Robotický pošťák budoucnosti podle Fordu. Přiveze ho autonomní auto a balík donese až ke dveřím

ford-digit

Foto: Ford

Poslíček Fordu

0Zobrazit komentáře

V sektoru doručovacích služeb se v poslední době dějí velké věci. Klasičtí dopravci tak trochu zaspali dobu, a proto nejen v České republice přibývá velké množství soukromých společností zabývajících se doručováním zásilek. U nás je aktuálně nejaktivnějším hráčem a dobrým příkladem, jak lze i v logistice inovovat, především Zásilkovna, která už letos spustila několik novinek a netají se tím, že chce v doručování zásilek konkurovat i České poště.

Podobný doručovací boom probíhá i ve Spojených státech, kde je hlavním tématem doručování balíčků či jídla pomocí autonomních technologií. Amazon a další společnosti testují létající drony a do autonomních vozítek rozvážejících balíčky nedávno investoval i japonský SoftBank. K těmto společnostem se nyní přidává také automobilka Ford, která přišla s vlastní vizí budoucnosti doručování zásilek.

Ford-Digit

Pokud pošťák zvoní vždy dvakrát, kolikrát asi bude zvonit donáškový robot? Možná, že i na tuto otázku bude Ford hledat odpověď ve svém novém projektu, ve kterém chce vyřešit problém týkající se posledních metrů při doručování balíků. Jde o scénář, kdy je zásilka k domu doručena pomocí autonomního vozidla, které však není schopné jej bez pomoci člověka dopravit přímo ke dveřím domu, ke kterým z chodníku zbývá zpravidla pár metrů.

Ford chce tento problém řešit autonomním robotem Digit od startupu Agility Robotics. Tento dvounohý android, který je schopen unést až 18 kilogramů vážící předmět, se může pochlubit extrémně nízkou váhou. Většina jeho výpočetního výkonu je totiž umístěna v autonomním voze, které jej na místo dopraví, a robot z něj tedy může vyjít nalehko jen s kamerovým systémem a laser-radarovou technologií.

Automobil vybavený samořídící technologií zastaví na nejoptimálnějším místě, díky zabudovaným senzorům vypočítá pro robota nejlepší trasu a dále jej podporuje v navigaci. Robot tak okamžitě ví, co má dělat, a nemusí čekat, než mu jeho vlastní senzory pomohou s orientací. Když robot vykoná svůj úkol, vrátí se k vozu a složí se do jeho kufru, který funguje i jako dokovací stanice. Automobil je připraven poskytnout robotovi pomoc i v momentě, kdy se dostane do potíží a pomůže mu s co nejlepším řešením dané situace.

Vývoj samotného androida má na svědomí startup Agility Robotics sídlící v oregonském městě Albany, který zaměstnává asi 30 zaměstnanců a vznikl v roce 2015 s tím, že se od začátku primárně zaměřuje právě na dvounohé robotické platformy sloužící pro vojenské, dodávkové i výzkumné účely. Do podvědomí se již dříve zapsal díky svému projektu Cassie, tedy dvounohému robotu, ze kterého vychází i Digit.

Doručení k domu i bytu

Americký výrobce osobních automobilů momentálně optimalizuje robotického doručovatele tak, aby mu lidé důvěřovali. Do jaké míry se jim to daří, bude testováno v továrně i na ulicích měst Dearborn, Michigan a Pittsburgh. Za vůbec největší výzvu však Ford považuje verandy, které má ve Spojených státech většina domů, a ke dveřím zde vede hned několik schodů, jež je nutné překonat. I proto Digit disponuje párem kovových nohou, které mu umožní zdolávat nejen schody, ale i jiné překážky, a umožní mu pohyb na travnatých, betonových, štěrkových i dřevěných plochách.

Ford-Digit

Automobilka do budoucna počítá s doručováním zásilek nejen ke vstupním dveřím domů, ale chce svého robota naučit doručovat balíčky i ke dveřím jednotlivých bytů v bytových domech. Zde se chce Ford nejdříve spolehnout na vrátné a další zaměstnance takových domů, kteří budou robotovi pomáhat dostat se na dané místo, později by však měl celý proces doručení balíků zvládnout Digit zcela samostatně.

boston-dynamics-robot-spotmini-truck

Přečtěte si takéPsí roboti od Boston Dynamics hravě utáhnou i náklaďák. Brzy se mají dostat do prodejePsí roboti od Boston Dynamics hravě utáhnou i náklaďák. Brzy se mají dostat do prodeje

Ford by rád svého doručovacího robota poslal do terénu již v roce 2021, spolu se zavedením své flotily autonomních vozů, které budou zajišťovat přepravu osob a zásilek. „Budeme disponovat flotilou autonomních vozů a našim cílem je mít ve stejný čas i připravené roboty,“ říká Craig Stephens, ředitel segmentu ovládání a automatizace ve výzkumném středisku automobilky. Ta vidí v autonomním doručování zásilek mimořádný tržní potenciál, který odhadla na částku 332 miliard dolarů, a Stephens k tomu dodává: „Obchodní potenciál je obrovský. Roboti budou časem nezbytní.

