Virgin Galactic Richarda Bransona poslalo svou loď podruhé k hranici vesmíru. Jeff Bezos o projektu pochybuje

Jiří SvobodaJiří Svoboda

virgin-galactic-space-second-top

Foo: Virgin Galactic

VSS Unity během letu

0Zobrazit komentáře

Vesmírný projekt Virgin Galactic miliardáře Richarda Bransona v pátek provedl již šestnáctý let své lodi SpaceShipTwo. Trojice pasažérů, včetně první ženy, kterou Virgin Galactic kdy přepravilo, zažila ve výšce devadesáti kilometrů krátký stav beztíže. Navzdory úspěchu však přichází kritika projektu z míst nejvyšších – přímo od šéfa Amazonu Jeffa Bezose, který je sám majitelem vesmírného startupu Blue Origin.

Páteční let proběhl již podle známého scénáře. Nosné letadlo WhiteKnightTwo odstartovalo z letiště v Mohavské poušti a po necelé hodině letu se z něj oddělila SpaceShipTwo, jinak zvaná také VSS Unity. V mžiku zažehla své raketové motory, dosáhla maximální rychlosti Mach 3,04 (3 724 km/h) a vystoupala do necelých devadesáti kilometrů, odkud začala opět padat k zemi. Jen pár minut od zážehu už opět stála na ranveji.

Posádku kromě dvou pilotů tentokrát tvořila poprvé i civilní pasažérka, kterou nebyl nikdo jiný než Beth Mosesová, vrchní instruktorka astronautů ve Virgin Galactic. Dle vyjádření firmy se také stala první ženou, která do vesmíru vyletěla na palubě komerční lodě. Hlavní pilot lodě, Dave Mackay, byl pro změnu prvním Skotem, který se do vesmíru kdy podíval.

SpaceShipTwo podniká takzvané suborbitální lety, tedy takové, kdy je loď přitahována gravitací ihned zpět k Zemi. Nedostane se na orbitální dráhu, přesto Virgin Galactic o svých pasažérech mluví jako o astronautech a tvrdí, že jeho loď se ve skutečnosti do vesmíru podívala. Vychází totiž z definice FAA (americká Federální letecká správa), která říká, že vesmír začíná v 80 kilometrech nad zemí, avšak častěji je uváděna takzvaná Karmánova hranice – a ta je určena výškou 100 kilometrů nad povrchem Země. Jde o všeobecně přijímanou hranice mezi zemskou atmosférou a kosmickým prostorem, kterou aktuálně uznává pro změnu Mezinárodní letecká federace (FAI).

Hranice vesmíru není jasná

Karmánovy hranice SpaceShipTwo zatím nedosáhla a Jeff Bezos, který se sám angažuje ve vesmírném byznysu prostřednictvím Blue Origin, si dokonce myslí, že toho ani nejsou schopna. Karmánova linie je totiž úroveň, nad níž křídla negenerují v důsledku řídkého vzduchu dostatečný vztlak na to, aby mohla být funkční. Bezos podle magazínu Business Insider na soukromé akci v New Yorku řekl, že fakt, že Virgin Galactic stokilometrovou hranici nepokořilo, „zanechá u jmen jeho pasažérů poznámku pod čarou“. Jeho Blue Origin proti tomu létá do výšky 106 kilometrů.

primoco

Přečtěte si takéČeský startup Primoco UAV koupil letiště v Písku. Vybuduje na něm vývojové centrum bezpilotních letounůČeský startup Primoco UAV koupil letiště v Písku. Vybuduje na něm vývojové centrum bezpilotních letounů

Delší komentář k záležitosti Bezos neposkytl, faktem však je, že jeho poznámka je čistě technická. Jasná oficiální hranice toho, kde začíná vesmír, totiž není, a tak lze s pojmem poměrně volně manipulovat. Navíc, SpaceShipTwo při běžném scénáři v posledních kilometrech stoupá pouze setrvačností, takže teoreticky by se za stokilometrovou hranici mohla dostat.

virgin-galactic-space-second5

Piloti Dave Mackay a Michael Masucci a trenérka astronautů Beth Moses v kokpitu VSS Unity

Virgin Galactic poslala na palubě VSS Unity první lidskou posádku do vesmíru teprve v prosinci a očekává se, že brzy začne s komerčními lety. Posádku budou od té doby nejméně do roku 2021 tvořit lidé, kteří neváhali předem zaplatit tučných 250 tisíc dolarů (přes 5,6 milionu korun).

Richard Branson založil společnost už v roce 2004. Do problémů se dostala především v říjnu 2014, kdy fatální nehoda lodi stála život jednoho z pilotů. Jiná Bransonova firma, Virgin Orbit, mezitím začala pracovat na tom, aby mohla do vesmíru vypouštět satelity z křídla modifikovaného Boeingu 747-400. Z něj se za letu bude odpojovat 21 metrů dlouhá raketa Launcher One, která náklad ponese na oběžnou dráhu.

