Největší letadlo současnosti poprvé letělo. Stratolaunch s ním bude vynášet rakety do vesmíru

stratolaunch_first_flight1

Foto: Stratolaunch

První let obřího letadla Stratolaunch

0Zobrazit komentáře

Když v roce 1947 uskutečnil legendární letecký konstruktér Howard Hughes první a také jediný testovací let svého monstrózního letadla H-4 Hercules s rozpětím křídel 97,54 metru, jen málokoho by tehdy napadlo, že se na dlouhých 72 let do vzduchu nepodívá větší letadlo. Mohavská poušť se však včera v brzkých ranních hodinách stala svědkem překonání tohoto historického letu. Do vzduchu byl vypuštěn 226 tun vážící letoun společnosti Stratolaunch s rekordním rozpětím křídel 117 metrů.

Společnost, založená spoluzakladatelem Microsoftu Paulem Allenem, pracovala na vzniku letounu osm let. Samotný testovací let trval přibližně 150 minut. Letadlo při něm bylo schopno vyvinout rychlost až 304 kilometrů v hodině a dostat se do více jak pětikilometrové nadmořské výšky. Po testu letadlo bez problému dosedlo zpět na runway v Mohavské poušti.

stratolaunch_first_flight2

Foto: Stratolaunch

První let obřího letadla Stratolaunch

„Všichni jste byli v průběhu let velice trpěliví, shovívaví a čekali jste, až se nám podaří dostat tohoto velkého ptáka ze země, a my to nyní konečně dokázali,“ pronesl CEO společnosti Stratolaunch Jean Floyd na tiskové konferenci. Evan Thomas, zkušební pilot letounu, dodal: „Systémy letadla běžely jako hodinky.“ Celý let byl malou vzpomínkou na Paula Allena, který se bohužel velkého úspěchu svého letadla nedožil, protože loni v říjnu podlehl rakovině.

Až na oběžnou dráhu

Letoun je vybaven šesticí leteckých motorů výrobce Pratt & Whitney a jeho podvozek je vybaven hned 28 koly. Se stavbou letadla pomáhala společnosti Stratolaunch firma Scaled Composites, která dodala tři velké Boeingy 747, ze kterých byly použity jak motory, tak i podvozek. Díky své velikosti zabírá dvoutrupové letadlo, jehož celková nosná kapacita je 589 tun, téměř každý metr v hangáru o rozloze okolo 9 290 metrů čtverečních.

Tato velikost a vysoká nosnost se budou letounu brzy hodit. Jeho cílem bude vynášet až 250 tun vážící rakety do letové výšky 10 kilometrů nad mořem. Raketu nesoucí satelit letoun v požadované výšce upustí, raketa následně zažehne své vlastní motory a dopraví satelit na oběžnou dráhu.

Tímto manévrem chce společnost nabídnout možnost vysílat rakety do vesmíru, aniž by bylo nutné využívat těch několika málo míst na naší planetě, které jsou ke startu raket uzpůsobeny. Ty jsou extrémně vytíženy a na možnost jejich využití jsou dlouhé čekací lhůty.

falcon-heavy2-spacex

Přečtěte si takéKrasojízda Elona Muska. Raketa Falcon Heavy zvládla bez chyby svůj druhý start v historiiKrasojízda Elona Muska. Raketa Falcon Heavy zvládla bez chyby svůj druhý start v historii

Od roku 2016 je Stratolaunch v partnerství se společnosti Northrop Grumman Innovation Systems, která vlastní Orbital ATK s jejími raketami Pegasus XL. V minulosti Stratolaunch dokonce uvažoval i o vývoji vlastních raket, ale z tohoto nápadu nakonec sešlo, podobně jako sešlo z partnerství se SpaceX Elona Muska.

stratolaunch_first_flight3

Foto: Stratolaunch

První let obřího letadla Stratolaunch

Kdy přesně společnost zahájí samotné vynášení raket, není známo. Měla by si však pospíšit, protože konkurence nespí a například Virgin Orbit Richarda Bransona chce zahájit testy svého speciálně upraveného Boeingu 747, uzpůsobeného k nošení raket, ještě letos. Navíc je tu i úřad Federální letecké správy, který musí letadlu udělit příslušná povolení k přenášení raket a vesmírných satelitů. Společnost Stratolaunch čeká ještě velké množství práce a překážek, které bude nutné překonat.

stratolaunch_first_flight4

Foto: Stratolaunch

První let obřího letadla Stratolaunch

Foto: Stratolaunch

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Americký dobrodruh staví kempovací Teslu. Má být nejrychlejším obytným vozem na světě

tesla-romaerx
0Zobrazit komentáře

Vozy kalifornské automobilky Tesla spadají do segmentu luxusních automobilů, ve kterých je jízda jedním z těch příjemnějších zážitků. Jak navíc dokazují mnohá videa na internetu, automobil se dá využít i pro občasné přenocování. Některé společnosti dokonce nabízejí pro jednotlivé modely na míru šité skládací matrace. I přes tento funkční doplněk nejsou Tesly tím nejvhodnějším automobilem, který by se dal využívat jako obytný vůz. Změnit to však má Tesla Roamer.

Tento zajímavý projekt nemá na svědomí sama Tesla, ale americký dobrodruh a podnikatel Travis Rabenberg, který za sebou má již několik projektů týkajících se přestavby vozidel. Roamer by měl stát na základě Tesla Model S 70D, tedy automobilu, se kterým se jiné obytné vozy mohou měřit jen těžko, především díky výkonu přes 300 koňských sil a 550 Nm točivého momentu.

tesla-roamer2

Právě toho chce Rabenberg využít k překonání současného rychlostního rekordu obytného vozu, který v roce 2014 stanovil Simon Robins, když se svým Fiatem Doblo jel rychlostí 227,35 kilometru v hodině. Tím se zapsal do Guinnessovy knihy rekordů.

Kempování s elektrickým obytňákem

Tesla Roamer nebude automobilem určeným pouze k lámání rekordů. Posádce nabídne dostatečné zázemí pro příjemnou dovolenou. Přesto, že je zástavba neforemná a automobil díky ní připomíná vozidla určená k transportu orgánů, měl by disponovat dojezdem přesahujícím 300 kilometrů na jedno nabití. Podle prozatím dostupných informací bude posádce k dispozici také toaleta, umyvadlo, postel, zásobník na 76 litrů vody a solární panel o výkonu 350 W.

Přesná podoba vozu, ani jeho přesná výbava, prozatím není jasná, jelikož Rabenberg drží vše pod pokličkou. Na svém osobním blogu však zveřejnil hned několik návrhů, které ukazují nejrůznější varianty, jak by se mohla zástavba vyklápět. Její rozměry jsou uvedeny na 2,43 metru délky na 1,82 metru výšky a po vyklopení by měla získat dalších 1,2 až 2 metry na výšku.

tesla-model-s-1

Tesla Model S

Poprvé svůj výtvor Rabenberg představí již příští týden v michiganském Lansingu na státní výstavě, která se bude zaměřovat na elektromobilitu. Následně by chtěl svůj projekt dostat i na další výstavy. Ovšem jeho největší osobní výzvou je dopravit obytňák v příštím roce do Anglie a z ní jet až do Dubaje, kde chce vystavovat na Expo 2020.