Česká pošta vstoupila do moderní doby. Na všech jejích pobočkách jde konečně platit kartou
Dlouholetá anabáze České pošty s nasazováním terminálů pro placení kartou končí. Všech více než tři tisíce poboček českého státního podniku od 1. července odpovídá možnostem moderní doby a po letech čekání umožňují příjem platebních karet Visa či Mastercard, a to od jakékoliv banky. Dosud tak mohli zákazníci platit zhruba jen na čtvrtině míst.
Přestože po platbě kartou na poště zákazníci dlouho volali, podle jejího generálního ředitele Romana Knapa nemohlo k rozšíření platebních terminálů na všechny pobočky dojít dříve, protože by se pak staly některé služby pro státní podnik ztrátové. Nyní již prý Česká pošta dokázala vyjednat lepší podmínky, a proto terminály nasazuje všude.
Sama Česká pošta se přitom loni vůbec poprvé od svého vzniku v roce 1993 propadla do ztráty. V roce 2018 skončilo její hospodaření v červených číslech, když vykázala ztrátu ve výši 275 milionů korun. O rok předtím byla 91 milionů korun v zisku. Státní podnik, který ztrátu odůvodňuje zejména tím, že ji stát nedostatečně platí za objednané služby, proto zahájil restrukturalizaci.
Do černých čísel se chce Česká pošta v čele s Knapem dostat do roku 2022 a vedle toho pracuje i na dalších novinkách, jako jsou právě platební terminály. Jejich nasazování do rozsáhlé pobočkové sítě probíhalo v posledních sedmi měsících, jelikož zatímco na některých místech nebyly terminály vůbec, někde byl například jen terminál ČSOB a někde dva (jeden pro ČSOB, druhý pro další banky) – a vše bylo potřeba sjednotit.
„Jsme velmi rádi, že se zákazníci v celé naší rozsáhlé síti více než 3 200 pošt a pošt Partner dočkali pohodlného a bezpečného způsobu bezhotovostního placení všemi kartami Mastercard a Visa. Využívání karet i mobilních aplikací při placení šetří čas i náklady, uleví obsluze na pobočkách a zkvalitní a zrychlí poskytování poštovních služeb. Vyřeší se tím i předchozí stav, kdy klienti neměli jasno v tom, kde mohou své karty využívat,“ hlásí generální ředitel České pošty Roman Knap.
Několikaměsíční trvání instalace univerzálních platebních terminálů Česká pošta obhajuje tím, že 110 techniků České pošty muselo obhospodařit celkem 7 719 terminálů, které jsou v evidenci podniku, a tak to nemohlo být provedeno hned. Nyní již ale pobočky České pošty konečně odpovídají současné době, kdy jsou lidé zvyklí platit kartou už prakticky všude, a to nejen fyzickými kartami, ale stále více také mobilními telefony nebo hodinkami a chytrými náramky.
V současnosti Česká pošta akceptuje pouze karty Visa a Mastercard, které v České republice pokrývají téměř 100 % trhu. Pokud by bylo potřeba, je státní podnik připraven rozšířit službu na další asociace jako American Express a Diners Club.