s vedením hlavního města Prahy i jednotlivými městskými částmi o dalším rozšiřování.
První elektrické koloběžky se v Praze objevily 28. září 2018 a v ulicích jejich počet postupně narostl až na několik stovek. Tuzemský provozní manažer Limu Ondřej Široký už během podzimu hlásil, že apetit je v Praze pro sdílené koloběžky velký, a přestože se musel na čas přerušit jejich provoz například na Praze 2, americký startup to nezastaví. Letos chce do Prahy přivést další koloběžky, včetně nového odolnějšího modelu, a podporovat alternativní možnosti přepravy.
Češi na koloběžkách průměrně tráví 9 minut a ujedou 1,6 kilometru, což odpovídá kratším trasám, k nimž jinak obvykle používají tramvaj, metro nebo taxi. Právě jako alternativa ke klasické automobilové dopravě či MHD chce Lime vystupovat. „Cílem Limu je řešit výzvy spojené s městskou mobilitou. Vidíme to po celém světě, kde každé velké město má potíže s dopravními zácpami, nedostatkem parkovacích míst a znečištěním v důsledku nadměrné dopravy. Lime přišel s ideálním řešením rychlého a pohodlného pohybu po městech, a to s nulovými emisemi,“ vysvětluje provozní manažer Lime Ondřej Široký.
Vedle toho je prý pro Lime prioritou také bezpečnost, a to jak samotných uživatelů koloběžek, tak i všech ostatních účastníků silničního provozu. Pomocí aplikace startup edukuje své uživatele, jak mají správně jezdit a parkovat, a nabízí jim také zdarma k dispozici helmu. Bezpečnost je ostatně v souvislosti s novými přepravními prostředky v ulicích rušných měst velké téma, protože podle posledních zpráv jen ve Spojených státech došlo podle zprávy Consumer Reports k více než 1 500 zraněním z důvodu kolize chodců s koloběžkami.