Airbus jde i do námořní přepravy. V přístavu úspěšně testuje autonomní dron pro lety mezi břehem a lodí

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Airbus-Skyways-drone2

Dron projektu Airbus Skyway

0Zobrazit komentáře

Mnozí spotřebitelé si to pravděpodobně ani neuvědomují, ale logistika je jedním z hlavních témat moderní doby, kdy jsou lidé zvyklí očekávat produkt objednaný z jiného kontinentu do několika dnů. Většina dopravy probíhá pomocí obrovských nákladních lodí, které nepotřebují pouze nakládat a vykládat, ale také doplňovat maličkosti jako rezervy, léčivo a hotovost. S možným řešením této malé, ale důležité části lodní přepravy zboží nyní provedl první úspěšný experiment obří evropský výrobce letadel Airbus.

Jeden ze dvou největších výrobců civilních dopravních letadel na světě se v poslední době zaměřuje mezi jinými na doručování malých nákladů na kratší vzdálenosti a Skyways je experimentální projekt ultimátně zaměřený na vytvoření efektivní multimodální přepravní sítě v chytrých městech.

Jeho prvním výraznějším a úspěšným výstupem je středně velký dron pro přepravování potřebných maličkostí z pobřeží posádce lodi. To se v současnosti provádí malými čluny, přičemž dron oproti nim zvyšuje bezpečnost (dále nezatěžuje už tak rušný přístav a vodní plochu), dramaticky, až o 90 %, snižuje náklady a je také mnohem ekologičtější.

Airbus-Skyway-Drone1

Dron projektu Airbus Skyway

Podstatným aspektem je také výrazné, až šestinásobné, zrychlení celého procesu přepravy balíčku. V experimentu byl dron zatížen nákladem o hmotnosti 1,5 kilogramu (maximální nosnost jsou 4 kilogramy) a ze singapurského přístavu Marina South Pier byl vyslán k dopravní lodi vzdálené 1,5 kilometru (dron by ale měl zvládnout i dvojnásobek). Podstatné přitom je, že dron je zcela autonomní a následuje předem určené vzdušné trasy. Od doby, co byl dron vyslán, do doby, kdy se vrátil zpět do přístavu, uběhlo pouhých deset minut.

Při tomto experimentu Airbus spolupracoval s logistickou firmou Wilhelmsen Ships Services a představitelé obou firem měli z úspěšné zkoušky radost. Šéf projektu Airbus Skyways, Leo Jeoh, řekl: „Jsme nadšeni ze spuštění první zkoušky tohoto typu v námořním světě. Dnešní úspěch je výsledkem měsíců intenzivní přípravy našeho oddaného týmu a silné spolupráce s naším partnerem, s nimiž se vydáváme do nové oblasti námořního průmyslu.“

Konkrétním cílem projektu Skyways je „vyvinout bezpilotní vzdušnou infrastrukturu a zabývat se udržitelností a efektivitou bezpilotních letadel ve velkých městských a námořních prostředích.“ Pro Airbus to navíc není jediný podobný projekt, kterým se odklání od konvenčních letadel směrem k budoucnosti. Před pár týdny například již popadesáté úspěšně zalétal se svým osobním přepravním dronem Vahana a i s ním chce postupně změnit vzdušnou přepravu.

Jižní Korea zavádí na přechodech varovná blikající světla, aby se lidé hledící do telefonů rozhlédli

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

korea-street2
0Zobrazit komentáře

Jižní Korea je zemí s největší penetrací chytrých telefonů mezi svými obyvateli, což přináší mnoho benefitů, ale také nepříjemností. Lidé totiž ani během chůze nespouštějí oči z displejů svých smartphonů, a to ani v případě, že přecházejí přes silnici. Jelikož Jihokorejci každoročně napočítají vyšší stovky úmrtí právě při takových incidentech, rozhodli se jednat.

V prvním jihokorejském městě, jak informuje agentura Reuters, se začínají na přechody instalovat speciální systémy, které chodce hledící do telefonu upozorní, že mají dávat pozor. Pro tyto občany se už dokonce v Jižní Koreji vžilo speciální označení „smartphone zombies“, protože při slepé chůzi kupředu zombíky opravdu trochu připomínají.

Ve městě Ilsan, které se nachází zhruba 30 kilometrů od hlavního města Soul, byly na první přechod nainstalovány blikající světla a laserové paprsky, které mají zajistit, aby všichni účastníci provozu zpozorněli – řidiči aby zpomalili a chodci aby odvrátili pohled od displejů k tomu, co se děje před nimi.

prechod-korea

Vedle tradiční zebry se tak na přechodu objevily také blikající LED světla, a to v červené, žluté a modré barvě, která navíc nejsou jediným prostředkem, jak upoutat pozornost chodců. Vysílán je ze země také laserový paprsek a přímo na displeje smartphonů je chodcům zaslána prostřednictvím aplikace notifikace upozorňující, že vstupují do vozovky.

Na první pohled se to může zdát jako příliš přehnané opatření, ale Jižní Korea má s tzv. „smartphone zombies“ skutečný problém. Mezi rozvinutými zeměmi má Jižní Korea jeden z největších počtů úmrtí a nehod na silnicích a v roce 2017 podle dat z tamního analytického systému, vyhodnocující dopravní nehody, bylo zabito více než 1 600 chodců, což činí zhruba 40 procent ze všech smrtelných nehod na silnicích.

olympics-tokio-robot-toyota2

Přečtěte si takéNa letní olympiádu v Tokiu vjedou roboti. Budou pomáhat handicapovaným i zaměstnancůmNa letní olympiádu v Tokiu vjedou roboti. Budou pomáhat handicapovaným i zaměstnancům

Proto se tedy Jižní Korea prostřednictvím svého státního Institutu civilního inženýrství a stavebních technologií rozhodla zavést maximální možné opatření. Multidimenzionální varovný systém, který obsahuje radarové senzory a termokamery, stojí 15 milionů wonů na jeden přechod, což je 300 tisíc korun. Prozatím se technologie nachází pouze ve městě Ilsan, ale zmíněný Institut očekává, že dojde k rozšíření do celé země.

automatic-city-control-semafor

dawnwalker

Přečtěte si takéBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. Ukázka hry bere dechBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. První ukázka ze hry láká na krvavý středověk

Pokud byste i tak nebyli přesvědčeni, že má takový varovný systém smysl, agentura Reuters oslovila 23letou obyvatelku Ilsanu Kim Dan-hee, která vypověděla: „Blikající světlo mi přináší pocit bezpečí, protože mě donutí se znovu rozhlédnout. Doufám, že jich budeme mít ve městě více.“ Problém smartphonových zombies je tak podle všeho skutečný.

Foto: Reprofoto/Reuters TV