Zakladatel Košíku Jakub Šulta spouští nový startup Carvago. Na online prodej ojetých vozů má desítky milionů korun
Nakupování na internetu je dnes již zcela běžnou součástí našich životů. Přestože se online nakupuje skutečně zboží všeho druhu, je stále pár oblastí, která jsou z velké části pořád spjaty spíše s offline světem. Patří mezi ně i obchodování s ojetými vozy, které se mění pomaleji, ale pomoci chce i nový český startup Carvago, za nímž stojí zakladatel online supermarketu Košík.cz Jakub Šulta.
Internetový supermarket Košík.cz založil Jakub Šulta před šesti lety. V roce 2017 ho koupila e-commerce skupina Mall Group, za níž stojí Jakub Havrlant, spojila ho s vlastním Koloniálem a dnes Košík bojuje na trhu o pozici číslo dvě s Tescem, zatímco vpředu je Rohlik.cz Tomáše Čupra. Jakub Šulta už nicméně v Košíku od loňského roku není.
V rámci pokračující integrace do struktur Mall Group a dalšího rozvoje převzal vedení Košíku Tomáš Jeřábek a Jakub Šulta supermarket opustil. Nyní se ovšem v internetovém světě objevuje původním povoláním zubař Šulta znovu a opět jde o online prodej, místo potravin si však vybral ojeté vozy. Spolu s bývalým vrcholovým manažerem koncernu Volkswagen a šéfem ŠkoFinu Janem Kranátem spouští startup Carvago a jejich ambice jsou velké.
„Trh s ojetými automobily je z mého pohledu obrovskou příležitostí, protože mu chybí online kompetence, kterou mu jsme nyní schopni dodat. Podle spoluzakladatele Jana Kranáta zase celý trh postrádá zastřešující subjekt, takže jsme spojili síly a věříme, že vybudujeme ekosystém, jehož synergie budou hnát celý byznys dopředu,“ říká Jakub Šulta. Právě proto vznikl mateřský holding European Automotive Group (EAG), který má všechny aktivity zastřešovat.
Carvago je teprve začátek
První vlaštovkou je zmíněný startup Carvago, který je B2B platformou pro prodejce ojetin. Ta neustále kontroluje nabídky na trhu s ojetými auty po celé Evropě, vyhodnocuje jejich prodejní potenciál na základě velkých dat a následně řeší prodej nejvhodnějších vozů jednotlivým zájemcům. V Evropě existuje platforem pro prodej ojetých vozů několik (například Mobile.de či Auto1.com), ale Jakub Šulta se netají tím, že buduje od začátku evropského, nikoliv pouze lokálního hráče, a chce vyrůst mezi ty největší.
Pomoci k tomu mají dva aspekty. Prvním je, že Carvago je skutečně jen jeden díl z celého ekosystému, který má do budoucna v rámci holdingu EAG pokrýt celý proces od výkupu přes financování a pojištění až po dodání ojetého automobilu prodejcům vozů či koncovým zákazníkům. Druhá důležitá skutečnost je, že do EAG vstoupil první investor, se kterým se může celý projekt naplno rozběhnout.
Blíže neupřesněné desítky milionů korun do holdingu vkládá česká investiční skupina Portiva, která za to získala v EAG 50% podíl. Jakub Šulta a Jan Kranát drží shodně po zbylých 25 procentech. Fakt, že Carvago je teprve prvním krokem, svědčí i to, že Portiva má připravené nižší stovky milionů korun pro další akvizice, které celý ekosystém doplní. První taková akvizice má proběhnout ještě v první polovině letošního roku.
Investiční skupina Portiva sice vznikla teprve loni, ale historie skupiny sahá až do roku 1995, kdy vznikla společnost Eldaco. Ta se zaměřovala na obnovitelné zdroje energie a dnes se svými 14 větrnými a fotovoltaickými elektrárnami tvoří energetickou divizi holdingu. Druhou část Portivy tvoří projekty z oblasti nemovitostí a novinkou je právě nová investice do EAG a Carvaga.
„Online trh s automobily má obrovský potenciál. Díky zkušenostem lidí, kteří projekt povedou, a díky moderním technologiím, na nichž celé řešení stojí, jsem přesvědčen o tom, že růst Carvaga bude brzy srovnatelný s nejúspěšnějšími evropskými startupy,“ komentuje investici výkonný ředitel Portivy Pavel Svoreň. Jeho společnost má ve správě aktiva v hodnotě 2,3 miliardy korun, přičemž souhrnný zisk EBITDA společností sdružených ve skupině dosáhl v loňském roce na 325 milionů korun. Čistý zisk po zdanění činil 169 milionů korun a o Portivě letos evidentně ještě uslyšíme.