Elektrické koloběžky Lime už v Praze využilo přes 50 tisíc lidí. Startup nyní vybral dalších 320 milionů dolarů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Elektrické koloběžky Lime v Praze

0Zobrazit komentáře

V prvních týdnech nového roku sice elektrické koloběžky v Praze spí, protože na nich není kvůli počasí a neustále přítomnému sněhu bezpečné jezdit, ale jinak si našly v hlavním městě velké množství fanoušků. Po loňském podzimním vstupu do České republiky se na nich svezlo již více než 50 tisíc lidí. Letos se tak od amerického startupu Lime čeká další růst, a to i díky nové investici, kterou tento týden oznámil.

Další stamilionová investice do Limu potvrzuje, že koloběžkový boom zdaleka nekončí. Loňský rok se nesl ve znamení velkých dostihových závodů mezi dvěma největšími hráči na světových trzích, amerických startupech Lime a Bird, jimž po světě zdatně sekunduje mnoho dalších firem, a letos se zřejmě bude v podobném duchu pokračovat.

Lime tento týden oznámil, že v rámci série D vybral od investorů dalších 310 milionů dolarů (přes 7 miliard korun), což hodnotu celého startupu posunulo na závratných 2,4 miliardy dolarů. To vše se stalo za pouhé necelé dva roky. První seed investice do Limu, který se na začátku zaměřoval na sdílená kola, ale rychle přidal i elektrická kola a koloběžky, totiž přišla teprve v březnu 2017. Od té doby vybral Lime už přes tři čtvrtě miliardy dolarů a evidentně se nehodlá zastavit.

Lime-S-Generation-3

Foto: Lime

Nový a bytelnější model elektrické koloběžky Lime

Při oznámení nové investice Lime uvedl, že růst jejich jezdců v prvním roce a půl byl rychlejší než růst byznysu přepravních aplikací za první dva roky. A elektrickým koloběžkám očividně věří také renomovaní investoři, kdy poslední sérii D vedli Andreessen Horowitz, Bain Capital Ventures, Fidelity Investments, GV a IVP, k nimž se přidala řada dalších stávajících investorů. Více než 7 miliard korun má Limu pomoci v další expanzi na nové trhy a vylepšování svých technologií.

Průměrná jízda: 9 minut a 1,6 kilometru

K vidění bude další rozmach amerického startupu podle všeho také v Praze, kde se v loňských prvních měsících provozu elektrické koloběžky velmi úspěšně uchytily. Přestože kolem nich často z různých stran panovala hysterie, za první čtyři měsíce se na nich v Praze provedlo 185 tisíc jízd a alespoň jednou si je vyzkoušelo přes 50 tisíc lidí. To jsou pro české zastoupení Lime pozitivní zprávy, díky kterým chce letos pokračovat v jednáních s vedením hlavního města Prahy i jednotlivými městskými částmi o dalším rozšiřování.

harley-davidson-electric-bike

Přečtěte si takéHarley-Davidson už možná nebudou jen motorky. Přijít by mohly futuristický elektrický skútr a koloHarley-Davidson už možná nebudou jen motorky. Přijít by mohly futuristický elektrický skútr a kolo

První elektrické koloběžky se v Praze objevily 28. září 2018 a v ulicích jejich počet postupně narostl až na několik stovek. Tuzemský provozní manažer Limu Ondřej Široký už během podzimu hlásil, že apetit je v Praze pro sdílené koloběžky velký, a přestože se musel na čas přerušit jejich provoz například na Praze 2, americký startup to nezastaví. Letos chce do Prahy přivést další koloběžky, včetně nového odolnějšího modelu, a podporovat alternativní možnosti přepravy.

ondrej-siroky-lime

Foto: Lime

Ondřej Široký, provozní ředitel Lime v Česku

Češi na koloběžkách průměrně tráví 9 minut a ujedou 1,6 kilometru, což odpovídá kratším trasám, k nimž jinak obvykle používají tramvaj, metro nebo taxi. Právě jako alternativa ke klasické automobilové dopravě či MHD chce Lime vystupovat. „Cílem Limu je řešit výzvy spojené s městskou mobilitou. Vidíme to po celém světě, kde každé velké město má potíže s dopravními zácpami, nedostatkem parkovacích míst a znečištěním v důsledku nadměrné dopravy. Lime přišel s ideálním řešením rychlého a pohodlného pohybu po městech, a to s nulovými emisemi,“ vysvětluje provozní manažer Lime Ondřej Široký.

