Tesla představila nový Model Y. Objeví se příští rok a jeho cena začne na 39 tisících dolarů

modely

Foto: Tesla

Tesla Model Y

0Zobrazit komentáře

Několik let čekání, konceptů a nejrůznějších spekulací kolem Modelu Y od kalifornské automobilky Tesla je u konce. Během včerejšího večera v americkém Los Angeles Tesla konečně představila finální podobu chystaného modelu, který má být jakýmsi hybridem mezi dosud největším SUV s označením Model X a naopak nejmenším a nejlevnějším elektromobilem značky – Modelem 3, jež začíná na částce 35 tisíc dolarů.

Na představení novinky již od od minulého týdne lákal web s novou vizualizací a směřovaly k němu i střípky informací z úst šéfa Tesly Elona Muska. Model Y nese spoustu podobností s Modelem 3, ale je prostornější a na první pohled téměř stejně vysoký jako Model X. Místo dvou řad sedadel nabídne rovnou tři s tím, že se do něj vejde až 7 osob.

S Modelem X má sdílet podobný podvozek s nízkým těžištěm, který má Modelu Y dodávat větší stabilitu i při ostřejším řízení. Základní verze novinky bude disponovat dojezdem 370 kilometrů na jedno nabití s předním náhonem a zrychlením z nuly na 100 kilometrů za hodinu za 5,9 vteřiny. Jeho cena začne na 39 tisících dolarů, v přepočtu tedy zhruba 885 tisících korun. Zmíněná základní verze nicméně bude dostupná až na jaře 2021. Už příští rok na podzim přijdou ještě tři další a zároveň dražší varianty.

modely3

Foto: Tesla

Tesla Model Y

Konkrétně půjde o verze Long Range s dojezdem 480 kilometrů, zrychlením z 0 na 100 km/h za 5 vteřin a cenou 47 tisíc dolarů (1 milion korun) a Dual Motor AWD s pohonem všech kol, dojezdem 450 kilometrů, zrychlením za 4,8 vteřiny a cenou 51 tisíc dolarů (1,1 milionu korun). Vůbec nejdražší verzí má být třetí – Performance, která bude mít shodně dojezd 450 kilometrů na nabití, ale z nuly na 100 km/h zrychlí již za 3,5 vteřiny s maximální rychlostí lehce přes 240 kilometrů za hodinu. Cena Performance verze začne na 60 tisících dolarů, tedy 1,3 milionu korun.

Produkce tří dražších modelů začne v druhé polovině příštího roku s tím, že již nyní jsou na webu dostupné předobjednávky se zálohou ve výši 2 500 dolarů. Mezi příplatkovou výbavou jdou zvolit stříbrná 19″ kola či jiná barevná varianta, za 3 tisíce dolarů pak třetí řada sedaček, za tisíc dolarů světlý interiér a pochopitelně i funkce Autopilota za 3 tisíce dolarů či příprava na plně samořiditelný mód za dalších pět tisíc. Automobily Tesly by měly být schopny samy jezdit již ke konci letošního roku.

timeis

Přečtěte si takéJan Řežáb a Cyril Höschl získali téměř 80 milionů korun na svůj nový startup Time is Ltd.Jan Řežáb a Cyril Höschl získali téměř 80 milionů korun na svůj nový startup Time is Ltd.

O mnoho více jsme se ve spojitosti s Modelem Y na včerejší akci neozvěděli. Informace pravděpodobně budou přicházet postupně v průběhu letošního roku. Nicméně i tak bylo zhruba hodinové představení, ve kterém celou dobu povídal šéf firmy Elon Musk, zajímavé. Zahájil ho slovy o tom, jak Tesla začala. Zmínil, že ještě relativně nedávno byla elektrická auta brána jako hloupý nápad, který odsuzovalo snad každé médium i odborníci, o dekádu později je to ale spíše naopak a přiklání se k nim i tradiční automobilky.

První auto, které Tesla vyrobila, byla první generace Tesla Roadsteru před 11 lety. Po prvním kusu trvalo vyrobit další kus zhruba 3 měsíce, a dnes má Tesla za sebou již 550 tisíc vyrobených aut, ze kterých se podařilo více než 250 tisíc vyrobit pouze za loňský rok. Musk se zmínil, že očekává, že zhruba ve stejnou dobu příští rok už bude automobilka hravě nad jedním milionem vyrobených kusů.

modely4

Tesla Model Y

Hned na to se vedle sebe začaly vyrovnávat všechny předchozí modely, které doplnilo množství zajímavostí z historie a také znovuodhalení nákladního automobilu Semi a nové verze Roadsteru. Například akvizice prostorů pro továrnu v kalifornském Fremontu v roce 2010, která se postupně proměnila v jednu z největších automobilových továren na světě a pomalu dosahuje své kapacity. Musk zároveň řekl, že právě tvorba všech potřebných procesů uvnitř firmy ve spojitosti s výrobou byla mnohem složitější, než samotný design nebo výroba automobilů.