Foto: Virgin Galactic

VSS Unity a VMS Eve od Virgin Galactic

Pohled z VSS Unity na Zemi

Trenérka astronautů ve Virgin Galactic Beth Mosesová

Piloti Dave Mackay a Michael Masucci a trenérka astronautů Beth Mosesová

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

BMW a Daimler budou společně konkurovat Uberu a dalším. Do mobility budoucnosti nalijí přes 1 miliardu eur

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bmw-daimler-drive-now
0Zobrazit komentáře

Na tradiční automobilky je vyvíjen tlak ze všech stran. Neustále jsou zpřísňovány limity pro vypouštění škodlivých plynů, ze spalovacích motorů se začíná – jak díky emisním limitům, tak tlaku konkurence – přecházet na elektromotory a do řemesla alespoň zčásti fušují automobilkám i menší startupy, respektive v některých případech naopak podněcují ke konání právě menší firmy velké automobilky. Důkazem je tento týden oznámená obří spolupráci mezi dvěma tradičními hráči – BMW a Daimlerem.

Vedle samotných automobilů se totiž ve světě stále více řeší také obecně budoucnost mobility a osobní a městské přepravy a právě do této oblasti se chystají německé automobilky s desítkami let dlouhou tradicí mohutně investovat. BMW a Daimler vloží do služeb mobility ve významné společné investici přes 1 miliardu eur, což je přes 25 miliard korun.

Ani jedna firma není v oblasti služeb spojených s dopravou úplným nováčkem. Vedle samotné výroby vozů už BMW i Daimler provozovali například vlastní carsharing, ale tlak z trhu je přiměl k tomu, aby všechny své služby spojili a nadále je rozvíjeli společně. Výsledkem je tak pět společných podniků Reach Now, Charge Now, Free Now, Park Now a Share Now, které mají podle BMW a Daimleru již nyní zhruba 60 milionů uživatelů po celém světě.

bmw-daimler-car2go-share-now

Společný carsharing od BMW a Daimleru bude rozvíjen jako Share Now

V plánech obou automobilek mimo jiné je, že po celém světě vytvoří tisíc nových pracovních pozic. Od společné investice si BMW Group a Daimler AG slibují optimalizaci nákladů a maximalizaci šancí na úspěch. Konečnou vizí jsou plně elektrické, autonomní a tzv. on-demand (tedy na vyžádání) služby. Soustředit se bude pět společných podniků na všechny zásadní oblasti mobility.

„Naše služby mobility si vytvořily silnou uživatelskou základnu a nyní podnikáme další strategický krok. Spojujeme sílu a expertízu 14 úspěšných značek a investujeme více než 1 miliardu eur do založení nového hráče na rychle rostoucím trhu městské mobility,“ oznámil Dieter Zetsche, předseda představenstva Daimler AG a šéf Mercedes-Benz, který pod Daimler spadá.

skoda-vision-e

Přečtěte si takéŠkoda Auto chce mít do čtyř let 10 elektrických modelů, první bude Citigo. Do vývoje investuje přes 50 miliard korunŠkoda Auto chce mít do čtyř let 10 elektrických modelů, první bude Citigo. Do vývoje investuje přes 50 miliard korun

V rámci společných podniků tak budou německé automobilky rozvíjet multimodální služby (Reach Now), které kombinují různé dopravní prostředky a metody, nabíjecí stanice pro elektromobily (Charge Now), alternativní taxislužbu (Free Now), parkování (Park Now) a také carsharing (Share Now).

bmw-daimler-charge-now

Nabíjecí stanice budou BMW a Daimler rozvíjet jako Charge Now

Právě pod hlavičkou nového carsharingu se tak spojí například dosud dvě oddělené služby DriveNow od BMW a car2go od Daimleru, které budou mít dohromady 4 miliony uživatelů ve 31 městech po celém světě. Zatímco DriveNow fungovalo především v Německu a pár dalších evropských městech, car2go zase vedle Německa a několika evropských měst také ve Spojených státech, Kanadě a Číně.

V případě alternativní taxislužby, kde chce jít německý společní podnik například proti Uberu, ale také mnoha dalším, nabídne propojení služeb mytaxi, Beat, Kapten či Clever Taxi a Daimler si prostřednictvím služby Hive, patřící pod MyTaxi, již hrál i se sdílenými elektrickými koloběžkami. Do budoucna by navíc nemělo jít jen o spojení příslušných služeb, které obě automobilky dosud rozvíjely nezávisle, ale podle všeho k vytvoření jedné zcela univerzální aplikace, respektive služby.

bmw-daimler-universal-mobility-app

BMW a Daimler vyvinou i univerzální aplikaci kombinující různé dopravní služby a prostředky

„Máme jasnou vizi: těchto pět služeb se bude nadále stále více propojovat, aby se vytvořilo jednotné portfolio služeb mobility s plně elektrickými, samořízenými vozidly, které se autonomně nabíjejí a parkují a propojují se s ostatními způsoby dopravy,“ uvedl Harald Krüger, předseda správní rady BMW AG. Podle něj bude právě toto portfolio klíčovou součástí novodobé strategie, kdy se z automobilky stane poskytovatel mobility.