Švýcarský startup H55 poprvé letěl se svým elektrickým letadlem. Vyrábí ho Češi a hodina letu má stát jen 160 korun

Michal MarekMichal Marek

h55-electric-airplane-min

Foto: H55

Elektrické letadlo Bristell Energic

0Zobrazit komentáře

V souvislosti s budoucností přepravy lidí se stále častěji mluví o létajících taxících. Na první pohled se sice může zdát, že jde zatím o hudbu vzdálené budoucnosti, ale opak může být pravdou. A to nejen v případě Uberu. První let s plně elektrickým letadlem totiž úspěšně absolvoval švýcarský startup H55, který na výrobě letadla spolupracoval i s českými inženýry.

Letadlo nazvané Bristell Energic je plně elektrickým dvoumístným strojem, který využívá elektromotor od H55 a je vyráběn českou firmou BRM Aero, která se specializuje na výrobu výcvikových letounů na letišti Kunovice u Uherského Hradiště. Úspěšné vytvoření elektrického letadla završené bezproblémovým zkušebním letem může znamenat postupný průlom nejen pro H55, ale i pro celý vznikající sektor létajících taxíků a letadel s kolmým vzletem.

Právě k nim totiž Švýcaři od začátku míří a malé elektrické letadlo je jen mezistupeň. Bristell Energic vydrží ve vzduchu slušných 90 minut a v počáteční fázi by se tedy letadlo mohlo uchytit v leteckých školách. Při výcviku začínajících pilotů by mělo dobře posloužit, jelikož nabídne dostatečnou výdrž pro běžnou výukovou lekci a zároveň se pyšní velmi ekonomickým provozem.

h55-electric-airplane2

Elektrické letadlo Bristell Energic

Na hodinu letu spotřebuje elektrické letadlo Bristell Energic podle výrobce energii jen přibližně za 160 korun, respektive za tolik je potřeba dobít baterie k hodině letu. Podle americké Asociace pilotů a vlastníků letadel podobně malé standardní letadlo spotřebuje za hodinu letu palivo za zhruba 900 korun.

Ostatně tuzemský výrobce letadla BRM Aero vidí ve svém stroji pro obor pilotního výcviku velký potenciál. Zájem o civilní létání totiž roste a především na rozvíjejících se trzích, jako je Čína nebo Indie, je vidět enormní zájem o letadla, na kterých by se začínající piloti mohli učit létat.

spacex-falcon-heavy1

Přečtěte si takéSpaceX poletí potřetí s obří raketou Falcon Heavy. Na oběžnou dráhu vynese 24 satelitů i ostatky 152 zesnulých lidíSpaceX poletí potřetí s obří raketou Falcon Heavy. Na oběžnou dráhu vynese 24 satelitů i ostatky 152 zesnulých lidí

Nákladově dostupné elektrické letadlo může v tomto oboru způsobit skutečnou revoluci a je možné, že díky kooperaci BRM Aero a H55 stojíme na prahu významné demokratizace individuálního létání. Ostatně na podobném dvoumístném sportovním letadle pracuje i také další česká firma Pure Flight, která se svým strojem rovněž začíná létat.

Co se týče pohonu, letadlo využívá dvě 50kWh baterie, které je možné plně dobít za hodinu. Letadlo je následně schopné stoupat přes 270 metrů za minutu. K létání bude mimo svého přelomového elektrického pohonu potřebovat i certifikace a firmě je jasné, že právě úspěšné získání příslušných razítek je nedílnou součástí inovace. H55 ale údajně úzce spolupracuje se Švýcarským federálním úřadem pro civilní letectví a věří tedy, že se letadlo skutečně dostane do ostrého provozu.

h55-electric-airplane-andre-borschberg1

Foto: H55

André Borschberg, spoluzakladatel H55

„Elektrický transport vzduchem bude stát za hlubokou proměnou a vylepšením městské dopravy. Elektrický pohon umožnil vznik světa dronů a stejně přelomový bude v letectví,“ hlásí André Borschberg, spoluzakladatel H55, který novému elektrickému letadlu přirozeně věří. Pro jeho firmu jde navíc teprve o první krok.

„Bristell Energic je základní kamenem vývoje pro nová řešení v oblasti letecké přepravy, kde největší výzvou bude bezpečnost a legislativní překážky. Tím, že naše elektrická letadla necháme létat a budeme je monitorovat, bude H55 vytvářet datové podklady potřebné pro rozvoj letadel s kolmým vzletem a létajících taxíků,“ dodává Borschberg další plány.

Elektrifikace letectví láká mnoho firem

Zatímco švýcarští inženýři jdou na vývoj létajících taxíků přes tradiční letadla, kterým nejprve dávají elektrické motory, právě například v úvodu zmíněný Uber a další už rovnou ukazují často futuristicky vyhlížející letadla pro vzdušnou přepravu, která připomínají spíše osobní drony či vrtulník.

