Nadpozemský luxus ve vlnách. Monacký Dynamiq ukázal výletní jachtu inspirovanou Bentley

g330_model_big

Luxusní jachta Dynamiq Global 330

0Zobrazit komentáře

Být miliardářem klade na držitele tohoto statutu hned několik náročných podmínek, mezi kterými může být i vlastnictví luxusní jachty. Jen těžko odhadovat, jak dlouho již trvá toto pouto mezi mořskými plavidly a miliardáři, nicméně miliardář bez luxusní zámořské jachty je jako puzzle, ve kterém chybějí některé dílky.

Na světě existuje celá řada výrobců, kteří se specializují jen na tu nejbohatší klientelu a i mezi jejich výtvory se dají najít naprosté unikáty. Patří mezi ně i jachta monacké společnosti Dynamiq s označením Global 330. Ta zaujme nejen svým výkonem 2 400 koní a celou řadou průzkumnických nástrojů, ale především svým zpracováním interiéru, na kterém se podíleli odborníci z automobilky Bentley.

Ti si odskočili od zpracovávání kožených sedaček a přístrojových desek ve vozech Bentley a pustili se do návrhu interiéru, který dokáže pojmout až 10 hostů v pěti různých kajutách. Největší z nich je situovaná přímo na palubě a nabízí svým obyvatelům například dva balkóny.

Dynamiq g330

Luxusní jachta Dynamiq Global 330

Zbylé čtyři kajuty jsou ukryty v trupu lodi, kde jsou umístěny i prostory pro členy posádky a společenské prostory. Ty jsou tvořeny mimo jiné hlavním salónem s rozměrnými okny a velkým krbem či saunou umístěnou na zádi plavidla. Odborníci z Bentley vytvořili přímo na míru například lampy, nábytek a další příslušenství, díky čemuž je interiér lodi podobný i tak luxusním interiérům, jaké nabízí automobily značky Bentley.

Rybaření, potápění, drony i teleskop

Kromě luxusu si miliardáři rádi dopřávají také trochu toho vzrušení. Přinést jim ho může například průzkum vod, kterými zrovna proplouvají, na což sází i další luxusní jachta Esquel společnosti Oceanco. Global 330 je pro tyto účely vybavená například rybářským a potápěčským náčiním, podvodním plavidlem či drony společnosti DJI. A pokud by temné hlubiny začaly po čase nudit, mohou majitelé jachty zvednout hlavu směrem k nebi a prozkoumat oblohu pomocí teleskopu společnosti Celestone.

sf90s

Přečtěte si takéFerrari ukázalo své nejvýkonnější superauto v historii. Půjde o sériově vyráběný hybrid o výkonu 986 koníFerrari ukázalo své nejvýkonnější superauto v historii. Půjde o sériově vyráběný hybrid o výkonu 986 koní

Konstrukce lodi o délce 33 metrů je kompletně celá zhotovená z hliníku, díky kterému má plavidlo velmi nízkou hmotnost. Kupředu jej pohání dvojice motorů MAN V8 1200, se kterými je loď schopna plout rychlostí až 16 uzlů, a objem nádrže o velikosti 20 600 litrů vystačí na 3 100 námořních mil (5 741 kilometrů). Pokud je kapitán lodi dostatečně šetrný a udržuje konstantní rychlost na 8 uzlech, je loď schopna dosáhnout vzdálenosti i 4 tisíc námořních mil (7 408 kilometrů).

Dynamiq g330

Interiér luxusní jachty Dynamiq Global 330 inspirovaný Bentley

Namísto pomalých ocelových lodí v typickém komerčním stylu jsme zvolili přístup zaměřený na budoucnost a vytvořili rychlou a moderní řadu plavidel. Speciálně jsme navrhli řadu Global, která se vejde pod hranici 40 metrů a bude vyhovovat mnohem širší základně klientů a jejich rodin. Navíc díky kompaktní velikosti je možné provádět skutečný průzkum. Průzkumníci Dynamiq mohou vplout do malých zátok a úžin, kam se větší jachty nedostanou,“ popisuje novinku Sergei Dobroserdov, zakladatel a CEO společnosti Dynamiq.

Stavba jednoho takového plavidla zabere společnosti Dynamiq přibližně 24 měsíců. Společnost plánuje nabízet jen velice omezenou sérii, která bude později doplněna o další dvě varianty o délce 30 a 40 metrů. Stavba lodí bude probíhat v italském Toskánsku a jejich pořizovací cena bude startovat na 14,3 milionu dolarů, tedy více jak 323 milionech korun. Pokud by na vás byla tato cenovka příliš vysoká, nezapomínejte, že třicetimetrová varianta bude o něco levnější.

