Rok 2018 si v Seznamu mohou opět zarámovat jako úspěšný. Česká internetová jednička zveřejnila své finanční výsledky za loňský rok a znovu se chlubí rekordními čísly. Seznam.cz v roce 2018 meziročně navýšil tržby na 4,48 miliardy korun a vykázal zisk před zdaněním a úroky ve výši 1,6 miliardy korun.
Nejvíce se na nárůstu tržeb v uplynulém roce podílely příjmy z reklamy v obsahové síti Sklik, což Seznamu zajistilo meziroční růst tržeb o 8,8 procenta na historické maximum. Zisk před zdaněním a úroky (EBIT) se nicméně pohyboval v podobných relacích jako v roce 2017, tehdy činil 1,34 miliardy korun, ovšem po zdanění.
„Seznam.cz má za sebou mimořádně úspěšný rok. Soustředili jsme se během něj na masivní investice do reklamních systémů i technologických platforem pro distribuci obsahu třetích stran. I tak se nám podařilo udržet profitabilitu okolo 36 % a s tím jsme velmi spokojeni,“ komentuje Pavel Zima, co-CEO společnosti Seznam.cz, který se ve funkci střídá s Tomášem Kapalínem a Ondřejem Procházkou.
Foto: Seznam
Pavel Zima, předseda představenstva Seznam.cz
Vyšší příjmy z reklamy zajistilo přes dvacet nových projektů, které Seznam na svých reklamních systémech realizoval. Výsledkem bylo meziroční navýšení zisku o 25 % v obsahové síti Sklik a v RTB dokonce o 45 %. O desítky procent se meziročně zvýšily i příjmy z inzerce v rámci distribuce obsahu třetích stran na domovské stránce.
Podle Pavla Zimy budou trendy nastavené v reklamě v loňském roce pokračovat i letos. Tuzemská internetová jednička tak očekává stále větší zájem především o programatickou reklamu a na vzestupu je prý i nativní reklama. Loňský rok ale pochopitelně v Seznamu nebyl jen o reklamě. Většinové podíly získala firma v rádiích Expres FM a Classic a začátkem roku spustila vlastní celoplošnou terestricky vysílanou televizní stanici, Televizi Seznam.
„V letošním roce budeme pokračovat ve vývoji produktů s vysokou přidanou hodnotou pro české uživatele i lokální inzerenty s velkým důrazem na domovskou stránku, Vyhledávání, Email a Mapy. Budeme nadále rozvíjet obsahová partnerství, stejně tak budeme pokračovat v produkci a dalším rozvoji vlastního, kvalitního a nezávislého obsahu,“ představuje Zima plány na následující měsíce.
Místopředsedové představenstva Seznam.cz: Pavel Zima, Tomáš Kapalín, Ondřej Procházka
Jedním z tzv. kolektivních CEO firmy se stal Pavel Zima poté, co zakladatel Seznamu Ivo Lukačovič začátkem roku oznámil, že kompletně odchází z představenstva firmy. Zůstává sice jejím jediným vlastníkem, ale v čele statutárního orgánu se nyní střídá zmíněná trojice. Nyní by měl Pavla Zimu vystřídat Tomáš Kapalín, za další čtyři měsíce do čela usedne Ondřej Procházka.
Ivo Lukačovič se nyní naplno věnuje svému meteorologickému projektu Windy.com. Jednak neustále rozšiřuje jeho funkce a zároveň hledá i efektivní synergie právě se službami Seznamu, v tomto případě především jeho Map. Ty díky Windy.com nově nabízí i lokální předpověď počasí po celém světě.
Minulý týden otřáslo startupovým světem hned několik událostí, ale v jejich čele byl pro mnohé především vstup komunikační platformy Slack na newyorskou burzu, který přinesl hned první den téměř 50% zhodnocení. Slack byl vždy označován jako jeden z nejrychleji rostoucích startupů a v průběhu let si dokázal ukousnout vůbec největší podíl na trhu s alternativními komunikačními nástroji ve firmách.