Vedle Uberu své létající auto testuje Boeing, nezahálí ani jeho odvěký rival Airbus, poměrně daleko je s vývojem svého pětimístného elektrické letadlo také německý startup Lilium a na podobném stroji pracuje i Michal Illich ve svém projektu Zuri. Naopak do tradičnějšího letadla, podobně jako H55, posadil elektrické motory izraelský Eviation.

solar_airplanejpg

Foto: Solar Impulse

Solární letadlo od Solar Impulse

Zajímavé je, že za projektem H55 stojí stejná parta v čele s Andrém Borschbergem, která se již jednou proslavila díky úspěchu letadla Solar Impulse. V tomto případě se jednalo o letadlo poháněné čistě díky solárním panelům, které v roce 2016 urazilo neuvěřitelných 42 000 kilometrů. Tým se svým letem snažil primárně demonstrovat sílu obnovitelné energie a její potenciál pro rozvoj lidské společnosti.

Tým, který stál v čele Solar Impulse, má nyní hlavní slovo i při vývoji letadla s elektrickým pohonem a věří, že právě startup H55 a jeho domovské Švýcarsko budou hrát významnou roli v rozvoji bezemisního létání. Mnozí totiž věří, že právě elektrický pohon je tím, který může létání učinit klíčovým způsobem přepravy, a to nejen na dlouhé vzdálenosti, ale i po městě. Létání na elektřinu by totiž přepravu vzduchem mohlo učinit cenově dostupnou, ekologickou a navíc tichou. I otázka hluku je totiž pro město klíčová.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Luxusní automobilka Bentley přestaví své vozy na hybridy. Připravuje také svůj vůbec první elektromobil

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bentley-bentayga-hybrid3-min

Foto: Bentley

Bentley Bentayga Hybrid

0Zobrazit komentáře

Dnes už asi nenarazíte na automobilku, která by si nemyslela, že se bude alespoň zčásti i její budoucnost odehrávat mezi elektrickými motory. Přestože však na trh přichází stále více elektromobilů, případně hybridů, nadále se příliš nedaří stlačit jejich cenu. V následujících letech nicméně přijde do toho pole nový hráč, který si s cenou hlavu určitě lámat nebude.

Svůj vstup mezi hybridní a elektrické automobily oznámil britský výrobce luxusních vozů Bentley, jehož vozy obvykle přichází se sedmimístnou cenovkou, a to ještě na začátku ani nebývá jednička. Právě Bentley, které od roku 1998 patří do koncernu Volkswagen Group, oznámilo, že se chystá v následujících letech představit všechny své vozy ve variantě hybrid.

První krokem do pro Bentley dosud relativně neprobádaného světa představuje jeho SUV Bentayga, které je podle britské automobilky prvním skutečně luxusním hybridním vozem, kombinujícím elektrickým motor se spalovacím. Zákazníci ovšem mohou očekávat, že v následujících letech přijdou s hybridním ústrojím i všechny další modely Bentley, a to nejpozději do roku 2023.

bentley-bentayga-hybrid1-min

Foto: Bentley

Bentley Bentayga Hybrid

Pod kapotou cestovních vozů i SUV Bentley až dosud hrály spalovací motory. Bentayga je prvním krokem do elektrifikované budoucnosti, do níž míří i všechny další automobilky, a v letošním roce se začíná prodávat ve variantě plug-in hybrid, kdy je potřeba baterie pohánějící elektromotor dobíjet ze zásuvky.

Mnohem zajímavější by ale měl být také zbrusu nový elektromobil, který Bentley chystá představit do roku 2025. Britský výrobce, který letos slaví 100. výročí od svého založení, navíc elektrifikaci nebere jen jako nutný krok pro splnění stále se zpřísňujících emisních limitů, ale také jako příležitost, jak opět posunout své vozy.

bentley-bentayga-hybrid4-min

Foto: Bentley

Bentley Bentayga Hybrid

Jak pro magazín Car and Driver prozradil šéf obchodu a marketingu Bentley Chris Craft, elektromobily prý do jeho luxusní nabídky skvěle padnou, jelikož mají takřka instantní maximální točivý moment, díky čemuž je akcelerace okamžitá, a to prý odpovídá obecné lehkosti, kterou jsou vozy Bentley známé. Elektromobily navíc podle něj nabídnou i směrem do budoucnosti udržitelnější způsob cestování.

Nejrychlejší sedan na světě

Pokud byste však na první elektromobil od Bentley nechtěli čekat, představili Britové tento měsíc zbrusu nový sedan Flying Spur. Jedná se o čtyřdveřovou alternativu k proslulému kupé Continental GT, která má jet přes 330 kilometrů v hodině.

To z nového Flying Spur dělá nejrychlejší sériový sedan, který byl kdy vyroben. Pod kapotou se mu proto skrývá 626 koňských sil a u Bentley známý šestilitrový motor W12. Do prodeje se nová generace dostane v letošním roce a k prvním zákazníkům v tom příštím.

bentley-flying-spur-2020

Foto: Bentley

Nové Bentley Flying Spur 2020