Dynamiq g330

Interiér luxusní jachty Dynamiq Global 330 inspirovaný Bentley

Dynamiq g330

Interiér luxusní jachty Dynamiq Global 330 inspirovaný Bentley

Dynamiq g330

Luxusní jachta Dynamiq Global 330

Kabina do véčka a v křídlech. Nové letadlo Air France-KLM má přinést revoluci a snížit emise

TU-Delft-flying-v

Foto: TU Delft

Koncept letounu Flying-V

0Zobrazit komentáře

Když v roce 1903 provedli bratři Wrightové první let, trval sice pouhých 12 vteřin a byl dlouhý jen 39 metrů, i přesto otevřel zcela novou kapitolu dějin dopravy lidstva. Aviatika od té doby prošla obrovským vývojem, a to v oblasti techniky i poskytovaných služeb. Počet osob přepravovaných leteckou dopravou rok od roku celosvětově stoupá, za minulý rok jich bylo 4,3 miliardy, což je nárůst 6,5 % oproti roku 2017.

Ruku v ruce s růstem letecké dopravy ale také vzrůstá i celková produkce emisí letadel. Letadla komerční letecké dopravy dnes produkují 2,5 % všech globálních emisí CO2. Řešením, jak dosáhnout snižování tohoto čísla, mohou být například letadla s elektrickým pohonem, mezi kterými najdeme například i český unikát ΦNIX či německý letoun, se schopností vertikálního vzletu, společnosti Lilium.

Tato technologie je však prozatím v začátcích a rozhodně není schopna plně nahradit současné dopravní letouny. Je tedy nutné hledat i jiná řešení, jak co nejvíce ušetřit spotřebu paliva, a tím omezit produkci emisí. Jedním z nich je inovace designu letounů, a přesně takovou změnu přináší francouzsko-nizozemská společnost Air France-KLM se svým konceptem Flying-V.

FlyingV

Foto: TU Delft

Koncept letounu Flying-V na letištní ploše

Flying-V přichází s designem, díky kterému by měl být letoun schopen ušetřit až 20 % paliva oproti letadlům, které pro přepravu zákazníků využívá Air France-KLM nyní. V praxi to znamená úsporu až 28 tisíc litrů paliva, což by letecké společnosti dávalo značnou výhodu před konkurenčními přepravními společnostmi. I proto se již zavázala financovat vývoj prototypu, který by měla vytvořit Technická univerzita v nizozemském Delftu, a hotovo má být již v říjnu tohoto roku. Prototyp poslouží především pro testování leteckých vlastností letadla.

Nový zcela inovativní design Flying-V znamená, že je celý letoun jedním velkým křídlem poskytujícím vztlak. Flying-V by měl být menší než Airbus A350, který nyní Air France používá, i přesto však pojme stejné množství pasažérů. Unikátní tvar mu navíc propůjčuje lepší aerodynamické vlastnosti, menší odpor vzduchu a tím pádem i efektivnější hospodaření s palivem. Díky tvaru trupu se navíc otevírají nové možnosti, jak pojmout vnitřní uspořádání prostoru pro cestující, kteří by se měli dočkat většího pohodlí během letu.

Ovšem tou největší výhodou je snížení produkovaných emisí. Letecká doprava nyní produkuje zmíněných 2,5 % ze všech světových emisí a toto číslo postupně narůstá. Letouny, jako je Flying-V, by mohly být alespoň částečným řešením tohoto problému do doby, než dorazí dostatečně vyspělé alternativní pohony s nulovými emisemi, které budou schopny v dostatečné míře zastoupit současné stroje.

Tvar, o který je zájem

Zajímavostí je, že původním autorem tohoto unikátního tvaru letadla je Justus Benad, student berlínské technické univerzity, který svou myšlenku rozpracoval během stáže u Airbusu. Výhody takového tvaru letounu však objevil před více než sto lety slavný letecký konstruktér Hugo Junkers, který v něm viděl ideální konstrukční řešení pro transatlantické lety. On sám však svůj nápad nikdy neměl možnost vyzkoušet v praxi, protože první velký prototyp letadla tohoto typu musel na příkaz německé vlády po první světové válce zničit z důvodu úmluv zakotvených ve Versaillské smlouvě.

ocean-discovery-xprize

Přečtěte si takéMezinárodní tým expertů tvoří kompletní mapu dna oceánů, která pomůže i s tsunami. Získal na to 4 miliony dolarůMezinárodní tým expertů tvoří kompletní mapu dna oceánů, která pomůže i s tsunami. Získal na to 4 miliony dolarů

K unikátnímu tvaru se vrátili až nacističtí konstruktéři při tvorbě bombardéru Hornet Ho 229. Ten vznikal za jediným účelem, kterým bylo bombardování New Yorku. S blížícím se koncem války však vzniklo jen několik prototypů, které Němci nikdy nenasadili do ostré akce. Vidlicový tvar byl následně využíván i americkým letectvem, například u letounu Northrop B-2 Spirit, a později jej rozpracovala i NASA ve spolupráci s Boeingem v rámci projektu X-48. Prototyp jejich letounu byl představen v roce 2013 a nyní se pracuje na jeho větší verzi.