Slack vstoupil na burzu ve čtvrtek pod značkou WORK s úvodní cenou 26 dolarů na akcii. Hned první den se ovšem místy hodnota akcií posunula až na 42 dolarů a svůj debut zakončila na hranici 38,5 dolaru. Slack tak jednoznačně patří k jedněm z nejúspěšnějších vstupů na burzu posledních let.
Oproti většině dalších firem se ovšem rozhodl jít trochu jinou cestou, a tak místo klasického IPO, tedy úpisu nových akcií, vstoupil na burzu přímo. To znamenalo značné zjednodušení procesu, ale i to, že firma tímto krokem nevybrala žádné nové finanční prostředky.
Z posledního kroku Slacku tak můžou mít radost nejen zaměstnanci, kteří dostanou možnost proměnit své nabyté akcie v hotovost, ale především prvotní investoři Slacku, mezi kterými se pohybovalo množství známých investičních fondů a podnikatelů, převážně z oblasti kalifornského Silicon Valley. Některým z nich se investici podařilo zhodnotit až 2000krát.
Foto: Philip Durant (ODOS Architects)
Kanceláře Slacku v Londýně
A že jich nebylo málo, vezmeme-li v potaz, že Slack v průběhu několika let na investicích nasbíral celkem 1,27 miliardy dolarů. Množství investorů i investičních kol samozřejmě také znamená, že se postupně snižoval počet akcií původním zakladatelům Stewartu Butterfieldovi a Calu Hendersonovi.
Zatímco šestačtyřicetiletý CEO Slacku Butterfield aktuálně drží 8 procent firmy, o osm let mladšímu Hendersonovi jakožto CTO zůstalo 3,2 procenta. Vše přitom před lety začalo docela nevinně. Slack původně totiž vůbec nebyl startupem, který chtěl vyvíjet nástroj pro efektivnější firemní komunikaci. Původně Butterfield vyvíjel pod svou firmou Tiny Speck interní nástroj pro svou dnes již nefunkční online hru Glitch.
Jenže zatímco pokus s vlastní hrou nakonec nevyšel, firma postupně svůj původně interní nástroj pro komunikaci přetvořila ve funkční startup a vznikl Slack. Butterfield přitom nebyl v internetovém světě žádným nováčkem, dříve například spoluzaložil populární fotografickou platformu Flickr.
Dnes nicméně již přes polovinu Slacku drží velké investiční skupiny, v čele s Accel Partners s 22,5 %, Andreessen Horowitz s 12,5 %, Social Capital s 9,5 % a také nezastavitelným japonským SoftBankem, jež drží 6,9 %. Právě Accel do firmy v průběhu několika investičních kol vložil celkem 221 milionů dolarů, které se již s úvodní cenou po zapsání na burzu proměnily na ohromných 2,9 miliardy dolarů.
Foto: Slack
Cal Henderson, spoluzakladatel a CTO Slacku
Podobně zajímavé zhodnocení zaznamenal dle zdrojů serveru The Information i jeden z nejprestižnějších investičních fondů v Silicon Valley Andreessen Horowitz, když celkovou investici ve výši 40 milionů dolarů přetavil na 1,7 miliardy. To vše samozřejmě při úvodní ceně 26 dolarů a akcii, která se ovšem nyní pohybuje na hranici 37 dolarů.
Nenápadný start jako výhra v loterii
Mnohem důležitější než velké investiční firmy byly především v začátcích budování startupu pro dvojici Butterfield-Henderson kamarádi a také menší investoři, kteří věřili tehdy bláznivému nápadu, jež mohl i nemusel vyjít. Všechno ostatně začalo ještě předtím, než se firma reálně přejmenovala na Slack.
Co bylo takovým jedincům, kteří do vznikajícího projektu investovali, odměnou? Za relativně nízkou částku ve velmi rizikové investici obdrželi podíl ve firmě, která se o necelou dekádu později stala obrovským hitem a úspěšně vstoupila na burzu.