Vedle toho je prý pro Lime prioritou také bezpečnost, a to jak samotných uživatelů koloběžek, tak i všech ostatních účastníků silničního provozu. Pomocí aplikace startup edukuje své uživatele, jak mají správně jezdit a parkovat, a nabízí jim také zdarma k dispozici helmu. Bezpečnost je ostatně v souvislosti s novými přepravními prostředky v ulicích rušných měst velké téma, protože podle posledních zpráv jen ve Spojených státech došlo podle zprávy Consumer Reports k více než 1 500 zraněním z důvodu kolize chodců s koloběžkami.

lime-scooters

Spotify se víc zaměří na podcasty. Za stovky milionů koupilo dva podcastové startupy a chce další

spotify-mobile1

Mobilní aplikace Spotify

0Zobrazit komentáře

I když se to na první pohled nemusí zdát, podcasty jsou jedním z vůbec nejposlouchanějších audio žánrů současnosti. Například na americkém trhu podcasty poslouchá jeden ze tří Američanů ve věku od 25 do 54 let, z toho zhruba čtvrtina je poslouchá v autě a téměř polovina doma. A zdá se, že si je toho vědom i švédský startup Spotify, na kterém podcasty či další nehudební tvorbu poslouchá více než 20 procent ze všech 207 milionů aktivních uživatelů.

Spotify totiž v tomto týdnu ohlásilo nákup společnosti Gimlet Media, která se soustředí jak na produkci podcastů, tak propojování tvůrců a inzerentů. Spotify za startup zaplatilo kolem 230 milionů dolarů, ale nebyla to jediná podobná akvizice, kterou firma Daniela Eka uskutečnila. Druhým nákupem byl ještě startup Anchor, který umožňuje podcasty tvořit a v jednoduché formě je i distribuovat a monetizovat.

Streamingový gigant chce za podobné akvizice letos utratit až 500 milionů dolarů, v hledáčku už má několik dalších adeptů, se kterými může rapidně urychlit jak množství přidaného obsahu vedle tradiční hudby, tak pomoci umělcům s jeho tvorbou. Podcasty se totiž za poslední roky staly zásadní součástí trhu a od své postupné popularizace od roku 2004 zažívají obrovský boom. Tehdy se začaly významněji uchycovat s příchodem prvních iPodů a také díky tomu, že je Apple přidal do svých iTunes.

SPOTIFY

Daniel Ek, spoluzakladatel a CEO společnosti Spotify

Podcasty představují víceméně alternativní audio formu blogování, kterou lze ale oproti textové formě konzumovat kdekoliv, kde můžete poslouchat. Kroky Spotify tak mohou potenciálně značným způsobem rozšířit uživatelskou základnu služby a pomoci v boji s konkurenční službou Apple Music a celým ekosystémem Applu, který historicky právě na podcastech také hodně staví. Spotify navíc láká na některé exkluzivní podcasty, které se díky smlouvě se Spotify nemohou objevit jinde, což souvisí i se zmíněnou akvizicí Gimlet Media, která má k takovým partnerům jednoduchý přístup. To je záležitost, která se dosud ve velmi otevřeném světě podcastů příliš nepraktikovala.

ladislav-veselý-slevomat

Přečtěte si takéSlevomat posiluje nejvyšší vedení. Novým provozním ředitelem se stává Ladislav Veselý ze SeznamuSlevomat posiluje nejvyšší vedení. Novým provozním ředitelem se stává Ladislav Veselý ze Seznamu

Jde také o další rozšíření možností pro inzerenty, kteří tak mohou relativně jednoduše zasáhnout až desítky milionů uživatelů. Mezi platícími jich má Spotify aktuálně 96 milionů, těm reklamu prakticky nezobrazuje, ale většina je stále v bezplatném plánu, který se kompenzuje zobrazením reklam v desktopové či mobilní aplikaci a také vkládáním reklamních audio bloků mezi jednotlivé skladby.

Vůbec poprvé v zisku

kaskader-kosorinsky

Přečtěte si takéHořel zavěšený ve vzduchu. Kdybych se nadechl, zemřu, vyprávíHořel minutu a půl zavěšený ve vzduchu. Kdybych se nadechl, upálím se zevnitř, vypráví kaskadér

Jediná oblast, kterou Spotify nezvládlo, bylo zapojení videa. Platforma s ním experimentovala již několikrát, ale nikdy nenašla udržitelný byznys, především kvůli rostoucí konkurenci na poli filmových a seriálových streamingových služeb. Daniel Ek, šéf a spoluzakladatel Spotify, to ovšem do budoucna stále nevylučuje a možná se nakonec jeho startupu opravdu podaří najít správnou cestu i v tomto segmentu.

spotify-iphone

Mimo to, že Spotify narostl zásadním způsobem počet aktivních uživatelů, rostly také příjmy a firma se vůbec poprvé dostala do provozního zisku. Za poslední čtvrtletí minulého roku dosáhlo Spotify v příjmech na 1,49 miliardy eur, což představuje 30% nárůst oproti srovnatelnému období v předcházejícím roce. Čisté příjmy se poté vyšplhaly na 442 milionů eur při provozním zisku ve výši 94 milionů eur. Profit zaznamenalo Spotify vůbec poprvé za celou svou historii, byť se celkové příjmy očekávaly dle analytiků mírně vyšší. Pro letošní rok navíc Spotify očekává znovu pád do červených čísel.