Tesla překonala očekávání. V posledním čtvrtletí doručila rekordních 95 tisíc elektromobilů

model3

Foto: Tesla

Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

Je jen málo firem, které by byly v takovém hledáčku veřejnosti a přitom se jejich historie vyvíjela jako na horské dráze. S kalifornskou automobilkou Tesla, kterou vede miliardář Elon Musk, to ale jde chvíli z kopce a poté dokáže několika kroky ohromně překvapit. Podobné překvapení čekalo akcionáře i běžnou veřejnost, když Tesla během včerejšího dne oznámila rekordní výsledky v počtu doručených vozidel.

Za druhý kvartál letošního roku se jí podařilo po celém světě doručit celkem 95 200 elektromobilů, což je o 32 tisíc více než v předcházejícím období a o téměř 5 tisíc kusů více než v doposud historicky rekordním čtvrtletí firmy, kdy jich Tesla byla schopna doručit 90 700. Dalších zhruba 10 tisíc automobilů bylo na sklonku čtvrtletí v přepravě k zákazníkům.

Za minulé čtvrtletí Tesla zvládla vyrobit celkem 87 048 vozidel, mezi kterými bylo lehce přes 72 500 nejlevnějších Modelů 3. Především počet doručených automobilů překonal veškerá očekávání analytiků, která počítala s číslovkou kolem 91 tisíc, což zapříčinilo krátkodobý nárůst hodnoty akcií. Firma ovšem prozatím nekomentovala finanční výsledky minulého čtvrtletí, které se měly dle slov jejího šéfa stále pohybovat v červených číslech. Více se tedy dozvíme až během následujících týdnů.

elonmusk

Šéf Tesly Elon Musk

Pozitivní zprávy se Tesle hodí, jelikož za poslední týden kalifornská automobilka přišla rovnou o tři velká jména ve svém vedení. Dle deníku Financial Times přešel bývalý viceprezident produkce do konkurenčního startupu Lucid Motors, po čtyřech letech odešel viceprezident vývoje Steve MacManus a po pouhém roce také viceprezident Tesly pro Evropu Jan Oehmicke.

Pokud by se Tesle nějakým způsobem podařilo i za druhé čtvrtletí letošního roku dostat do zisku, mohlo by to mít dlouhodobě velmi pozitivní vliv na hodnotu akcií firmy i přes negativní zprávy kolem. Od minulého čtvrtletí, ve kterém firma vykázala ztrátu ve výši 702 milionů dolarů, jsou samozřejmě kolem Tesly obrovská očekávání a nepřidaly tomu ani problémy s počtem doručených kusů Modelu 3 v Číně a v Evropě.

turek

Přečtěte si takéAmerický startup Slováka Rastislava Turka expanduje do Česka. Povede ho tu Martin Hapl z GoodDataAmerický startup Slováka Rastislava Turka expanduje do Česka. Povede ho tu Martin Hapl z GoodData

Právě zmíněný trh v Číně se ovšem mohl do aktuálních čísel značným způsobem promítnout, jelikož jde o jeden z obecně nejsilnějších trhů, na kterém navíc Tesla buduje další továrnu Gigafactory, jež bude mít v budoucnu na starosti i produkci dílů pro chystaný Model Y. Od ledna do června nicméně hodnota akcií Tesly postupně klesá, ztratila již celkem 150 dolarů na hodnotě a aktuálně se drží na hranici 225 dolarů.

Během včerejšího dne se po oznámení novinek chvilkami vyhoupla až na 240 dolarů, nakonec se ovšem ustálila kolem zmíněných 225 dolarů a postupně rostla až po uzavření trhu. Pokud to nicméně půjde v nastaveném tempu dál, mohla by se Tesla dostat na dříve vytyčený cíl 360 až 400 tisíc doručených vozidel za celý rok, což by mohlo pomoci i k růstu na akciovém trhu.

Už uslyšíte přijíždět i Teslu. Elektromobily v Evropě nově musí při jízdě vydávat zvuk

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesla-model-s-4

Foto: Tesla

Tesla Model S

0Zobrazit komentáře

Jak se na silnicích objevuje stále větší počet elektromobilů, debatuje se také o tom, zda nepředstavují větší nebezpečí pro chodce a obecně provoz ve městě. Vzhledem k prakticky neslyšitelnému elektrickému motoru totiž přijíždějící elektromobil snadno přehlédne například člověk na přechodu, který se často řídí hlavně zvukem a dostatečně se neohlédne. Evropská unie se proto rozhodla zakročit.

Od pondělí 1. července musí být všechny nově představené elektrické i hybridní vozy vybavené speciálním zařízením, které při jízdě přidá elektrickému motoru zvuk, jako kdyby byl spalovací. Takzvaný generátor plynulého zvuku AVAS (acoustic vehicle alert system) budou muset používat elektromobily při rychlosti nižší než 20 km/h.

Evropská unie argumentuje tím, že právě při takové rychlosti je vysoká pravděpodobnost, že se budou elektromobily a auta obecně pohybovat v blízkosti chodců, například na přechodech, a jelikož v tu chvíli prakticky není slyšet ani valení se kol po vozovce, upozorní je právě umělý zvuk motoru.

jaguar-i-pace2

Foto: Jaguar

Elektrický Jaguar I-PACE

Generátor plynulého zvuku má mít intenzitu 56 decibelů, nicméně v novém předpisu není stanoven žádný konkrétní zvuk ani frekvence, o jakou by se mělo jednat. Bude tedy zajímavé sledovat, s jakým zvukem se jednotlivé automobilky vytasí. Stanoveno je pouze to, že musí být vydávaný zvuk kontinuální s intenzitou 56 decibelů a stoupat či klesat podle toho, zda elektromobil zrychluje či zpomaluje.

Jak nicméně upozorňuje magazín New Atlas, 56 decibelů není zrovna dvakrát hlasitých, přičemž tuto hladinu přirovnává ke zvuku běžící klimatizace či elektrického kartáčku. Například dieselové vozy při projetí vydávají zhruba 85 decibelů.

bmw-vision-m-next1

Přečtěte si takéBurácení elektromobilu. Slavný hudební skladatel Hans Zimmer vytváří zvuk pro elektrické motory BMWBurácení elektromobilu. Slavný hudební skladatel Hans Zimmer vytváří zvuk pro elektrické motory BMW

Přidání zvuků tichým elektromotorům kvituje například britská organizace Guide Dogs pomáhající nevidomým. Podle ní by nicméně měly elektromobily vydávat zvuk nejen při pomalé jízdě, ale za všech okolností.

Jak budou zvuky elektromotorů vypadat, si budeme muset u většiny automobilek ještě počkat, nicméně například Jaguar nebo Nissan už některé možné zvuky ukázaly. Připomínají například letadlo nebo vesmírnou loď a poslechnout si je můžete níže.

https://www.youtube.com/watch?v=yJTc6ZrODOY

Prozatím nové nařízení platí od 1. 7. 2019 pro všechny nové typy elektromobilů a hybridů. Od roku 2021 už nicméně budou muset systémem AVAS disponovat všechny nově prodané či importované elektrické i hybridní vozy, nehledě na typ vozu, na evropských silnicích. Některé elektromobily byly vybavené tímto systémem již nyní, ale řidič ho obvykle mohl deaktivovat. Tato možnost již nyní bude taktéž zakázána.

Celé nařízení se nicméně pouze čtyř- a vícekolových vozidel, nikoliv motorek nebo elektrokol. Podobná novinka se probírá také ve Spojených státech, ale k jejímu schválení zatím nedošlo.