K tomu dodal, že je pyšný na fakt, že zatímco ještě v roce 2010 neměla Tesla ani jeden Supercharger, tedy rychlou dobíjecí stanici, dnes disponuje již více než 12 tisíci Superchargery na 1 400 stanicích v celkem 36 zemích světa, a to včetně České republiky. Ostatně právě v Česku se má již brzy otevřít také první oficiální zastoupení, které vyroste v pražských Vysočanech, stejně jako další lokace pro Superchargery. Ty prošly nedávno zásadní změnou, která jim dodává výkon 250 kW, což například pro Model 3 znamená rychlost nabíjení až 1 600 km za hodinu.

modely2

Luxusnější verze interiéru Modelu Y, kterým budou disponovat dražší verze

Foto: Tesla

Tvůrci populárního grafického nástroje Sketch získali ve své vůbec první investici 20 milionů dolarů

sketchtop
0Zobrazit komentáře

Přes jeden milion platících uživatelů, osm let historie a jeden ze suverénně nejpopulárnějších grafických nástrojů současnosti, bez kterého si neumí spousta designérů a vývojářů představit jediný den. Taková je bilance původem holandské firmy stojící za nástrojem Sketch, kterou v roce 2010 spoluzaložili vývojáři Emanuel Sá a Pieter Omvlee.

Sketch nyní získává svou vůbec první investici. Od fondu Benchmark v Series A nabírá 20 milionů dolarů, v přepočtu tedy lehce přes 450 milionů korun, které mají sloužit především na urychlení vývoje a agresivnější prodejní strategii pro akvizici nových uživatelů. Je totiž zajímavé, že od svého založení až dosud běžel Sketch zcela bez propagace a nějakých větších kampaní. Vše zkrátka rostlo zcela organicky.

Tvůrci totiž vsadili na relativně jednoduchý recept – delší cestu, za kterou nyní sklízí ovoce. Sketch se obrovským způsobem zapojil do komunity designerů, tvořil vlastní návody na používání jejich aplikace, sponzoroval nejrůznější akce a tvůrce k tomu, aby ukazovali, jak se Sketchem pracovat a jednoduše kolem sebe vytvořil jakýsi love brand, který není svazován metrikami korporací, tedy netlačí jen a pouze na růst a zisk.

sketch-cloud-aqua@2x

Sketch v minulosti nabídky investic i akvizic odmítal, ale v tomto případě si obě strany sedly. Benchmark, který proinvestoval 100 procent částky, znal  Sketch podrobně, ale až po odhalení všech detailů zahlédl obrovský potenciál nevyužitého růstu. Ostatně licenci na software, která se platí ročně a stojí 99 dolarů, si koupilo již milion zákazníků – to navíc bez podílů dalším partnerům nebo jakýchkoliv nákladů na prodej, jelikož vše probíhá organicky přímo na oficiálním webu. Sketch byl navíc profitabilní již od prvního roku, pouze rostl pomalu.

Spojíme-li to s faktem, že pro Sketch pracuje převážně na dálku celkem 42 lidí, rozprostřených různě po Evropě a Spojených státech, jde o výhru pro někoho, kdo dokáže softwarové firmě pomoci s vylepšením byznysové stránky. A kde že se onen potenciál skrývá? Až dosud se Sketch zaměřoval především na sólové koncové zákazníky, ale neměl propracovaný produkt pro firmy, které ho využívají čím dál častěji.

Přechod na web

V návaznosti na Sketch Cloud, tedy cloudovou platformu Sketche pro sdílení jednotlivých grafických souborů, by měla vzniknout platforma Sketch Teams, díky které by mohly týmy ve firmách na jednom souboru spolupracovat současně a online. Prozatím Sketch funguje pouze jako desktopová aplikace, ale ještě v průběhu tohoto roku by se měl dočkat i své webové podoby, která souvisí s týmovou spoluprácí.

bugat

Přečtěte si takéBugatti ukázalo nový elektromobil pro děti. Stojí přes 700 tisíc korun a vyrábí se částečně na 3D tiskárněBugatti ukázalo nový elektromobil pro děti. Stojí přes 700 tisíc korun a vyrábí se částečně na 3D tiskárně

Základ celého nástroje má ovšem dle tvůrců zůstat stejný i přes množství nových změn. Na týmy a jinou prodejní strategii se v podobné kategorii zaměřily například startupy jako Figma, která nabrala na investicích téměř 83 milionů dolarů při valuaci 440 milionů dolarů, nebo InVision, který vybral již 115 milionů dolarů a jeho hodnota se přibližuje dvěma miliardám. A s přístupem, který Sketch má, by od podobného růstu nemusel být příliš daleko, i při zachování principu „uživatelé na prvním místě“.