Digit_with_box_2 (1)

Doručovací robot Digit

Ze Hry o trůny k sociálním sítím. Aplikace Daisie představitelky Aryi Stark nabírá přes 2 miliony dolarů

Filip HouskaFilip Houska

Maisie-Williams
0Zobrazit komentáře

Nadvládu nad sociálními sítěmi – alespoň co do počtu aktivních uživatelů – již dlouhou dobu drží Facebook, respektive Instagram, který byl firmou Marka Zuckerberga koupen před více než sedmi lety. Může se tak zdát, že z pomyslného trůnu tuto dvojici nemůže výhledově nic sesadit. Na druhou stranu kdo jiný by o uchopení moci mohl lépe bojovat než jedna z klíčových postav seriálového fenoménu Hra o trůny, která přibližně před rokem spustila novou sociální síť pro kreativce pod názvem Daisie. Jde o Maisie Williams, britskou herečku a především představitelku Aryi Stark.

Cíl byl od počátku poměrně jasný: nabídnout uživatelům něco, co svým způsobem bude vycházet z Instagramu, ale přidá prvky, díky nimž se od této masově oblíbené sociálně-mediální sítě dokáže odlišit. A to se povedlo. Daisie, která je dostupná na desktopových platformách a iOS, spočívá zejména v poskytování digitálního prostoru, ve kterém se mohou sdílet různé nápady, koncepty a obecně kreativní díla, z nichž se ostatní mohou inspirovat, ale také na nich mohou vzájemně spolupracovat. Ať už jde o oblast designu, hudby, fotografií, literatury nebo módy.

daisie-ios

Tradiční pojetí sociálních sítí Daisie mění i absencí lajků, respektive jakýchkoliv povrchních forem vyjádření zalíbenosti v daném obsahu, k nimž se uživatelé mnohdy až nebezpečně upínají. Podle Maisie se totiž jedná o jakousi „soutěž za honbou co největšího počtu sledujících“, což má zabíjet podstatu kreativní spolupráce. Proto Daisie funguje na bázi takzvaných řetězců (chains), které slouží jako skutečné vyjádření zainteresovanosti v daném projektu.

Podobných věcí, které se odlišují od tradičních hráčů, je uvnitř služby celá řada. Jen samotné rozhraní mobilní aplikace, které před pár týdny změnilo svůj původní „instagramový“ vzhled na podobu moderního portfolia v jednoduchém černo-bílém nádechu, tomu výrazně napovídá. Proto se naskýtá logická otázka: může takový produkt ohrozit téměř neotřesitelnou konkurenci v podobě Instagramu, Facebooku nebo Pinterestu? Ukazuje se, že alespoň zčásti ano. A věří tomu především investoři.

daisie4

Filmový producent Dom Santry a Maisie Williams, klíčová dvojka pro založení Daisie

Startup totiž úspěšně uzavřel seed investici ve výši 2,5 milionu dolarů (zhruba 58 milionů korun), o níž se postaraly respektované zahraniční fondy jako Founders Fund (1,5 milionu dolarů), 8VC, Kleiner Perkins nebo Shrug Capital, přičemž minimálně 500 tisíc dolarů putovalo z kapes samotné Maisie, spoluzakladatele Doma Santryho a jejich přátel a rodiny. Díky těmto prostředkům pak Daisie může lépe pečovat o svou přibližně 100tisícovou základnu uživatelů, kterou aplikace získala přibližně jedenáct dní po svém oficiálním spuštění pro veřejnost (8. května).

Výrazněji se rozšířil i tým, který z původních pěti členů nově čítá osmnáct jedinců, kteří byli najati z firem jako Microsoft, BBC a dalších. Vysoce důležitým aspektem je samozřejmě také širší globální expanze: Daisie je momentálně nejpopulárnější v domovském Londýně, nicméně Maisie se chce výhledově zaměřovat na další města jako New York, Los Angeles nebo Berlín, jenž kreativitou lidí taktéž hýří.

daisie-desktop

Redesignem prošla i desktopová verze

Na celé věci je zajímavé také to, že Daisie nemusí být jen pouhou službou, do které se budou registrovat uživatelé s kreativními choutky. Maisie má v rukávu také vlastní produkční studio Daisy Chain Productions, které slouží jako agentura pro hledání nových talentů s cílem produkovat originální videa a filmy.

eric-topol

Přečtěte si takéKašlete na léky i na DNA. Lékař má klíč k dlouhému životuKašlete na léky, zapomeňte na DNA. Špičkový lékař našel klíč k dlouhému životu, pomohli super starci

To může být zajímavá cesta, jelikož Maisie i Dom mají s filmovým průmyslem bohaté zkušenosti a zájem veřejnosti o takový typ obsahu stále roste. Dost možná tak Daisie může sloužit i jako směr pro ostatní, jak se angažovat do větších projektů pod taktovkou samotné představitelky Aryi Stark.

Foto: Daisie