Švýcarský startup H55 poprvé letěl se svým elektrickým letadlem. Vyrábí ho Češi a hodina letu má stát jen 160 korun
V souvislosti s budoucností přepravy lidí se stále častěji mluví o létajících taxících. Na první pohled se sice může zdát, že jde zatím o hudbu vzdálené budoucnosti, ale opak může být pravdou. A to nejen v případě Uberu. První let s plně elektrickým letadlem totiž úspěšně absolvoval švýcarský startup H55, který na výrobě letadla spolupracoval i s českými inženýry.
Letadlo nazvané Bristell Energic je plně elektrickým dvoumístným strojem, který využívá elektromotor od H55 a je vyráběn českou firmou BRM Aero, která se specializuje na výrobu výcvikových letounů na letišti Kunovice u Uherského Hradiště. Úspěšné vytvoření elektrického letadla završené bezproblémovým zkušebním letem může znamenat postupný průlom nejen pro H55, ale i pro celý vznikající sektor létajících taxíků a letadel s kolmým vzletem.
Právě k nim totiž Švýcaři od začátku míří a malé elektrické letadlo je jen mezistupeň. Bristell Energic vydrží ve vzduchu slušných 90 minut a v počáteční fázi by se tedy letadlo mohlo uchytit v leteckých školách. Při výcviku začínajících pilotů by mělo dobře posloužit, jelikož nabídne dostatečnou výdrž pro běžnou výukovou lekci a zároveň se pyšní velmi ekonomickým provozem.
Na hodinu letu spotřebuje elektrické letadlo Bristell Energic podle výrobce energii jen přibližně za 160 korun, respektive za tolik je potřeba dobít baterie k hodině letu. Podle americké Asociace pilotů a vlastníků letadel podobně malé standardní letadlo spotřebuje za hodinu letu palivo za zhruba 900 korun.
Ostatně tuzemský výrobce letadla BRM Aero vidí ve svém stroji pro obor pilotního výcviku velký potenciál. Zájem o civilní létání totiž roste a především na rozvíjejících se trzích, jako je Čína nebo Indie, je vidět enormní zájem o letadla, na kterých by se začínající piloti mohli učit létat.
Nákladově dostupné elektrické letadlo může v tomto oboru způsobit skutečnou revoluci a je možné, že díky kooperaci BRM Aero a H55 stojíme na prahu významné demokratizace individuálního létání. Ostatně na podobném dvoumístném sportovním letadle pracuje i také další česká firma Pure Flight, která se svým strojem rovněž začíná létat.
Co se týče pohonu, letadlo využívá dvě 50kWh baterie, které je možné plně dobít za hodinu. Letadlo je následně schopné stoupat přes 270 metrů za minutu. K létání bude mimo svého přelomového elektrického pohonu potřebovat i certifikace a firmě je jasné, že právě úspěšné získání příslušných razítek je nedílnou součástí inovace. H55 ale údajně úzce spolupracuje se Švýcarským federálním úřadem pro civilní letectví a věří tedy, že se letadlo skutečně dostane do ostrého provozu.
„Elektrický transport vzduchem bude stát za hlubokou proměnou a vylepšením městské dopravy. Elektrický pohon umožnil vznik světa dronů a stejně přelomový bude v letectví,“ hlásí André Borschberg, spoluzakladatel H55, který novému elektrickému letadlu přirozeně věří. Pro jeho firmu jde navíc teprve o první krok.
„Bristell Energic je základní kamenem vývoje pro nová řešení v oblasti letecké přepravy, kde největší výzvou bude bezpečnost a legislativní překážky. Tím, že naše elektrická letadla necháme létat a budeme je monitorovat, bude H55 vytvářet datové podklady potřebné pro rozvoj letadel s kolmým vzletem a létajících taxíků,“ dodává Borschberg další plány.
Elektrifikace letectví láká mnoho firem
Zatímco švýcarští inženýři jdou na vývoj létajících taxíků přes tradiční letadla, kterým nejprve dávají elektrické motory, právě například v úvodu zmíněný Uber a další už rovnou ukazují často futuristicky vyhlížející letadla pro vzdušnou přepravu, která připomínají spíše osobní drony či vrtulník.
Vedle Uberu své létající auto testuje Boeing, nezahálí ani jeho odvěký rival Airbus, poměrně daleko je s vývojem svého pětimístného elektrické letadlo také německý startup Lilium a na podobném stroji pracuje i Michal Illich ve svém projektu Zuri. Naopak do tradičnějšího letadla, podobně jako H55, posadil elektrické motory izraelský Eviation.
Zajímavé je, že za projektem H55 stojí stejná parta v čele s Andrém Borschbergem, která se již jednou proslavila díky úspěchu letadla Solar Impulse. V tomto případě se jednalo o letadlo poháněné čistě díky solárním panelům, které v roce 2016 urazilo neuvěřitelných 42 000 kilometrů. Tým se svým letem snažil primárně demonstrovat sílu obnovitelné energie a její potenciál pro rozvoj lidské společnosti.
Tým, který stál v čele Solar Impulse, má nyní hlavní slovo i při vývoji letadla s elektrickým pohonem a věří, že právě startup H55 a jeho domovské Švýcarsko budou hrát významnou roli v rozvoji bezemisního létání. Mnozí totiž věří, že právě elektrický pohon je tím, který může létání učinit klíčovým způsobem přepravy, a to nejen na dlouhé vzdálenosti, ale i po městě. Létání na elektřinu by totiž přepravu vzduchem mohlo učinit cenově dostupnou, ekologickou a navíc tichou. I otázka hluku je totiž pro město klíčová.