To jim zajistilo až 2000násobné zhodnocení na investicích, které se povětšinou pohybovaly v řádu desítek tisíc dolarů. Právě 25 až 100 tisíc dolarů je standardní částka, kterou se v Silicon Valley podnikatelé, jež se mezi sebou znají, podporují v začátcích. Bere se to jako nutná součást portfolia investic, která je u jejich managementu běžná, ale také jako jisté privilegium toho, že bohatí rostou díky svému okruhu v ještě bohatší.
Příkladem za všechny by mohli být sóloví investoři ze společností jako LinkedIn, Twitter, Squarespace, Yelp nebo Stripe.
Foto: Heureka Conference
Bratři Patrick a John Collison stojící za startupem Stripe
Vůbec nejvyšší procentuální zhodnocení si díky důvěře na absolutním startu odnášejí například šéf pracovní sociální sítě LinkedIn Jeff Weiner, spoluzakladatel Twitteru Biz Stone, ale také spoluzakladatel dnes již nefunkční sociální sítě Path Dave Morin. V té době měl Slack tržní kapitalizaci atakující pouhých 10 milionů dolarů, což byla z dnešního pohledu jako výhra v loterii. Dnes totiž hodnota firmy dosahuje 19 miliard dolarů.
Případnou investici ve výši 25 tisíc dolarů by tak prvotní investoři proměnili ve zhruba 50 milionů. To vše ještě předtím, než si Slack prošel Series A a Series B investicemi, ve kterých získal přes 15 milionů dolarů, to už od investičních gigantů jako Accel a Andreessen Horowitz.
Na své si přišli i ti, co se rozhodli později
Do třetího kola investic v dubnu roku 2014 naskočili vedle již zmíněné investiční firmy Social Capital ve výši 43 milionů dolarů v rámci Series C také další sólo investoři, kteří by si měli aktuálně sáhnout na přibližně 80násobné zhodnocení.
Mezi nimi se mimo bratrů Collisonových ze startupu Stripe objevil také zakladatel služby na tvorbu webů Squarespace Anthony Casalena či spoluzakladatel hodnotící platformy Yelp Jeremy Stoppelman. Každých 25 dolarů v investici tak dokázali proměnit ve 2 miliony dolarů, což je stále více než většina běžných investic, u kterých se počítá zhodnocení maximálně v nižších jednotkách či desítkách násobků.
V žádném z investičních kol to pro investory rozhodně nedopadlo špatně. Je třeba si uvědomit, že zhodnocení v řádu stovek nebo i tisícinásobků často probíhalo u investic desítek tisíc dolarů, kdy se v konečném důsledku hraje o méně peněz než u desítek či dokonce stovek milionů dolarů, kde stačí i několikanásobné zhodnocení. Byť u Slacku se dařilo většině velkých investorů ještě lépe.
Slack
I investice v kole, které již ohodnotilo Slack na takzvaný unicorn, tedy startup s miliardovou hodnotou, se vyplatily. Podle předběžných odhadů si investoři v Series D přišly na zhruba dvacetinásobek původní částky. Mimo velké investiční skupiny drží menší VC investoři necelých 20 procent společnosti, o dva procentní body méně pak samotní zaměstnanci a další partneři.
Samozřejmě je nutno dodat, že spousta držitelů akcií Slacku, včetně zaměstnanců, bude muset počkat až půl roku od vstupu na burzu na to, než s nimi bude moct nějakým způsobem nakládat. Startup se ovšem, vzhledem k tomu, že nevybírá žádné dodatečné finance, rozhodl množství takzvaných Class B akcií převést na Class A, které umožňují okamžitou likviditu.
Místo dlouhé čekací lhůty tak bylo možné prodávat okamžitě, čímž se po předchozím pečlivém zvážení vytvořil dostatečný objem, který přilákal nové zájemce.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.