Nábytkářský gigant IKEA spouští pronájem nábytku a možnost rychlých oprav poničených kusů

Filip HouskaFilip Houska

ikea-cerny-most-praha1

Foto: Arch.Design

IKEA Černý Most

0Zobrazit komentáře

Světová jednička ve výrobě nábytku a bytových doplňků IKEA přichází s dalším zajímavým plánem, jak chránit životní prostředí a zároveň podporovat rostoucí trend sdílené ekonomiky. Několik měsíců po oznámení o ukončení prodeje jakýchkoliv plastových produktů do roku 2020 a zahájení ekologičtější výroby vybraného zboží z rýžové slámy se rozhodla, že zákazníkům nabídne novou metodu, jak její nábytek využívat. Půjde na to přes pronájem.

Celá iniciativa má být založena na známém (a logickém) principu pronájmů: zákazníci si vybraný nábytek nebo doplněk do domácnosti na konkrétní dobu nechají zapůjčit, aby jej po skončení této lhůty přinesli zpět na prodejnu a zapůjčili si další, potřebný kus. Těmito kroky by se tak mohlo zamezit zbytečnému vyhazování nábytku, pokud by se po čase ukázal pro dotyčné jako nepotřebný nebo neatraktivní.

„V IKEA vnímáme cirkulární ekonomiku jako příležitost, jak inspirovat naše zákazníky být její součástí. Neustále pracujeme na nových službách a možnostech, které zákazníkům usnadní nakupování, následnou péči o produkty a likvidaci v souladu s cirkulární ekonomikou. Na některých trzích, jako je například Švýcarsko, vyvíjíme a testujeme různá řešení v oblasti bytového zařízení, která následně testujeme společně se našimi zákazníky,“ uvádí švédský nábytkářský gigant.

ikea

Pronájem nábytku startuje jako první ve Švýcarsku, kde mají zákazníci možnost si sjednat zapůjčení zatím pouze židlí a stolů. Švédská firma má nicméně výrobky k pronájmu postupně rozšiřovat a jednou by chtěla půjčovat i například kuchyňské linky. „Pak budete moci říct, že leasing je prakticky další cestou, jak si zafinancovat kuchyň,“ doplňuje šéf IKEA Torbjorn Loof.

Spolu s pronájmem však přichází i další byznysový model, ze kterého bude moci těžit nejen samotný výrobce, ale také zákazníci. Výhledově by totiž na každé pobočce měl být odborný tým opravářů, který by poničený nábytek (například z přepravy, ale také po několikaměsíčním užívání) vracel do původní podoby. Ta by pak mohla být znovuzabalena a určena k dalšímu, možná levnějšímu prodeji.

ikea

Přečtěte si takéIKEA v Česku v uplynulém roce vydělala téměř miliardu korun. Navštívilo ji přes 10 milionů lidíIKEA v Česku v uplynulém roce vydělala téměř miliardu korun. Navštívilo ji přes 10 milionů lidí

Nehledě na to, že sama IKEA se snaží zákazníky přesvědčovat, aby opotřebovaný nábytek nevyhazovali a raději si koupili náhradní díly, které firma na vybraných trzích oficiálně nabízí. „V roce 2018 se nám podařilo prodat přes jeden milion náhradních dílů k opravě již zakoupených výrobků,“ prozradila pro CzechCrunch Adriena Rambousková z českého zastoupení IKEA.

Na podobnou vlnu naskočí i IKEA v Česku

O výhodách takzvané cirkulární ekonomiky ve spojitosti s nábytkem a bytovými doplňky přemýšlí právě i české zastoupení firmy. Ačkoliv na tuzemský trh model pronájmů zatím nedorazil, IKEA to v Česku řeší alespoň přes koutky se zlevněným zbožím. „Součástí všech obchodních domů IKEA jsou koutky se zlevněným zbožím, ve kterých prodáváme opravené nebo znovu zabalené produkty, které byly poškozeny například při přepravě a můžou tak být opětovně vráceny do prodeje,“ dodává Rambousková.

ikea-cerny-most-praha2

Foto: Arch.Design

IKEA Černý Most

Od roku 2017 navíc IKEA českým zákazníkům nabízí mimo jiné i službu pod názvem Druhý život nábytku s cílem prodat (nebo darovat) takový nábytek, který už v dané domácnosti nemá své místo.

Foto: Arch.Design

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tvůrci hry Fortnite vloží do turnajů dalších 100 milionů dolarů. Hrát se bude i světový pohár o 30 milionů

fortnite
0Zobrazit komentáře

Loňský rok zakončilo americké herní studio Epic Games zásadním úspěchem. Jejich vůbec nejúspěšnější titul Fortnite získal další desítky milionů hráčů a jen za loňský rok vydělal přes 2 miliardy dolarů, studiu se navíc vyplatila sázka na další podporu komunity investicí do eSport turnajů. Celkem do nich Epic Games přislíbilo 100 milionů dolarů a letos chce v tomto trendu pokračovat.

Na svém blogu herní společnost informuje o tom, že i letos podpoří komunitu stejnou částkou. Soutěže o finanční odměny se mají rozšířit do dalších zemí a každý týden chce Epic Games rozdávat v turnajích jeden milion dolarů. Nejzásadnější zprávou je ovšem pořádání vůbec prvního Fortnite World Cupu, tedy světového poháru v této populární online hře.

Během deseti týdnů od 13. dubna do 16. června se mohou hráči po celém světě kvalifikovat do obrovského turnaje, ve kterém na ně čekají výhry za 30 milionů dolarů. Každý týden se navíc mezi hráče v rámci kvalifikačních kol rozdělí další 1 milion dolarů jako menší kompenzace pro ty, kteří nepostoupí do hlavní části. Na finále Fortnite World Cupu, který se uskuteční mezi 26. a 28. červencem v New Yorku, postoupí 100 samostatných hráčů a dalších 50 týmů po dvojicích. Celkem tedy půjde o 200 hráčů.

fortnitemob

Fortnite na iPhonu X (iOS)

Nejzajímavější je na finálové části fakt, že každý z hráčů odejde minimálně s 50 tisíci dolary, tedy s více než milionem korun. Na nejlepšího solo hráče pak čekají dokonce 3 miliony dolarů, respektive téměř 68 milionů korun. Půjde tak o jednu z nejzajímavějších globálních soutěží v rámci eSportu vůbec, což ke hře, jež proslula takzvaným battle royale módem, pochopitelně přiláká množství nových hráčů.

Proč taková vlna podpory? Fortnite, respektive Epic Games, šlapou na paty i další konkurenční tituly, včetně novinky Apex Legends, která za prvních 8 hodin po vydání získala přes milion hráčů a první týden zakončila s úctyhodným počtem 25 milionů aktivních hráčů. Hra pochází od herního giganta Electronic Arts, pro který titul vyvinula společnost Rewspawn Entertainment.

apex-screenshot-squad.jpg.adapt.crop16x9.818p

Apex Legends

Podpora herní komunity 100 miliony je tak pro Epic Games jakožto firmu, která na hře vydělává kolem 300 milionů dolarů měsíčně, jen kapkou v moři. Může se ale díky tomu udržet i nadále na výsluní.