Supermarkety a hypermarkety Albert fungují v Česku už od roku 1991. Dnes jich je u nás přes 300 a je možné, že do nich už v budoucnu ani nebudeme muset chodit. Albert totiž začal v domovském Nizozemsku, kde sídlí skupina Ahold, testovat autonomního robota, který doručí nákup až ke dveřím.
Zákazník si jen pomocí mobilní aplikace objedná zboží, pracovníci prodejny ho následně vloží do pojízdného robota zvaného Aitonomi a ten vyrazí na místo určení. Správnou cestu najde doručovací robot díky speciální virtuální mapě a senzory při maximální rychlosti 8 km/h zajistí, že nenabourá.
Albert pracoval na vývoji s firmou TeleRetail a testování aktuálně probíhá v rámci technologického kampusu v Eindhovenu. V něm sídlí přes 185 technologických společností a startupů a také supermarket Albert, odkud zmíněný robot vyráží. Jakmile k zákazníkovi dorazí, ten ho pomocí mobilní aplikace odemkne a odebere zboží.
Zatím není jasné, jaké má Albert s robotickým doručovatelem plány, ale rozhodně není jediný, kdo podobné technologie testuje. V Americe začíná s roboty doručovat startup Postmates a stejné roboty u nás kdysi testoval i internetový supermarket Rohlik.cz.
Další čtvrtletí je tu a s ním i finanční výsledky kalifornské automobilky Tesla, které všichni s napětím očekávali. Tesla, kterou vede z pozice CEO Elon Musk, totiž v posledním čtvrtletí doručila rekordní počet elektromobilů, když se číslovka zastavila na 95 200 kusech (Tesla následně přidala ještě 156 kusů). To bylo o celkem 32 tisíc kusů více než ve stejném období loni.
V té době ještě tradičně finanční výsledky známy nebyly, ale očekávalo se, že by mohly být příznivější než v prvních letošních měsících, kdy firma smetla ze stolu svou pozitivní šňůru z druhé poloviny minulého roku. Nakonec však i v posledním uplynulém čtvrtletí ztratila celkem 408 milionů dolarů a její celková záporná bilance jen za letošní rok přesáhla miliardu.
Na druhou stranu je druhý letošní kvartál stále lepší výsledek než ten první, ve kterém Tesla ztratila 702 milionů dolarů. To jsou poměrně zajímavá čísla, vezmeme-li v potaz, že se společnosti povedlo doručit za několik měsíců rekordní počet aut. Rostly také samotné tržby, které představovaly 6,3 miliardy dolarů, respektive 40% nárůst ze 4,5 miliardy z prvních tří měsíců.
Foto: Tesla
Tesla Model 3
Dařilo se opět především díky prodeji nejlevnějšího Modelu 3, který v číslech absolutně dominoval nad staršími Modely S a X. Každý týden jich zvládla Tesla vyrobit ve své fremontské továrně 7 tisíc kusů, což byl předchozí dlouhodobý cíl. Do konce roku chce pravidelně produkovat přes 10 tisíc kusů elektromobilů týdně.
Zatímco se společnost postupně zotavuje z prvního čtvrtletí a pokračuje v potřebné restrukturalizaci celého byznysu, aby mohla znovu generovat nějaký zisk, klesá i zájem o starší Modely X a S. Ty totiž za mnoho let neprošly prakticky žádným faceliftem a vylepšením, přitom ale stojí i násobně více než nejnovější Model 3, na který aktuálně Tesla naplno sází.
I na levnějších modelech jí nicméně klesá ziskovost. V minulém roce ve stejném období Tesla pracovala s průměrnou marží ve výši 20,6 procenta, za poslední měsíce ovšem poklesla na 18,9 procenta. Tesla se tak chce zaměřit na další snižování ceny produktů, které využívá k výrobě, stejně jako na optimalizaci celého procesu, která by měla v budoucnu postavit marži blíže k vytyčeným 25 procentům.
Větší profit totiž měla firma v minulosti se silnými prodeji Modelu S a Modelu X, jenže ty závratně klesají, a ziskovost na nejlevnějším Modelu 3 je podstatně menší, respektive je mnohem menší prostor na jakékoliv klopýtnutí.
Foto: Tesla
Tesla Model S, Model 3 a Model X
Na druhou stranu byla schopna automobilka Elona Muska navýšit množství volných finančních prostředků, které může využít k další expanzi, k pokrytí nákladů vývoje a dalších potřebných změn. Nyní sedí na celkem 5 miliardách dolarů, což je vůbec nejvíc v celé historii firmy. Celkem 2,4 miliardy dolarů z toho firma získala konvertibilními bondy a veřejnou nabídkou akcií.
Pozitivní naopak není fakt, že Tesle po dlouhých 15 letech odstupuje z pozice CTO JB Straubel, který přechází do jiné exekutivní pozice ve firmě. „Určitě nikam nemizím a chtěl bych, aby lidi pochopili, že tohle rozhodnutí nemá mít za následek sníženou důvěru firmě nebo týmu či něco podobného,“ ubezpečoval JB Straubel při hovoru investory.
Sám Elon Musk vděčí JB Straubelovi za obrovské množství věcí, a kdyby prý společně v roce 2003 nezačali na firmě dělat, Tesla by dle něj prakticky neexistovala. Roli JB Straubela převezme bývalý technologický viceprezident Drew Baglino. A ať už má být veřejný obraz jakýkoliv, pro Teslu je to další výrazná ztráta, která následuje sérii nedávných podobných událostí, respektive odchodů lidí z manažerských pozic.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.