Škoda Auto šetří přírodními zdroji. Recykluje 42 procent spotřebované vody a buduje ekologickou lakovnu

Michal MarekMichal Marek

skoda-auto-mlada-boleslav

Foto: Škoda Auto

Vedení mladoboleslavské Škodovky čekají velké změny

0Zobrazit komentáře

V automobilismu jsou trendem poslední doby alternativní pohony a je kladen čím dál větší důraz na ekologický provoz aut. Automobilky přicházejí s elektromobily, představují různé varianty hybridních pohonů a i u klasických spalovacích motorů se dbá na neustálé snižování spotřeby paliva. Mnohem méně se ale mluví o ekologii provozu samotné automobilové výroby. O to zajímavější je zpráva tuzemské automobilky Škoda Auto, která informovala o tom, jak její mladoboleslavská fabrika chrání životní prostředí například díky recyklaci odpadních vod. Firma zároveň poodhalila svou novou ekologickou lakovnu.

Škoda se při příležitosti Světového dne vody OSN pochlubila, že od roku 2010 výrazně snížila spotřebu vody. Ročně automobilka recykluje 654 000 metrů krychlových vody, což představuje 42 procent celkové spotřeby vody v mladoboleslavském výrobním závodě. Spotřeba vody tak nestoupá, ačkoli automobilka produkuje stále více aut. Škoda chce navíc spotřebu vody optimalizovat i nadále.

„Naším šetrným zacházením s vodou výrazně přispíváme k ochraně přírodních zdrojů. I když ve srovnání s rokem 2010 vyrábíme o 63 procent více vozů, roční spotřeba vody ve společnosti Škoda Auto, která činí 1,53 milionu kubických metrů, ve stejném období nevzrostla,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva automobilky, patřící do německého koncernu Volkswagen, za oblast výroby a logistiky. „I pro budoucnost máme ambiciózní cíle. Důležitým pilířem Strategie Škoda 2025 a naší strategie ,GreenFuture‘ je kontinuální snižování spotřeby vody.“

skoda-vision-iv-geneva-side-view-photo

Škoda Vision iV, koncept první plně elektrického vozu Škodovky

Při výrobě aut se žádná automobilka bez vody samozřejmě neobejde. Je využívána při mytí, filtraci i v celé řadě chladicích systémů. Díky recyklaci odpadní vody se ale Škodovce podařilo v porovnání s rokem 2010 snížit spotřebu vody na jeden vyrobený vůz o 36 procent. V minulém roce navíc instalovala ve svých lakovnách řadu nových čisticích systémů, které jsou vybaveny mimořádně jemnými membránovými filtry. Za účelem snížení spotřeby čerstvé vody se odpadní voda upravuje v moderních filtračních systémech a vrací se do oběhu, takže je možné ji využít několikrát.

Nová ekologická lakovna

Zajímavým ekologickým projektem je také právě budovaná nová lakovna, kterou sama automobilka prezentuje jako jednu z nejmodernějších v Evropě. Lakovna má definovat nová měřítka v oblasti ochrany životního prostředí a přírodních zdrojů. Jednou ze zajímavých vychytávek je, že zbytky barvy z lakování karoserií budou absorbovány pomocí drceného vápence. Díky tomuto procesu suchého odlučování nevzniká žádný odpad ve formě lakových kalů.

Škoda Auto v lakovně zároveň využívá zbytkové teplo, které je rekuperováno, což umožňuje úsporu až 80 procent energie. Důraz je pak přirozeně kladen i na samotný proces aplikace laku, který je efektivnější než kdy dříve, čímž je snižována spotřeba materiálu.

Skoda_voda

Nová lakovna v hlavním výrobním závodě Škodovky v Mladé Boleslavi

Pozitivní je, že k ekologické bilanci podniku významně přispívají také zaměstnanci automobilky. Za tímto účelem byla založena speciální pracovní skupina, která kontroluje dodržování ekologických cílů a shromažďuje zlepšovací návrhy zaměstnanců. V letech 2010 a 2017 podali zaměstnanci celkem 880 návrhů, přičemž 451 z nich již bylo realizováno. Dosažené úspory činí dle odhadů společnosti 9,7 milionu eur, tedy téměř 250 milionů korun.

Zapojení zaměstnanců a strategie ,GreenFuture‘

Automobilka v rámci svých snah o snižování ekologického dopadu vlastního podnikání každé dva roky zveřejňuje zprávu o trvale udržitelném rozvoji a v ní shrnuje své cíle a opatření, které se týkají právě ochrany životního prostředí. Společnost své ekologické aktivity sloučila do strategie nazvané ,GreenFuture‘, jež má tři klíčové podoblasti.

T3coupe

Přečtěte si takéModrá pražská tramvaj T3 Coupé od Anny Marešové získala prestižního designového OscaraModrá pražská tramvaj T3 Coupé od Anny Marešové získala prestižního designového Oscara

Oblast GreenProduct se zabývá vývojem šetrných a ekologických vozů – jak z pohledu spotřeby pohonných hmot, tak z hlediska použitých materiálů a jejich recyklovatelnosti. V rámci GreenRetail podporuje automobilka ekologické hospodaření prodejců a servisních center. Oblast GreenFactory, do které bude patřit i nová moderní lakovna, se věnuje všem aktivitám přispívajícím k výrobě vozů, šetrné k přírodním zdrojům.

skoda-kodiaq-rs

Škoda Kodiaq RS na sněhu

Různé továrny a fabriky bývají zpravidla významnou ekologickou zátěží, jedním z primárních zdrojů znečištění ovzduší a značnou měrou se podílejí také na spotřebě přírodních zdrojů. Je tedy příjemné sledovat, že se největší česká fabrika snaží jít příkladem a dbá na to, aby svůj environmentální dopad optimalizovala. Ochrana životního prostředí je oblast, kde se cení každá snaha. Efektivní nakládání se zdroji, ať už je to voda, teplo nebo třeba lak, je logický krok správným směrem.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym