Tesla představila nový Model Y. Objeví se příští rok a jeho cena začne na 39 tisících dolarů
Několik let čekání, konceptů a nejrůznějších spekulací kolem Modelu Y od kalifornské automobilky Tesla je u konce. Během včerejšího večera v americkém Los Angeles Tesla konečně představila finální podobu chystaného modelu, který má být jakýmsi hybridem mezi dosud největším SUV s označením Model X a naopak nejmenším a nejlevnějším elektromobilem značky – Modelem 3, jež začíná na částce 35 tisíc dolarů.
Na představení novinky již od od minulého týdne lákal web s novou vizualizací a směřovaly k němu i střípky informací z úst šéfa Tesly Elona Muska. Model Y nese spoustu podobností s Modelem 3, ale je prostornější a na první pohled téměř stejně vysoký jako Model X. Místo dvou řad sedadel nabídne rovnou tři s tím, že se do něj vejde až 7 osob.
S Modelem X má sdílet podobný podvozek s nízkým těžištěm, který má Modelu Y dodávat větší stabilitu i při ostřejším řízení. Základní verze novinky bude disponovat dojezdem 370 kilometrů na jedno nabití s předním náhonem a zrychlením z nuly na 100 kilometrů za hodinu za 5,9 vteřiny. Jeho cena začne na 39 tisících dolarů, v přepočtu tedy zhruba 885 tisících korun. Zmíněná základní verze nicméně bude dostupná až na jaře 2021. Už příští rok na podzim přijdou ještě tři další a zároveň dražší varianty.
Konkrétně půjde o verze Long Range s dojezdem 480 kilometrů, zrychlením z 0 na 100 km/h za 5 vteřin a cenou 47 tisíc dolarů (1 milion korun) a Dual Motor AWD s pohonem všech kol, dojezdem 450 kilometrů, zrychlením za 4,8 vteřiny a cenou 51 tisíc dolarů (1,1 milionu korun). Vůbec nejdražší verzí má být třetí – Performance, která bude mít shodně dojezd 450 kilometrů na nabití, ale z nuly na 100 km/h zrychlí již za 3,5 vteřiny s maximální rychlostí lehce přes 240 kilometrů za hodinu. Cena Performance verze začne na 60 tisících dolarů, tedy 1,3 milionu korun.
Produkce tří dražších modelů začne v druhé polovině příštího roku s tím, že již nyní jsou na webu dostupné předobjednávky se zálohou ve výši 2 500 dolarů. Mezi příplatkovou výbavou jdou zvolit stříbrná 19″ kola či jiná barevná varianta, za 3 tisíce dolarů pak třetí řada sedaček, za tisíc dolarů světlý interiér a pochopitelně i funkce Autopilota za 3 tisíce dolarů či příprava na plně samořiditelný mód za dalších pět tisíc. Automobily Tesly by měly být schopny samy jezdit již ke konci letošního roku.
O mnoho více jsme se ve spojitosti s Modelem Y na včerejší akci neozvěděli. Informace pravděpodobně budou přicházet postupně v průběhu letošního roku. Nicméně i tak bylo zhruba hodinové představení, ve kterém celou dobu povídal šéf firmy Elon Musk, zajímavé. Zahájil ho slovy o tom, jak Tesla začala. Zmínil, že ještě relativně nedávno byla elektrická auta brána jako hloupý nápad, který odsuzovalo snad každé médium i odborníci, o dekádu později je to ale spíše naopak a přiklání se k nim i tradiční automobilky.
První auto, které Tesla vyrobila, byla první generace Tesla Roadsteru před 11 lety. Po prvním kusu trvalo vyrobit další kus zhruba 3 měsíce, a dnes má Tesla za sebou již 550 tisíc vyrobených aut, ze kterých se podařilo více než 250 tisíc vyrobit pouze za loňský rok. Musk se zmínil, že očekává, že zhruba ve stejnou dobu příští rok už bude automobilka hravě nad jedním milionem vyrobených kusů.
Hned na to se vedle sebe začaly vyrovnávat všechny předchozí modely, které doplnilo množství zajímavostí z historie a také znovuodhalení nákladního automobilu Semi a nové verze Roadsteru. Například akvizice prostorů pro továrnu v kalifornském Fremontu v roce 2010, která se postupně proměnila v jednu z největších automobilových továren na světě a pomalu dosahuje své kapacity. Musk zároveň řekl, že právě tvorba všech potřebných procesů uvnitř firmy ve spojitosti s výrobou byla mnohem složitější, než samotný design nebo výroba automobilů.
K tomu dodal, že je pyšný na fakt, že zatímco ještě v roce 2010 neměla Tesla ani jeden Supercharger, tedy rychlou dobíjecí stanici, dnes disponuje již více než 12 tisíci Superchargery na 1 400 stanicích v celkem 36 zemích světa, a to včetně České republiky. Ostatně právě v Česku se má již brzy otevřít také první oficiální zastoupení, které vyroste v pražských Vysočanech, stejně jako další lokace pro Superchargery. Ty prošly nedávno zásadní změnou, která jim dodává výkon 250 kW, což například pro Model 3 znamená rychlost nabíjení až 1 600 km za hodinu.
Foto: Tesla